به گزارش ایکنا؛ نهایی شدن سند جامع اربعین، افتتاح صحن حضرت زهرا(س) در نجف، نشست خبری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و یکمین سالگرد شورا، تکریم مقام زن و مادر در جهاددانشگاهی، افتتاح پروژههای توسعه و بهسازی در حوزه زنان و شانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی جهاددانشگاهی از جمله رویدادهای مهم اجتماعی در آخرین هفته پاییز 1404 بود.
گفتوگوهای هفته گذشته گروه اجتماعی به مناسبت گرامیداشت مقام زن و مادر و هفته پژوهش بر این موضوعات متمرکز بود و مصاحبههای خواندنی از کارشناسان منتشر شد.
هفته گذشته، بعد از چند هفته آلودگی به دلیل بارشها، هوای قابل قبول و تمیزتری را در تهران و بسیاری از شهرهای کشور شاهد بودیم.
در ادامه گزیدهای از رویدادها، مصاحبهها و گزارشها را در برخط جامعه میخوانید.
سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص منع مطلق تأیید استطاعت جسمانی زائران حج تمتع، گفت: براساس دستورالعملهای دولت سعودی که فرهنگستان علوم پزشکی کشورمان نیز آن را تأیید کرده است بیمارانی که نارسایی قلبی و یا کلیوی شدید دارند، بیمارانی که اخیراً عمل پیوند کلیه انجام دادهاند، بیمارانی که سکته قلبی و مغزی طی شش ماه اخیر داشتهاند، افرادی که اخیراً پیوند قلب، کلیه و کبد انجام دادهآند و در حال مصرف دارو هستند، بیماران مبتلا به سرطانهای پیشرفته که تحت درمان هستند، بانوان باردار، بیمارانی که دیالیز میشوند و نارسایی کلیه پیشرفته دارند منع قطعی تشرف به حج ۱۴۰۵ را دارند.

وی تصریح کرد: متقاضیان حج تمتع ۱۴۰۵ که ثبت نام کردهاند در صورتی که استطاعت جسمانی آنها در مرحله معاینه رد شود، امکان تشرف به حج را ندارند و اسامی آنها از لیست کاروان حذف خواهدشد.
پس از ۱۴ سال تلاش مهندسان و هنرمندان ایرانی و همراهی و مشارکت علاقهمندان و محبان حضرت علی(ع)، پروژه صحن حضرت زهرا(س) در جوار حرم حضرت علی(ع) در نجف اشرف که بزرگترین پروژه توسعه این حرم نیز محسوب میشود، چهارشنبه ۲۶ آذر ماه مصادف با ۲۶ جمادی الثانی افتتاح شد.

البته بخشهای مختلف این صحن در سالهای اخیر بهتدریج افتتاح و در اختیار زائران حرم مطهر علوی، بهویژه زائران پیادهروی اربعین، قرار گرفته است. اما با تکمیل تمامی بخشهای پروژه از جمله موزه، کتابخانه، مضیف، بخش اداری و پارکینگ، پایان آن از سوی «ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات» اعلام و به طور کامل به «آستان علوی» تحویل داده میشود.
در سلسله گفتارهای آموزشی، اساتید و صاحبنظران برجسته به بررسی ژرفترین مباحث در حوزههای سلامت روان، تربیت نوجوان، تحکیم بنیان خانواده و سواد رسانهای و ... خواهند پرداخت. با ما در این سفر معرفتی همراه شوید تا بیاموزیم چگونه میتوان خانواده را به کانونی امن، پرنشاط و پایدار برای پرورش نسل فردا تبدیل کرد.
غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران در بیست و سومین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به تبیین موضوع «خانواده؛ محبوبترین بنای هستی» پرداخته است.

در بخشی از این درسگفتار آمده است: غایت و هدف نهایی ازدواج، رسیدن به آرامش است. ازدواج فقط برای رفع تنهایی، ارضای نیازهای نفسانی در چارچوب مشروع یا تشکیل خانواده نیست؛ اینها نتیجه قهری ازدواجاند، نه هدف اصلی آن. حقیقت غایی ازدواج در آرامش نهفته است. انسانی که عمداً از ازدواج رویگردان میشود، با تجارب ناخوشایند اضطراب، آشفتگی عاطفی، بدبینی یا وسواس مواجه میشود، زیرا طبیعت انسان بر مبنای زوجیت آفریده شده است. هر فرزندی که پا به جهان میگذارد، در ذات خویش قابلیت همسری و پیوند دارد.
متن کامل درسگفتار را اینجا بخوانید.
نشست خبری حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکشنبه ۲۳ آذرماه با حضور اصحاب رسانه در دبیرخانه این شورا برگزار شد.
حجتالاسلام خسروپناه با تأکید بر ضرورت انسجام ملی اظهار کرد: در شرایط فعلی، انسجام ملی باید مبنای همه تصمیمها قرار گیرد و این خط قرمز ماست. هرگونه رفتار یا گفتاری که باعث دو قطبیسازی و شکاف میان مردم شود، به زیان کشور خواهد بود.

وی در زمینه مسئله حجاب و عفاف نیز گفت: بخش عمده مشکلات موجود ناشی از تساهل برخی مدیران و مجریان است. شورا وظیفه دارد ضمن نظارت قانونی، با شیوه تبیینی و فرهنگی نسبت به ترویج ارزشهای حجاب اقدام کند. رسانهها هم باید در این زمینه روشنگری و تولید محتوای فرهنگی صحیح داشته باشند.
ویژهبرنامه «آیین بزرگداشت روز پژوهش» سهشنبه ۲۵ آذرماه با حضور حسین میرزایی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهاد رستگارنسب، مدیرکل مرکز ملی رصد اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
حسین میرزایی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ابتدای این نشست گفت: پژوهش و مطالعات علمی در کشور، از دههها پیش به عنوان یک ضرورت مورد توجه بوده است. برای مثال، از سال ۱۳۸۵، موضوع پژوهش در عرصههای مختلف، مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است. در این زمینه، اگرچه تصمیمگیریهای صحیح گاهی با کندی یا چالشهایی همراه بوده، اما به طور قطع، حرکت در مسیر درست و مطالعه عمیق، بدون تعارف و با نگاهی واقعبینانه، میتواند اثربخش باشد و آلام جامعه را کاهش دهد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش گفت: خوشبختانه مسیر پژوهشگاه نسبت به گذشته رو به بهبود و تعالی است و امیدوارم با همراهی اساتید و صاحبنظران حوزه، این روند تداوم یابد. اگرچه گاهی صداهای دغدغهمند و پیشنهادات علمی ممکن است در زمان خود به گوش نرسد، اما تجربه نشان داده که در نهایت حقیقت و ضرورت این دیدگاهها روشن میشود و جایگاه خود را مییابد. در حقیقت، پژوهش بالذات صدایی رسا دارد و دیر یا زود شنیده خواهد شد.
احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: یکی از چالشهای مهم، بهکارگیری نتایج پژوهش در فرآیند سیاستگذاری است. گاهی دستگاههای اجرایی بهدلایل گوناگون از جمله ناسازگاری یافتهها با ترجیحات سیاستی، نتایج پژوهش را نادیده میگیرند یا انکار میکنند. این مسئله در حوزههای اجتماعی و فرهنگی که به دادههای دقیق و واقعبینانه نیازمند است، میتواند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد.
فرهاد رستگارنسب، مدیرکل مرکز ملی رصد اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه این نشست گفت: یکی از پرسشهای بنیادین در حوزه پژوهش، نسبت آن با فرآیند سیاستگذاری در کشور است. اگرچه ممکن است هر پژوهش الزاماً مسیر مستقیمی به تصمیمگیری پیدا نکند، اما بیتردید سیاستگذاری ملی باید بر پایه شواهد علمی و پژوهشی متقن استوار باشد.
مراسم گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه(س)، و تکریم مقام زن و مادر به همت کارگروه امور زنان و خانواده جهاددانشگاهی ۲۳ آذر ماه با حضور زهرا شیخی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و رئیس کارگروه زنان و خانواده این نهاد و جمعی از بانوان جهادگر برگزار شد.
زهرا شیخی طی سخنانی در این مراسم گفت: امروز گردهم آمدهایم تا نه فقط از یک روز، بلکه از یک رسالت الهی و انسانی سخن بگوییم؛ رسالتی به نام زن بودن که معنای آن مِهر، دانایی، فداکاری و آفرینش است. روز زن، یادآور میلاد بانویی است که تجسم همه فضیلتهای عالم است: حضرت فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه نسلها؛ زنی که علم، ایمان، شجاعت و محبت را یکجا معنا کرد.

وی خطاب به بانوان خانواده جهاددانشگاهی افزود: شما وارثان مسیر همان نور و معرفت و دانایی هستید. هر روز در فضای تحقیقاتی، در آزمایشگاهها، در دفتر کار، در جلسات و فعالیتهای فرهنگی، جهاد علمی و انسانی خود را با پشتکار ادامه میدهید. حضورتان تنها در نقش شغلی خلاصه نمیشود، بلکه در مقام تربیتگر، پژوهشگر، همکار و الهامبخش ایفای نقش میکنید.
مراسم افتتاح آنلاین پروژههای توسعه و بهسازی زیرساختهای کارآفرینی، تفریحی، توانمندسازی و فراغتی حوزه بانوان، ۲۲ آذرماه با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مریم اردبیلی، رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران در محل سالن همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار شد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بانوان فعال در مدیریت شهری دارای تحصیلات عالی هستند و نقش بیبدیلی در تمامی ابعاد زندگی و خدمت به مردم ایفا میکنند، گفت: این حضور فعال بانوان زمینهساز رضایتمندی، آرامش و توسعه جامعه شهری است.

مریم اردبیلی، رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران در این مراسم گفت: در مناطقی که با کمبود زیرساخت مواجه بودند، احداث مجموعههای جدید در دستور کار قرار گرفت. از مجموع ۱۹ شهربانو سه مجموعه هرگز به بهرهبرداری نرسیده بودند یا به دلیل مشکلات حقوقی و بهرهبرداری دچار اختلال بودند که این مسائل برطرف شد. همچنین، شهربانوهای جدید افتتاح شد و تعداد آنها به ۲۴ مجموعه افزایش یافت. با افتتاح شهربانوی منطقه ۲۱ که همکاران بهصورت شبانهروزی در حال تکمیل آن هستند، هدف برنامهریزیشده ۲۵ شهربانو در شهر تهران محقق خواهد شد. شهربانوها بهعنوان زیرساختهای ویژه زنان، مجموعهای متنوع از خدمات را به بانوان ارائه میدهند.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: انتظار میرود با تلاش، پشتکار و توان بالایی که بانوان پرتلاش و پرتوان شاغل در شهرداری تهران از آن برخوردار هستند، انشاءالله تحولی جدی و ماندگار در شهرداری تهران رقم بخورد؛ تحولی که این مجموعه را در میان تمامی سازمانها و دستگاههای اداری کشور به نهادی نمونه و الگو تبدیل کند.
ایکنا در راستای بررسی و واکاوی جایگاه پژوهش در جامعه به ویژه در حوزههای مهمی همچون فعالیتهای فرهنگی و تبلیغ دینی به گفتوگو با حسن بنیانیان، کارشناس مسائل فرهنگی پرداخته است.
بنیانیان در این زمینه تأکید کرد: در بسیاری از اقدامات فرهنگی شاهد آن هستیم که یک بخشنامه از مرکز صادر میشود و بدون آزمون یا مطالعه میدانی، برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ میشود. این مسئله میتواند منجر به نتایج متفاوت و حتی معکوس شود. برای مثال، فعالیتی که در اصفهان مؤثر بوده است، ممکن است در هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی، فرهنگ محلی، تجربه و مهارت معلمان و سایر عوامل اثر معکوس داشته باشد.

وی افزود: برای مدیریت صحیح این پیچیدگیها ضروری است که هر سیاست یا اقدام کلان ابتدا در قالب نمونههای آزمایشی و کنترل شده پیاده و اثربخشی آن بهصورت علمی و نظاممند اندازهگیری شود. برای نمونه، اگر قرار است دانشآموزان در برنامههایی مانند اردوها شرکت کنند یا از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، در مدارس استفاده شود، ابتدا باید گروهی از مدارس بهعنوان نمونه انتخاب شوند و نتایج این اقدامات با گروههای شاهد که در آنها تغییر مشابهی اعمال نشده است، مقایسه شود.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
هفته پژوهش، فرصتی است برای تأمل در این پرسش بنیادین که پژوهش تا چه اندازه میتواند شکاف میان «دانش دینی» و «تربیت دینی» را در نسل جوان پر کند؟ در شرایطی که گاه اظهارنظرهای کلی و غیرمستند درباره فاصله گرفتن دانشآموزان از معارف دینی مطرح میشود، تنها راه عبور از گمانزنیها و ارائه راهکارهای عملی، تکیه بر پژوهشهای علمی و دادههای میدانی است.
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که «چه تعداد از پژوهشهای ارائهشده به جشنواره ملی هفته پژوهش و پژوهشهای انجامشده توسط پژوهشگاه، با محور موضوعات دینی بوده است؟» گفت: به صورت مستقل بررسی نکردهایم که چه تعداد از پژوهشها مربوط به ساحتهای تربیتی، اخلاقی، اعتقادی، زیستی، جسمانی و... است، اما طبیعتاً پژوهشهایی که در حوزه تربیتی انجام شده، بیشتر از سایر حوزههاست.

وی ادامه داد: پژوهشهایی در زمینه ارزشیابی وضعیت تربیتی در مدارس انجام دادهایم. همچنین، پژوهشهایی درباره اثربخشی کتابهای دینی و معارف صورت گرفته و حتی ارزشیابی تطبیقی نیز انجام شده است. نتایج این پژوهشها در پایهها و رشتههای مختلف تحصیلی متفاوت بوده و یافتههای متنوع و فراوانی به دست آمده است.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
پرورش روحیه پژوهشگری و تفکر نقادانه در دانشآموزان، یکی از ضروریترین رسالتهای نظامهای آموزشی امروز است. در جهانی که حجم اطلاعات با سرعتی سرسامآور در حال افزایش است، دیگر کافی نیست دانشآموزان فقط انباشتهای از دادههای حفظ شده را حمل کنند. آنچه آنها را برای چالشهای فردا آماده میکند، توانایی پرسیدن سؤالات صحیح، جستوجوی مستقل برای یافتن پاسخ و ارزیابی منطقی و عاری از تعصب اطلاعات است، کسی که در آینده هم نقاد و هم نقدپذیر مطلوبی باشد.

محسن ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در رشته فلسفه تعلیم و تربیت در این زمینه گفت: اگر روش تدریس مبتنی بر بحث، گفتوگو، پرسشگری و نقد باشد، میتواند دانشآموزان نقاد و پژوهشگر پرورش دهد. برای مثال، رویکرد «فلسفه برای کودکان» که توسط برخی فلاسفه مطرح شده، تأکید زیادی بر پرورش تفکر نقاد دارد. زمانی که معلم یا دانشآموزی نظری را مطرح میکند و دیگران آن را به بوته نقد میکشند، در عمل، فرهنگ نقد و بررسی را تمرین میکنند. نقد سازنده نیز فقط به بیان نقاط ضعف محدود نمیشود، بلکه به نقاط قوت نیز اشاره دارد. اگر نقد فقط با بیان جنبههای منفی آغاز شود، ممکن است باعث ناراحتی طرف مقابل شود. همانطور که استاد فقید، شریعتی، میگفت: «اگر میخواهید از کسی نقد کنید، باید فضای مناسب آن را فراهم کنید».
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
دومین همایش ملی «قرآن و روانشناسی» با محور نقش روانشناسی و مشاوره با رویکرد اسلامی و قرآن محور در تحولات تمدنی و علمی از سوی انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی برگزار میشود.
این همایش فرصتی ارزنده برای گردهمایی روانشناسان، مشاوران، پژوهشگران و متخصصان این حوزه است تا دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه داده و به توسعه این دانش ارزشمند کمک کنند. این همایش با مشارکت نهادها و سازمانهای علمی و پژوهشی در کشور برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال مقالات کامل ۱۵ بهمن ماه، تاریخ اعلام نتیجه داوری مقالات ۲۰ فروردین ۱۴۰۵ و تاریخ شروع همایش ۲۳ اردیبهشت سال آینده خواهد بود.
پژوهشگران برای ارسال مقالات خود میتوانند از طریق سایت همایش به نشانی https://quranpsy.ut.ac.ir اقدام کنند.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با ایکنا به مناسبت هفته پژوهش درباره مهمترین آفت و چالش پژوهش در فضای دانشگاهی و حوزوی گفت: بخشی از چالشهای گذشته به این موضوع برمیگشت که پژوهشها با میدان عمل و نیاز واقعی کشور ارتباط کافی نداشت؛ حتی پژوهشهای بنیادی نیز باید نسبتی با نیازهای ملی داشته باشند، نه اینکه صرفاً پژوهشهای کاربردی مدنظر باشند.

وی افزود: گاهی پژوهشگران در عالم ذهنی خود تحقیق میکنند، در حالی که مسائل اصلی کشور در میدانی دیگر جاری است، بنابراین آنها باید به مسائل روز کشور توجه و براساس نیازهای واقعی جامعه تحقیق کنند.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
مراسم روز علوم اجتماعی با موضوع «نقد خویشتن: به سوی علوم اجتماعی متکثر و روادار» شنبه ۲۲ آذرماه در تالار ابنخلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
شیرین احمدنیا، رئیس انجمن جامعهشناسی ایران در این مراسم گفت: روز علوم اجتماعی، روزی است که نه تنها به پاسداشت یک رشته دانشگاهی بلکه به گرامیداشت نوعی نگاه به جهان، نوعی حساسیت نسبت به انسان و جامعه و نوعی تعهد به رهایی و بهبود زندگی جمعی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: شعار امسال ما «نقد خویشتن به سوی علوم اجتماعی متکثر و روادار» است. شعاری که در بطن خود حامل یک برنامه فکری و یک دعوت اخلاقی است. ما امروز اینجا گرد هم آمدهایم تا در آیینه پرسشگری جامعهشناختی نه تنها جامعه را بلکه خود جامعهشناسی را نیز ببینیم و بسنجیم تا با فروتنی علمی و شجاعت اخلاقی به کاستیهای مسیرمان نگاه کنیم و برای باز کردن افقهای تازه بکوشیم. علوم اجتماعی بنا به ماهیتش بر نقد، نقد ساختارها، نابرابریها و سلطههای تثبیتشده استوار است.
نیکو صدیقی، خواهر دکتر حسین صدیقی، پدر جامعهشناسی نوین ایران، یاد و نام این استاد بزرگ را گرامیداشت و گفت: شاید اغراق نباشد اگر بگوییم امروز ایران ما بیش از هر زمان دیگر به کوشش اساتید و اصحاب علوم اجتماعی نیاز دارد تا با اتحاد و اتفاق، با تکیه بر علم، اخلاق، آگاهی و شناخت دقیق از تاریخ کشورمان موانع را برطرف کند. خوشبختانه پیشرفتهایی شده است؛ وقتی به حضور وسیع زنان در مقام استادی و دانشجویی نگاه و آن را با دوران خودم مقایسه میکنم، نمیتوانم خوشحال نباشم، اما همزمان نمیتوانم نسبت به مشارکت قلیل اقتصادی زنان در جامعه و به تبع آن حضور قلیل در حیات سیاسی و مدیریتی متأثر نباشم. علی رغم مشارکت درخشان زنان ایرانی در حیات علمی کشور هنوز با نابرابریهای جدی مواجه هستیم و چه بهتر که نقطه آغاز، درمان فلج شقی دانشکدههای علوم اجتماعی باشد و ایمان دارم که پویایی جامعه ایرانی، این مسیر را خواهد گشود.
شانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی جهاددانشگاهی با عنوان مدیریت منابع در مسیر هوشمندسازی، ۲۴ آذرماه در محل دانشکاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، سیدعبدالحمید احمدی، قائممقام رئیس و معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: در حوزه معاونت پشتیبانی لازم است، شرایط پاسخگویی به همه اعضای جهاددانشگاهی فراهم شود، حتی آن دسته از اعضایی که ممکن است در نگاه نخست ناکارآمد یا کماثر تلقی شوند. برخورد با این مسائل نباید صرفا جنبه رفع تکلیف داشته باشد و نباید اجازه داد نارضایتی، بیانگیزگی و احساس عدم رضایت بهصورت تدریجی در مجموعه گسترش یابد. میان رضایت از حضور در جهاددانشگاهی و فعالیت در آن باید فضایی پویا، سازنده و الهامبخش شکل گیرد. این نگاه حاصل تجربه فردی و جمعی در جهاددانشگاهی است، تجربهای که در آن اعضا با وجود همه سختیها، محدودیتها و کمبودها، با انگیزه، رضایت و احساس تعلق در محیط کار حضور مییافتند و از فعالیت در جهاد لذت میبردند.

معصومه نصیری، کارشناس و پژوهشگر سواد رسانهای در یادداشتی به موضوع «ضرورت تغییر آرایش رسانهای در عصر جنگ شناختی» پرداخته و برای انتشار آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.

نصیری در بخشی از این یادداشت آورده است: اهمیت راهبردی آرایش رسانهای، بهویژه در شرایطی برجسته میشود که عرصه ارتباطات به میدان «جنگ شناختی» و «نبرد روایتها» تبدیل شده است. در این نوع از مواجهه، هدف اصلی نه تصرف سرزمین، بلکه تاثیرگذاری بر ذهن، احساس و نظام ادراکی جوامع است. بازیگران رقیب با بهرهگیری از روایتسازی هدفمند، تحریف واقعیتها و برجستهسازی گزینشی رخدادها، میکوشند نگرشها و کنشهای اجتماعی را در راستای منافع خود جهتدهی کنند. در چنین فضایی، کشوری که فاقد آرایش رسانهای منسجم و بهروز باشد، عملا در موضعی تدافعی و آسیبپذیر قرار میگیرد.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
انتهای پیام