هدف از ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، تقویت بنیه نظارتی بانک مرکزی است
کد خبر: 3327331
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

هدف از ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، تقویت بنیه نظارتی بانک مرکزی است

گروه اقتصاد: جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار کرد: هدف از تأکید بر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در سیاست‌های برنامه ششم توسعه این است که بانک مرکزی بخش نظارتی خود را تقویت کرده و با جدیت بیشتری به این بُعد نظارتی اعتبار ببخشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی توسط بانک مرکزی در سیاست‌های برنامه ششم توسعه اظهار کرد: تصور مردم بر این است که هر مؤسسه‌ای که دارای یک تابلو و آرمی بوده و در ملأ عام مشغول معامله و فعالیت بانکی است، چون کشور دارای قانون است چنین مؤسسه‌ای نمی‌تواند بدون مجوز فعالیت‌های مالی و اعتباری را انجام دهد.

انتظارات مردم از حاکمیت در قبال مؤسسات غیرمجاز

وی افزود: مردم انتظار دارند که حاکمیت بر مؤسسه‌ای که اعلام می‌کند پولتان را نزد من سرمایه‌گذاری کنید، من فلان مبلغ سود را به شما پرداخت خواهم کرد نظارت داشته باشد و این مؤسسات علاوه بر اینکه برای کسب مجوز باید ضمانت‌های لازم از آنان اخذ شده و احراز صلاحیت شوند که توانایی  اجرای این کار را دارند باید بر روی آنها نظارت هم صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود این مؤسسات در امانتداری مال مردم به درستی عمل کنند اما بعضا اینگونه نیست و یک مؤسسه، پولی را جمع می‌کند و حتی کلاهبرداری انجام می‌دهد اما بعدا معلوم می‌شود هیچگونه مجوزی نداشته و نظارتی هم بر آن صورت نگرفته است.

مؤسسات غیرمجاز به حال خود رها نشوند

جعفرزاده اظهار کرد: انتظار می‌رود که در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی که مخصوصا این اواخر خوش درخشیده است و معلوم است برای ساماندهی این مؤسسات دارای برنامه است اما باید هرچه قاطع‌تر باشد؛ چراکه طبیعتا دستگاه ناظر در اینجا کسی غیر از بانک مرکزی نیست و اگر خدای ناکرده بانک مرکزی کوتاهی انجام دهد مردم تاوان سنگینی را خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چه چیزی باعث تأکید مقام معظم رهبری بر این موضوع شده است و آیا وضعیت بازار غیرمتشکل پولی نگران‌کننده است است؟ اظهار کرد: این موضوع جزء مواردی است که به صورت مرتب باید تکرار شود. این مؤسسات غیرمجاز نباید رها شوند و اگر قرار باشد هزار برنامه دیگر هم نوشته شود برخی مسائل باید مرتب تکرار شوند.

بانک مرکزی بنیه نظارتی خود را تقویت کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: در قرآن کریم هم موارد تکراری بسیاری وجود دارد؛ بنابراین تکرار یک موضع اشکالی ندارد و طبیعتا دغدغه مقام معظم رهبری حفظ بیت‌المال مردم است و ایشان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستند.

نماینده رشت در خانه ملت در پایان گفت: کل این داستان برای این است که بانک مرکزی بخش نظارتی خود را تقویت کرده و با جدیت بیشتری به این بعد نظارتی اعتبار ببخشد، نه اینکه در مقطعی با شدت با این مؤسسات برخورد کرده و همه را جمع کند و سپس در مقطعی مشاهده کنیم که این مؤسسات همه جا را فراگرفته‌اند.

مطالب مرتبط
captcha