ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی نیازمند بانک مرکزی قدرتمند است
کد خبر: 3336547
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان:

ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی نیازمند بانک مرکزی قدرتمند است

گروه اقتصاد: بخشی دستجردی اظهار کرد: برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی لازم است بانک مرکزی را از طریق افزایش قدرت تخصصی بدنه کارشناسی آن تقویت کرد.

رسول بخشی دستجردی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های برنامه ششم توسعه بر لزوم ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی اظهار کرد: قطعا اولین مرحله‌ای که در اصلاح نظام بانکی باید انجام شود ساماندهی این مؤسسات است؛ به گونه‌ای که همه بانک‌ها و مؤسسات تحت یک قانون عمل کنند.

لزوم تجمیع بانک‌های مختلف در راستای ممانعت از خلق پول

وی ادامه داد: به جای اینکه شعبات مختلف بانک داشته باشیم، بهتر آن است که بانک‌های مختلفی همانند صادرات، ملی، تجارت و ... همگی در قالب یک بانک تجمیع شوند، آنگاه می‌توان عملیات خلق پول را به نسبتی که الان وجود دارد کنترل کرد.

بخشی خاطرنشان کرد: اگر بنده سپرده‌ای را در بانک ملی بگذارم این بانک بر روی این سپرده به شخصی وام می‌دهد و اگر بلافاصله پول خود را از بانک ملی خارجی کرد و آن را در بانک سپه سپرده‌گذاری کنم، این بانک هم بلافاصله از روی سپرده من به شخص دیگری وام می‌دهد و در این صورت جریان خلق پول و عواقب ناشی از آن ادامه پیدا می‌کند.

عواقب گسترش مؤسسات غیرمجاز

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: اما اگر سیستم یکپارچه باشد و همه بانک‌ها تحت سیستم واحدی رصد و مانیتورینگ شوند، این امکان وجود ندارد که بنده، بدین صورت پول‌ها را جابه‌جا کرده و از روی آن وام‌های متعددی داده شود؛ بنابراین موضوع تجمیع و ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در قالب شبکه واحد و قابل رصد، کاملا توصیه می‌شود و بسیار ضروری است.

بخشی در پاسخ به پرسشی درباره عواقب عدم ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی اظهار کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد نمی‌توان جلوی خلق پول را گرفت و خلق پول هم باعث رشد نقدینگی و افزایش تورم می‌شود.

ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی نیازمند بانک مرکزی قدرتمند است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: اکنون نتیجه حاصله از سیستم موجود این است که کل وام‌های شبکه بانکی از کل نقدینگی کشور بیشتر شده است و این امر ضرورت ساماندهی و تجمیع این مؤسسات را بیشتر کرده است.

بخشی در پاسخ به این پرسش که وظیفه ساماندهی این مؤسسات با چه کسی است و آیا بانک مرکزی توان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی را دارد؟ تأکید کرد: این امر نیازمند بانک مرکزی قدرتمند است و به نظر من بانک مرکزی قوی، بانکی است که در آن نسبت به متغیرهای پولی، علم و آگاهی وجود داشته باشد و بانک مرکزی ضعیف هم بانکی است که مسئولان آن، در این زمینه متخصص نیستند.

وی در پایان گفت: باید بانک مرکزی را از طریق افزایش قدرت تخصصی بدنه کارشناسی آن قوی کرد و کارشناسان آن باید بدانند متغیرهای پولی چگونه در حال تغییر و تحول است و هنگامی‌که از این موضوع اطلاع داشته باشند، آنگاه می‌توان برنامه‌ریزی کرد که از این بانک مرکزی این انتظار وجود دارد که با توجه به این بدنه علمی خود نسبت به ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی اقدام کند.

مطالب مرتبط
captcha