ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی نیازمند استقلال بانک مرکزی است
کد خبر: 3331950
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
سیدعبدالکریم هاشمی:

ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی نیازمند استقلال بانک مرکزی است

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به مشکلاتی مانند وجود مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پایان دهیم باید به شرایطی برسیم که بانک مرکزی بتواند سیاست‌های پولی و مالی کشور را کنترل و تنظیم کند.

سیدعبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به  تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساماندهی مؤسسات و بازارهای غیرمتشکل پولی و مالی در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بازارهایی که در کشور تشکیل شده و در توسعه کلان کشور اهمیت دارد، بازار پولی است و به همین دلیل ساماندهی، کنترل، نظارت و هدایت این بازار به سمت و سوی تولید و اشتغال، سرمایه‌گذاری مناسب و جلوگیری از سوء‌استفاده از آن بسیار دارای اهمیت است.

لزوم مدیریت بازار غیرمتشکل پولی

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر مؤسسات مختلف مالی، بانک‌های خصوصی و انواع و اقسام نهادهایی که به اشکال گوناگون سرمایه‌های مردم را جذب می‌کنند در کشور شکل گرفته‌اند و با سودهای مختلف سعی می‌کنند در بازار مالی کشور دخالت کنند.

هاشمی ادامه داد: این موضع می‌تواند مشکلات مختلفی برای اقتصاد ما ایجاد کند و بعضاً در مقاطع مختلف این مشکلات ایجاد شده است اما اگر بتوانیم بازار را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که در مسیر توسعه قرار گیرد، به میزان فراوانی در توسعه اقتصادی کشور به ایفای نقش خواهد پرداخت.

مؤسسات غیرمجاز دغدغه توسعه اقتصادی کشور را ندارند

وی تأکید کرد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بر ساماندهی این مؤسسات تأکید کردند؛ چراکه در حال حاضر سرمایه‌های بسیاری در اختیار مؤسسات مالی و اعتباری قرار دارد در حالی‌که دل‌مشغولی آنها توسعه اقتصادی کشور نیست، بلکه صرفاً به بنگاه‌داری، سودآوری و واسطه‌گری می‌اندیشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: این مؤسسات مالی و اعتباری نه تنها خدمتی به تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نمی‌کنند بلکه در هر جایی که سود بیشتری برای آنان داشته باشد ورود پیدا می‌کنند و این امر می‌تواند برای کشور مضر و خطرناک باشد.

عواقب وجود مؤسسات غیرمجاز

وی در پاسخ به این پرسش که وظیفه ساماندهی این مؤسسات بر عهده چه کسی است، گفت: این امر صرفاً برعهده بانک مرکزی نیست بلکه دولت، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های نظارتی که وظیفه بازرسی از این مؤسسات را برعهده دارند در ساماندهی این مؤسسات دخیل هستند و اگر این اقدامات صورت نگیرد، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور، بازار مالی دستخوش  تحولات ناخوشایندی خواهد شد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی در شرایط کنونی توانایی ساماندهی این مؤسسات را دارد، اظهار کرد: تاکنون که توانایی این‌کار را نداشته است؛ هرچند اقداماتی صورت گرفته اما همچنان این مؤسسات و بنگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: باید شرایط  به‌گونه‌ای باشد که بانک‌های خصوصی بتوانند فعالیت کنند اما جهت‌گیری فعالیت آن به سمت و سوی بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد.

اهمیت استقلال بانک مرکزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که استقلال بانک مرکزی چه تأثیری بر بهبود ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی دارد، تأکید کرد: قطعاً بانک مرکزی باید مستقل باشد و این موضوع برای اینکه بتوانیم تصمیمات درست در مقاطع مختلف اقتصادی اتخاذ کنیم، بسیار اساسی است؛ همچنین بانک مرکزی باید آزادی عمل داشته باشد تا بتواند جریان پولی و مالی و حجم نقدینگی را مدیریت کند.

وی در پایان گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات و بحران‌های اقتصادی از جمله تحریم‌هایی که با آن مواجه بودیم همان مقدار استقلالی که بانک مرکزی داشته نیز زیر سؤال رفته است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به مشکلاتی مانند وجود مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پایان دهیم باید به شرایطی برسیم که بانک مرکزی بتواند سیاست‌های پولی و مالی کشور را کنترل و تنظیم کند.

مطالب مرتبط
captcha