تقلید از قراء متقدم برای کسب توانایی باشد نه صدایی مشابه/ تالار حنجره مصریان + صوت و عکس
کد خبر: 3524032
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

تقلید از قراء متقدم برای کسب توانایی باشد نه صدایی مشابه/ تالار حنجره مصریان + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: آخرین جلسه آموزش قرآن «سیدمحسن موسوی‌بلده» در ترم تابستان با حضور قرآن‌آموزانی از تهران و فعالان قرآنی از دیگر استان‌ها برگزار شد؛ این پیشکسوت قرآنی در این جلسه، نکاتی درباره تقلید از قاریان مصری بیان کرد.

آخرین جلسه ترم تابستان «موسوی بلده»/ تالار حنجره مصریان+صوت و عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن «سیدمحسن موسوی‌بلده» پیشکسوت قرآنی، روز گذشته، 29مردادماه با حضور قرآن‌آموزان از ساعت 8 الی 12 ظهر در میدان امام حسین(ع)، خیابان 17شهریور، خیابان صفای شرقی، موسسه احسن الحدیث برگزار شد.

در ابتدا، اعضای جلسه به تلاوت آیاتی پرداختند و موسوی‌بلده، نفس به نفس، نکات تجویدی و وقف و ابتدایی آنها را متذکر می‌شد. صاحب کتاب حلیة القرآن با رسیدن به آیه 25 سوره مبارکه لقمان «وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ» و وقف قاری، در کلمه «ارض»، بیان کرد: این وقف که انجام شد، وقف قبیح بود و باید «لیقولن الله» خوانده شود. اگر به هر دلیلی همچون کمبود نفس، نتوانستید به محل مناسب وقف برسید، سریع باید برگردید و از محل مناسب اعاده کنید.

همچنین، این مدرس قرآن با استناد به آیه «اِن اَحسَنتُم اَحسَنتُم لِاَنفُسِكُم وَ اِن اَسَأتُم فَلَها»، بیان کرد: اگر خوبی کنید، به شما خوبی خواهند کرد، اگر قاری را تشویق کنید و جلسه قرآن را گرم نگه دارید، باعث می‌شود تا شما را نیز تشویق کنند که باعث پیشرفتتان در تلاوت قرآن کریم می‌شود.

آخرین جلسه ترم تابستان «موسوی بلده»/ تالار حنجره مصریان+صوت و عکس

در ادامه، موسوی‌بلده، در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه که آیا قاری قرآن، باید صوت خود را شبیه قاریان مصر کند؟ بیان کرد: نژاد مصری، یک نژاد خاص است و جنس صدایشان و شدت صدایشان، چند برابر افراد دیگر است. مصری‌ها، در مکانی قرار گرفته‌اند که از ویژگی‌های آفریقایی‌ها و آسیایی‌ها استفاده کرده‌اند و در واقع آفریقایی‌های سفیدپوست هستند. این مدرس قرائت تقرآن با اشاره به حجم صدای مصری‌ها، تصریح کرد: حنجره‌های مصری‌ها، حنجره معمولی نیست و مانند یک تالار است. به اصطلاح مصری‌ها، صاحب مدرسه هستند.

همچنین، صاحب کتاب دو جلدی حلیة القرآن، با اشاره به اینکه صوت قاریان ایرانی از حجم و قدرت کمتری نسبت به مصری‌ها برخوردار است، گفت: اغلب قاریان ایرانی از صوت قوی برخوردار نیستند؛ البته اردبیلی‌ها، از این قاعده مبرا هستند و صداهای قوی و پرطنینی دارند.

این داور مسابقات بین‌المللی به قاریان توصیه کرد، بهترین تلاوت قرآن کریم، این است که خودتان بخوانید و توانایی‌های آنها را کسب کنید، نه اینکه صدایتان را شبیه آنها کنید. کسانی در تلاوت قرآن، مطرح شده‌اند که چیز نو آورده‌اند.

آخرین جلسه ترم تابستان «موسوی بلده»/ تالار حنجره مصریان+صوت و عکس
سپس، در اواسط جلسه، حضور و غیاب توسط سیدمحسن موسوی‌بلده صورت گرفت و در میان اسامی اعضای جلسه، اسامی شهدای قرآنی خوانده می‌شد و همه اعضای جلسه، یکصدا حاضر می‌گفتند.

موسوی‌بلده باور قلبی خود را بیان کرد و گفت: اگر روزی، هیچکدام از شما در جلسه قرآن حضور نیابید، من جلسه قرآن را شروع می‌کنم و اعتقاد دارم که شهدا، حاضر هستند و برای آنها، تلاوت می‌کنم.

همچنین، این مدرس باسابقه قرآن از غیبت‌های بعضی اعضای جلسه انتقاد کرد و گفت: حضور در جلسه قرآن و فضای قرآنی، کمک به پیشرفت سطح تلاوت می‌کند. بعضی‌ها، فقط آن هفته‌هایی حاضر هستند که فکر می‌کنند نوبت تلاوت‌شان است.

آخرین جلسه ترم تابستان «موسوی بلده»/ تالار حنجره مصریان+صوت و عکس

در ادامه، داوود عظیمی، قاری ممتاز به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و موسوی‌بلده در تحلیل این تلاوت بیان کرد: اگر همه قطعات تلاوت، خوب باشد، زیبایی تلاوت، بخوبی دیده نمی‌شود. اگر بتوانید، یک قطعه معمولی و بم به صورت صحیح و عدم خروج صوتی و لحنی، بین قطعات و فرازهای خوب تلاوت کنید، باعث می‌شود تا گوش مستمع استراحت کند و فرازهای خوب، یاد مستمع بماند.

این استاد پیشکسوت بیان کرد: مصطفی اسماعیل، با تلاوت چهار ساعتی‌ای که کرد، معروف شد و در آن از این سبک استفاده کرد.

موسوی‌بلده، در بخش دیگری از این جلسه قرآن صمیمی و نورانی، به بیان نکات تفسیری از آیه 10 سوره مبارکه روم پرداخت و گفت: دست کم گرفتن گناهان کوچک به تکذیب خداوند منتهی می‌شود؛ گناهان کوچک را نباید دست کم گرفت. هر گناه، یک لایه و رجس، روی قلب می‌نشاند و اطرافش را مسموم می‌کند. انسان، باید با التماس و توبه در درگاه حضرت حق، از این گناه برگردد؛ اگر توبه نشود، مانند چای و نعلبکی که خوب شسته نشده است، جرم می‌گیرد و رنگ نعلبکی عوض می‌شود.

همچنین، صاحب کتاب دوجلدی حلیة القرآن، پس از تلاوت محمدحسین قصری‌زاده گفت: مراقب باشید تا قاریان مصری، پوست خربزه زیر پایتان نیندازند. قاریان مصری از بچگی تجوید را خوب فرا می‌گیرند و هر زمان اراده کنند، می‌توانند تجویدی بخوانند؛ در محافل و مجالسشان، مجلسی تلاوت می‌کنند، اما ترتیلشان را کاملاً تجویدی می‌خوانند.

این استاد پیشکسوت به قاریان توصیه کرد: اصل تجوید را در تلاوت خود تثبیت کنید که اگر در جایی گفتند تجویدی بخوان، قادر باشید.

در ادامه، موسوی بلده در میان تلاوت اعضای جلسه به دیدار خود با «شیخ محمد عصفور» حافظ کل قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این حافظ کل قرآن کریم، قرآن را در سن 35 سالگی و در 2 ماه حفظ کرد و شیعه شده است؛ و به علت شیعه شدن، وی را از دانشگاه الازهر اخراج کردند و هم‌اکنون، ساکن لبنان است.

آخرین جلسه ترم تابستان «موسوی بلده»/ تالار حنجره مصریان+صوت و عکس

در پایان این جلسه قرآن، آیات 30 الی 32 سوره مبارکه روم، توسط سیدمحسن موسوی‌بلده، جمع‌خوانی شد و سپس موسوی‌بلده به قرآن‌آموزان گفت: این آخرین جلسه ترم تابستان است و جلسه بعدی، ان شاءالله، اولین جمعه ماه مهر برگزار می‌شود.

آخرین جلسه ترم تابستان «موسوی بلده»/ تالار حنجره مصریان+صوت و عکس

یادآور می‌شود، جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، صبح‌های جمعه از ساعت 8 الی 12 ظهر در موسسه احسن الحدیث برگزار می‌شود.

در ادامه جمع‌خوانی و دعای ختم قرآن توسط سیدمحسن موسوی‌بلده ارائه می‌شود.

کد
دریافت
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۵۷
1
0
صاحب کتاب دو جلدی..!
قیمت کتابم تو متن میگنجوندید دیگه.
ارزش استاد و کتابشون محترم اما اینقدر تابلو تبلیغ کردن هم جالب نیست.
captcha