راه نجات چگونه آسان می‌شود
کد خبر: 3526163
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
آیه روز/

راه نجات چگونه آسان می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: به فرموده قرآن کریم تزكيه و پاک شدن از آلودگی‌ها سهم کسی است که استعداد آن را داشته و به زبان استعداد آن را درخواست كند؛ اگر كسی به دستورهای الهی اعتنا كرد مراحل دين برای او آسان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیه 21 از سوره مبارکه نور از آیات درس آموز خداوند است که در آن نکات مهمی را بیان می‌کند. خداوند در این آیه فرمود:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد پاى از پى گامهاى شيطان منهيد و هر كس پاى بر جاى گامهاى شيطان نهد [بداند كه] او به زشتكارى و ناپسند وامى دارد و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هيچ كس از شما پاك نمى ‏شد ولى [اين] خداست كه هر كس را بخواهد پاك مى‏ گرداند و خدا[ست كه] شنواى داناست.

بخش دوم این آیه مبارک: «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» این نکته را بیان می‌کند که پاک شدن انسان از گناهان ناشی از فضل و مهربانی خدا است.

در معنای این بخش از آیه گفته شده است که قسمی از رحمت خدا عام و برای همگان است؛ خداوند همگان را به خود فراخوانده و هدایت کرده است؛ اما قسم دوم رحمت خداوند، پاداش کسانی است که به این هدایت اعتنا کرده و با آن همگام شده باشند.

به گفته آیت‌الله جوادی آملی اين فضل خاص كه پاداش و عنايت است، براي همه نيست؛ اگر كسي دستورهای الهي را اعتنا كرد چند قدم با دين رفت و عمل كرد از آن به بعد مراحل دين برای او آسان می‌شود؛ چنین کسی به آسانی نماز شب می‌خواند به آساني نماز اول وقت می‌خواند به آساني نماز با طمأنينه می‌خواند به آسانی از نامحرم مي‌گذرد به آسانی از مال حرام می‌گذرد براي او سخت نيست.

captcha