گزارش ایکنا از اختتامیه دهمین مسابقات سراسری دارالقرآن‌ امام علی(ع) + فیلم
کد خبر: 3532310
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵

گزارش ایکنا از اختتامیه دهمین مسابقات سراسری دارالقرآن‌ امام علی(ع) + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیین اختتامیه دهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه بانوان، عصر امروز، دوم مهرماه با حضور حجت‌الاسلام صدیقی و قرائت پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین اختتامیه دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان عصر امروز، دوم مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، مرتضی نجفی‌قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) و قرآن‌دوستان در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه مهدی قصری‌زاده، سردبیر و گوینده اخبار قرآنی به اجرای مراسم پرداخت. سپس کلیپی از روند فعالیت دارالقرآن امام علی(ع) و همچنین نحوه برپایی دهمین دوره مسابقات این دارالقرآن در بخش بانوان پخش شد.
در ادامه پیام آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی توسط نجفی‌قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) قرائت شد.
متن این پیام را اینجا بخوانید.


وی در ادامه گفت: دهمین دوره مسابقات این دارالقرآن، امسال برای طیف گسترده‌ای اجرا شد. زمان ثبت نام که اول شهریورماه بود پس از چند ساعت از بارگذاری فراخوان ثبت نام در پایگاه اینترنتی این دارالقرآن شاهد ثبت نام حدو 50 نفر از بانوان علاقه‌مند در همان ساعت‌های ابتدایی بودیم که تعداد ثبت نام کنندگان نشان دهنده علاقه بانوان قرآنی به این مسابقات است.
وی با اشاره به حضور پنج هزار و 200 نفری بانوان در این رقابت‌ها، عنوان کرد: این تعداد ثبت نامی با وجود فقدان تبلیغات، ویژه بوده است به گونه‌ای که تنها به شرکت‌کنندگان سال گذشته از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کردیم که شاهد حضور گسترده بانوان بودیم.
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) بیان کرد: در جمع مسابقات سراسری تا به حال شاهد حضور اینچنین جمعیتی نبودیم. این مسابقات طی یک هفته و با داوری 10 گروه در 10 مکان مجزا به طول انجامید. در طول مسابقه شاهد حضور ارزشمندی از دارالقرآن‌ها، تشکل‌های قرآنی شهرستان‌ها جهت هماهنگی اعزام متسابقان بودیم.
وی ادامه داد: حدود نیمی از شرکت کنندگان این دوره از استان‌های تهران و البرز بودند و در ادامه اصفهان، خراسان و قزوین مراتب بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین به دلیل حضور گسترده قرآنیان از همان ساعات اولیه صبح، مسابقات آغاز می‌شد و بعضا نیز تا ساعت 22 ادامه داشت.
مهدی قصری زاده
نجفی‌قدسی با اشاره به ویژگی‌های این مسابقات، اظهار کرد: این مسابقات زمینه را برای حضور تمامی علاقه‌مندان به قرآن فراهم کرده است به گونه‌ای که مسابقات درب را برای حضور همه در این هماورد بزرگ باز گذاشته است. معمول مسابقات این است که برگزیدگان در سطح استانی و شهرستانی به چنین رقابتی راه یابند، اما این مسابقات زمینه رقابت را برای همه علاقه‌مندان در تمام مناطق کشور فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه حتی مانع حضور دیگر ملیت‌ها در این مسابقات نیستیم، گفت: حتی تعدادی از اتباع خارجی در این مسابقات حضور داشتند. همچنین افرادی که حد نصاب بالای 85 را در رشته حفظ و نیز در رشته قرائت و ترتیل رتبه بالای 65 را کسب کرده باشند در کنار برگزیدگان اول تا سوم هر رشته، تجلیل می‌شوند.
نجفی‌قدسی ادامه داد: از خداوند می‌خواهیم که بتوانیم هرچه بیشتر در خدمت قرآنیان باشیم و بتوانیم تمام علاقه‌مندان به حضور در این مسابقات را پاسخ‌گو باشیم.
در ادامه، حافظ نوجوان قرآن کریم حنانه خلفی به ارائه محفوظات و پاسخ به حاضران در جلسه پرداخت. سپس مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و ایام این هفته، گفت: اگر امروزه توفیق برپایی چنین گردهمایی‌های قرآنی را به ویژه برای بانوان داریم همه را مدیون خون شهدا هستیم که از جانشان گذشتن تا کارهای قرآنی را بتوانیم به راحتی انجام دهیم.
حجت الاسلام صدیقی
وی ادامه داد: همه ما مسئولیت داریم که هر آنچه در توان داریم برای توسعه فرهنگی قرآنی در کشور تلاش کنیم تا زندگی نیز رنگ و بوی قرآن به خودش بگیرد.
قره‌شیخلو با اشاره به حضور بیش از پنج هزار نفر از بانوان در این دوره از مسابقات، عنوان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته، سه برابر شده بود که این نشان دهنده شناخته شدن این مسابقات در سراسر کشور است که امیدوارم خداوند توفیق خدمت بیشتر به قرآن را به ما بدهد.
در بخش دیگری از این آیین، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به سخنرانی پرداخت و با ابراز خرسندی از این اقبال و گرایش‌های نورانی مردم از این مسابقات، عنوان کرد: این نشانه شکست ناپذیری مکتب ما است. شب و روز در ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی دشمنان بر بی‌دینی و بی‌مبالاتی می‌دمند و بمباران تبلیغاتی به منظور دعوت جوانان به جدایی از دین و قرآن در حال انجام است اما وجود اینهمه علاقه‌مند به قرآن آن هم در سنگر حضرت زهرا(س) و با این حجاب کامل، موجب مباهات است که شما با قرآن تجدید بیعت کرده‌اید و زندگیتان را با نور قرآن روشن می‌کند. متن سخنان حجت‌الاسلام صدیقی را اینجا بخوانید.
مسابقات دارالقرآن امام علی
سپس هستی نجفی قدسی، نوجوان قرآنی به دکلمه‌خوانی با موضوع غدیر خم پرداخت و پایان بخش این مراسم تجلیل منتخبان هر رشته با اهدای لوح سپاس و مدال و گل با قرارگیری در سکو و با حضور مسئولان قرآنی کشور بود.
از حاشیه این دوره از مسابقات ازدحام جمعیت در سالن اختتامیه به گونه‌ای که درب‌ها را برای ساماندهی و برقراری نظم سالن اصلی بستند و پس از قرار دادن صندلی‌های اضافی دیگر میهمانان را به سالن‌های مجاور راهنمایی کردند.
یادآور می‌شود، بخش بانوان دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در هفت رشته حفظ کل و حفظ در اجزاء ۲۰، ۱۰، ۵ و ۲ قرآن، همچنین قرائت و ترتیل‌خوانی در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.
اسامی نفرات برتر را اینجا ببینید.
گزارش تصویری دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)
captcha