فعالیت اتحادیه قرآنی مدغم به صورت مستقل و کارآمد
کد خبر: 3630672
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
حسن محمدی اظهار کرد:

فعالیت اتحادیه قرآنی مدغم به صورت مستقل و کارآمد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به برخی از مراحل ادغام و اعتبارات تخصیص داده شده به مؤسسات اظهار کرد: روند برپایی ادغام در اتحادیه در آرامش برگزار و منتخبان به‌عنوان هیئت مدیره استان از سوی مؤسسات حاضر انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور روز گذشته، 23 مردادماه در برنامه زنده رصد شبکه قرآن و معارف سیما حضور یافت و درباره ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی و اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور اظهار کرد: فرایند ادغام در چند سال گذشته در دست اقدام بود که خوشبختانه این روند در حال حاضر آغاز شده است و مجمع ادغام اتحادیه‌ها با حضور مؤسسات قرآنی واجد‌الشرایط انجام می‌شود به طوری که در هر هفته سه استان میزبان این مجمع بوده و تاکنون 9 استان روند ادغام را پیش گرفته‌اند که تا پایان مهر‌ماه ادغام اتحادیه کشوری نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این روند برپایی ادغام در اتحادیه در آرامش برگزار و منتخبان به‌عنوان هیئت مدیره استان از سوی مؤسسات حاضر انتخاب شدند.

محمدی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون روند ادغام دو اتحادیه به طول انجامیده است، افزود: اختلاف‌نظر درباره نوع و کیفیت ادغام موجب تأخیر در روند اجرایی شدن این مهم شد. به عنوان مثال برخی دوستان بین اینکه ادغام از اتحادیه استانی آغاز شود و یا کشوری، اتفاق‌نظری نداشتند و گاهی هم برخی دستگاه‌ها موانعی ایجاد کردند اما چون طرفین اتحادیه‌ها به ادغام معتقد بودند این روند پیگیری شد و هم اکنون روال عادی در پیش است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: برخی از دوستان انتظار داشتند که پس از ادغام، این نهاد مستقل وابسته به دستگاهی باشد اما با پیگیری که صورت گرفته است سعی بر آن شد که اتحادیه واحد و مستقلی تشکیل شود.

محمدی با اشاره به اینکه دلیل مستقل بودن این اتحادیه تاکنون روند ادغام را به تأخیر انداخته است، تصریح کرد: با یک ریزبینی دقیق به این مسئله توجه شد. البته نمی‌توان گفت که صد‌در‌صد همه جوانب در نظر گرفته شد ولی تا حد قابل قبول و مطلوبی مورد نظر قرار گرفت که اتحادیه مدغم به صورت یک اتحادیه مستقل به فعالیت بپردازد و اتحادیه مستقل به صورت قوی و کارآمد باشد که این چشم‌انداز قابل دسترسی است.

وی به فعالیت‌های اتحادیه اشاره کرد و گفت: اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور به‌عنوان یک حلقه واسط بین نهادهای مردمی و دستگاه‌های دولتی است به نوعی که اگر حمایت دولتی و یا جذب اعتباری قرار است از نهادی انجام شود، اتحادیه به عنوان نقطه اتصال و ارتباط کانالیزه و کارشناسانه بین این دو است به طوری که دیگر نیازی نیست مؤسسات مردمی مستقیم به دستگاه‌های دولتی مراجعه کنند.

محمدی با اشاره به اینکه در ابتدای تأسیس اتحادیه، تعداد مؤسسات بالغ بر 30 مؤسسه قرآنی بود، بیان کرد: پس از تأسیس اتحادیه و فعالیت‌های آن، در حال حاضر بالغ بر 5 هزار مؤسسه مردم‌نهاد بدون احتساب شعب‌ آن در کشور به ثبت رسیده‌اند که قطعاً به‌دلیل تأسیس اتحادیه بوده است.

وی به فعالیت‌های اتحادیه در عرصه‌های میدانی و فرا‌کشوری اشاره کرد و افزود: وظیفه اصلی اتحادیه ساماندهی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات مردم‌نهاد است اما در کنار این وظیفه جانبی دیگری به اتحادیه سپرده شد و آن برپایی موکب‌ها در مراسم اربعین دو سال آینده است‌ و این به دلیل ارتباط اتحادیه با قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح در سطح کشور است.

محمدی ادامه داد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت به عنوان کمیته اجرایی فعالیت‌های قرآنی اربعین در سال گذشته بیش از 40 فعال قرآنی از جمله قاریان و گروه‌های تواشیح را در موسم اربعین به کربلا اعزام کرد و کاروان نور، 105 موکب را در مسیر نجف تا کربلا برپا کرد که با استقبال خوبی همراه شد.

وی افزود: در سال گذشته از ظرفیت‌های مؤسسات قرآنی در جهت برپایی نمایشگاه و موکب‌هایی استفاده شد به عنوان مثال نمایشگاهی در اربیل عراق از سوی مؤسسات برپا شد که مورد توجه مسئولان کشور عراق قرار گرفت. که در جهت برپایی این مراسم در اربعین در حال حاضر جلساتی برگزار شده و برنامه‌هایی در حال طراحی است.

مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در پاسخ به اینکه چطور علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را به اتحادیه برسانند، بیان کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآنی دارای سایت پرتال به نشانی  http://www.etghannews.ir/ است و شماره و نشانی اتحادیه در سایت بارگذاری شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

محمدی درباره حمایت از مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی اظهار کرد: با توجه به نبودن اعتبارات در سال 94 و اختصاص تنها 10 میلیارد در سال 95، اتحادیه سعی بر این دارد که با اختصاص اعتباراتی با همکاری یکی از بانک‌ها، تا حدودی از مؤسسات حمایت داشته باشد که اگر این حمایت نبود مؤسسات در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی همراه می‌شدند.

وی درباره بودجه‌های تخصیص یافته به اتحادیه تصریح کرد: امسال انتظار داشتیم که با عدم تخصیص بودجه مناسب اعتبارات افزایش یابد اما بودجه مصوب به نصف کاهش یافت و در مجلس 100 میلیارد تومان بودجه قرآنی به تصویب رسید که 85 درصد آن ابلاغ شده است و این کاهش بودجه می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در کمیته تخصیص اعتبارات در تلاش هستیم که بتوانیم اعتباراتی را به سمت نهادهای مردمی و مؤسسات قرآنی اختصاص بدهیم که امیدواریم طرح‌های برجای مانده با این حرکت رونق بگیرد.

captcha