جوابیه به اظهارات اتحادیه‌های استانی/ ابهامات ابلاغیه‌های کمیته مرکزی هیئت رسیدگی، سوء‌تفاهم است
کد خبر: 3635829
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

جوابیه به اظهارات اتحادیه‌های استانی/ ابهامات ابلاغیه‌های کمیته مرکزی هیئت رسیدگی، سوء‌تفاهم است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با توجه به مشکل پیش آمده در رابطه با احکام اعضای اتحادیه‌های مدغم و تأیید هیئت رسیدگی به بیان رفع این ابهامات و سوءتفاهم‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیرو انتشار مصاحبه‌ای با عنوان «احکام اعضای اتحادیه مدغم «گلستان» در انتظار تأیید هیئت رسیدگی» و مشکل پیش‌ آمده در برخی از استان‌ها پس از تشکیل مجمع عمومی و انتخابات اتحادیه مدغم یا بهتر بگوییم انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت که تا 20 مردادماه در حدود 9 استان صورت گرفت بر سر ابلاغیه‌ای که از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی به استان‌ها ارسال شد و رفع ابهامات با حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم به گفت‌وگو نشستیم.
وی با اشاره به اینکه بحث فوق سوءتفاهم است، گفت: برای برگزاری مجامع عمومی یک اساسنامه واحد استان‌ها داشتیم که شاکله اصلی این اساسنامه با توافق دو هیئت مدیره اتحادیه‌های کشوری تهیه و تنظیم شده است که در این اساسنامه شرایط نامزدهای هیئت مدیره و بازرسی و مدیرعامل به‌طور کامل تبیین شده است.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: در این اساسنامه موضوع مدرک کارشناسی به علاوه چهار سال سابقه فعالیت‌های قرآنی درج شده است و هیئت رسیدگی تفویض اختیار کرد و در این زمینه قبول کرد که هر چه دو هیئت مدیره توافق داشتند، برای ما نیز مورد قبول است الا اینکه برخی از نکات اختلافی در جلسات مشترک دو هیئت مدیره اتحادیه دیده شد که در هیئت رسیدگی پس از بررسی‌های لازم، تعیین تکلیف شد.
تشکیل کمیته مرکزی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات
بهبودی اضافه کرد: هیئت رسیدگی در مورد مسائلی که هیئت مدیره دو اتحادیه مشترک بودند و مورد توافق دو هیئت بود و مغایرتی نیز با ضوابطی نداشت، مگر چند مورد اختلافی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت که تصمیمی اتخاذ شد که در اساسنامه مصوب آمده است.
وی عنوان کرد: سپس با نظر نمایندگان دو اتحادیه که در هیئت رسیدگی نیز حضور دارند، آن مفاد ستاره‌دار و غیرقابل تغییر و بدون ستاره‌دار یعنی قابل تغییر مشخص شد که سند مقبول در مجامع عمومی مشترک است. بعد از آن شیوه برگزاری مجمع در قالب شیوه‌نامه تنظیم شد و در هیئت رسیدگی به تأیید رسید همراه با این اساسنامه، تقویم زمانی به استان‌ها ابلاغ شد.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در حقیقت در اساسنامه شرایط کاندیداها مشخص شده بود که به تأیید اعضا و نمایندگان دو اتحادیه نیز رسیده بود و شیوه‌نامه در هیئت رسیدگی تصویب شد و با تقویم زمانی که کدام استان‌ها چه زمانی باید مجمع عمومی را تشکیل دهند، ابلاغ شد.
وی ادامه داد: پس از آن در هیئت رسیدگی تشکیل کمیته‌ای پیشنهاد شد که قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود و در خصوص موضوع ادغام‌ها قرار نباشد که کل هیئت تشکیل جلسه دهد، کمیته‌ای به نمایندگی از این هیئت مسائل مربوط به این ادغام‌ها و تشکیل اتحادیه‌های واحد استانی را پیش‌بینی کند.
تخفیفات ابلاغ شده مربوط به مدیران عامل اتحادیه‌های استان‌ها است
بهبودی اضافه کرد: در اولین جلسه کمیته مرکزی که با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی و دیگر اعضای چهار نفره چون حجت‌الاسلام حشمتی؛ معاونت قرآن و عترت ارشاد به عنوان رئیس هیئت و دو نماینده اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی و حجت‌الاسلام حسینی، نماینده اوقاف تشکیل شد، موضوعی این چنین مطرح شده بود که قبول می‌کنیم تخفیفاتی برای شرکت‌کنندگان داده شود.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: این بخشنامه‌ها به عنوان مصوبه کمیته مرکزی به استان‌ها ابلاغ شد که در آن استثنائاتی پیش‌بینی شد تا به مفاد اساسنامه تخصیص یابد.
وی گفت: پس از ابلاغ این بخش‌نامه، استان‌ها مجدداً برخی از افراد را که در آن قالب قبلی اساسنامه نمی‌گنجیدند و با استثنا و تخفیفات اخیر حائز شرایط کاندیداتوری شده بودند، کاندیداتوری آنها را پذیرفتند و قرار به حضور آنها شد. در آن ایام بود که جلسه دوم کمیته مرکزی هیئت رسیدگی تشکیل شد اما به دلیل مشرف شدن مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به حج، بنده به عنوان نماینده‌ وی در این جلسات بودم که در آن جلسه از سوی اعضا اعلام شد، چیزی که در جلسه نخست مصوب شده بود، چیزی غیر از بخشنامه ابلاغیه است و خدشه در ابلاغیه وارد کردند.
بهبودی تصریح کرد: بنابر اظهار اعضا آنچه که در جلسه نخست کمیته مرکزی تصویب شد مطلب دیگری بود و ابلاغیه‌ای که با امضای دبیر و رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات است، مطلب دیگری به استا‌ن‌ها ابلاغ شده است و معتقدند که این استثنائات را در خصوص مدیران عامل فعلی اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم و نه برای همه کاندیداها.
وی ادامه داد: بنابر این گفته یعنی اگر دو مدیران عامل اتحادیه‌های استانی دارای این شرایط(مدرک تحصیلی دیپلم و کاردانی به اضافه چند سال سابقه فعالیت قرآنی) واجد باشند استثنائاً می‌توانند کاندیدای هیئت مدیره و بازرسی شوند.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه جلساتی که از سوی هیئت رسیدگی در سازمان دارالقرآن تشکیل می‌شود، ضبط می‌شود و در صورت بروز مشکلاتی دوباره به فایل‌های صوتی مراجعه و گوش داده می‌شود، اظهار کرد: البته این جلسات کمیته در معاونت برگزار شد که از آنها خواستیم که فایل‌های صوتی آن را در اختیار ما بگذارند تا دوباره گوش دهیم و اجحافی صورت نگیرد و به وحدتی که در حال حاضر به آن رسیده‌ایم، آسیبی برسد، حال آنکه این مصوبه گذشته نیز دو بار در کمیته توسط دبیر هیئت قرائت شده و پس از تأیید اعضا به استان‌ها‌ ارسال شده است و حال آنکه اعضا در جلسه اخیر کمیته می‌‌گویند مورد تأیید شده غیر از این موارد ارسالی به استان‌ها بوده است. بنا براین، این همان قانون قبلی است و بعداً تصویب نشده است که اشتباهاً ابلاغ شده بود و الا اینکه می‌گویند قانون عطف به ما سبق نمی‌شود در مورد مطالبی است که بعداً قانون می‌شود.
وی افزود: در صورتی که در استانی این موضوع در انتخابات هیئت مدیره در بازه زمانی تا 20 مردادماه رخ داده است، فرد و یا افراد باید خارج و اعضای علی‌البدل‌ها جایگزین این افراد شوند.
مطالب مرتبط
captcha