گردهمایی علمای مسلمان و مسیحی در سیرالئون+عکس
کد خبر: 3696558
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

گردهمایی علمای مسلمان و مسیحی در سیرالئون+عکس

گروه بین‌الملل - همایش «نقش رهبران دینی در رعایت اخلاق و تحمل سیاسی» با حضور علمای مسلمان و کشیشان مسیحی به همت رایزنی فرهنگی ایران در سیرالئون برگزار شد.

گردهمایی علمای مسلمان و مسیحی در سیرالئون+عکس

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در این همایش که با مشارکت دپارتمان فلسفه و مطالعات ادیان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فورابه و دانشگاه میلتون ماگای و با حضور 200 تن از اساتید، دانشجویان، ائمه جماعات و کشیشان مسیحی برگزار شد، ابراهیم صالح کامارا، استاد دانشگاه میلتون ماگای، لئو پولد فولا، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فورابه، حاج الاری کول، سفیر سابق سیرالئون در تهران، کشیش بوندوکا، رییس بخش فلسفه و امور دینی دانشگاه فورابه، خانم کشیش مازل کرودار، استاد دانشگاه و فیلسوف مسیحی دانشگاه فورابه، آلبرت ماساکویی، مدیر امور رسانه و روابط خارجی ستاد انتخابات عمومی کشور و علیرضا فرامرزی، رایزن فرهنگی ایران در سیرالئون سخنرانی کردند.

اولین سخنران این همایش صالح کامارا، چیف امام تمنه و استاد دانشگاه میلتون ماگای بود که سخنان خود را با عنوان «تحمل سیاسی و ثبات ملی در سیرالئون» شروع کرد و از کسانی که به گسترش آموزه‌ها و استقرار دموکراسی مطابق با سیره نبوی به سیرالئون یاری می‌رسانند، تشکر کرد.

وی همچنین با تأکید بر وحدت مسلمانان و با بیان اینكه جدایی و پراکندگی امت اسلامی در آموزه‌های اسلامی گناه است، اظهار كرد: اسلام به ما می‌آموزد که علیرغم تفاوت‌ها و گرایش‌های متفاوت باید یکدیگر را دوست داشته و همدیگر را تحمل کنیم. ادیان هیچگاه پیروان خود را به خشونت و بی‌احترامی به یکدیگر دعوت نکرده‌اند. بنگرید که قرآن کریم چگونه ما را از اعمال شرورانه نهی کرده و همواره به اعمال نیک دعوت می‌کند و یا پیامبران بزرگی همچون ابراهیم(ع) که در دوره پیامبری خود همیشه دعوت به وحدت می‌کردند.

سخنران بعدی این همایش لئو پولد فولا، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فورابه بود که سخنان خود را با عنوان «تحمل سیاسی از منظر مسیحیت» ارائه داد.

وی با تأکید بر نقش ایمان مسیحی گفت: این مسأله برای ما بسیار مهم است، پیش از آنکه ادعا کنیم که در خدمت خداوند هستیم، باید ابتدا بدانیم که او کیست. از آنجایی که کتاب مقدس به ما می‌گوید، «همانگونه که خود را دوست می‌دارید، به همسایگان خود نیز عشق بورزید» ما نیز باید به یکدیگر عشق بورزیم. تحمل یک مفهوم بسیار گسترده است که باید آن را با نگاه مثبت درک کنیم.

گردهمایی علمای مسلمان و مسیحی در سیرالئون+عکس

سومین سخنران این برنامه خانم حاج الاری کول، سفیر سابق سیرالئون در تهران بود كه سخنان خود را در باب «تحمل و اخلاق سیاسی از منظر اسلام» و با این سؤال كه؛ رهبر مذهبی کیست؟ بیان کرد و گفت: آیا آنان به معنای واقعی در خصوص مسئولیت و وظیفه‌شان نسبت به پیروان خود آگاهی دارند؟ یک رهبر مذهبی باید جایگاه اجتماعی خود را بشناسد و با مسئولیت‌های خود آشنا باشد. زیرا آنان جانشان پیامبران هستند؛ بنابراین باید در هر زمان و هر مکانی آماده راهنمایی و هدایت کسانی که خواهان این هدایت هستند، باشند.

سخنران بعدی این همایش کشیش بودوکا، رئیس بخش فلسفه و امور دینی دانشگاه فورابه بود كه سخنان خود را با موضوع «تعهد مسیحیان در خصوص ایفای نقششان در سیاست» آغاز کرد. وی با بیان اینکه رهبران دینی ملزم به تشویق پیروان خود به مشارکت در مسایل سیاسی به ویژه شرکت در انتخابات هستند، گفت: این مشارکت باید با در نظر گرفتن صلح و آرامش جامعه صورت بگیرد. چیزی که یک رهبر دینی باید در نظر بگیرد، تشویق رهبران سیاسی به برگزاری انتخابات در صلح و امنیت است که این مسأله باید در رأس وظایف آنان قرار بگیرد.

وی در بخشی از سخنانش تأكید كرد: امروز ایران یک نمونه خوب از دموکراسی و رهبری را در جهان پیاده کرده است. ببینید که این کشور چگونه با روش‌های اسلامی و رهبری معنوی خود هدایت می‌شود. امروز ایران در پناه خداوند است و در مسایل مختلف سیاسی و اقتصادی هیچ کشوری نمی‌تواند آنان را به چالش بکشد؛ زیرا آنها به دنبال قرآن کریم حرکت می‌کنند.

خانم  مازل کرودار، استاد دانشگاه و فیلسوف مسیحی دانشگاه فورابه هم بحث خود را با عنوان «سیاست و اخلاق از منظر مسیحیت و نگاه عامه» مطرح کرد و طی آن ضمن اشاره به انتخابات آینده کشورش یادآور شد: باید از مسائلی که ما را در مسیری غیر از مسیر خداوند قرار می‌دهد، اجتناب کنیم.

وی تأكید كرد: کلیساها و مساجد ما باید سرچشمه صلح، دوستی و هدایت پیروان به سوی نیکی باشد، نه مسبب گرایش پیروان به سوی بدی‌ها، جاییکه هیچ نتیجه‌ای جز ورشکستگی اقتصادی و عقب‌ماندگی به بار نمی‌آورد.

تأكید بر رفع بیسوادی دینی

در ادامه این همایش علیرضا فرامرزی، رایزن فرهنگی ایران در سیرالئون هم سخنرانی خود را ارائه داد و گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، در یک دهه گذشته افزایش قابل توجهی نسبت به آموزش‌های دینی در مدارس کشورهای مختلف وجود داشته و این مسأله مورد توجه قرار گرفته است که چگونه مدارس عمومی می‌توانند در ارتقای سواد مذهبی دانش‌آموزان و همچنین تربیت شهروندان خوب نقش مفید خود را ایفا کنند. در این تحقیق بی‌سوادی مذهبی: «فقدان درک مفاهیم اساسی سنت‌های مذهبی در جهان، تنوع بیان‌ها و باورهایی که در ارتباط با زمینه‌های مختلف اجتماعی و تاریخی ظهور و تکامل می‌یابد و نقش عمیقی که دین در زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انسان‌ها چه در دوره معاصر و چه در قرون گذشته داشته است»، تعریف شده است.

گردهمایی علمای مسلمان و مسیحی در سیرالئون+عکس

وی افزود: چندین توضیح وجود دارد که پاسخ مناسبی به این سؤال که چرا آموزش‌های دینی در مدارس کشورهای مختلف مهم هستند؟ می‌دهد. برای نمونه؛ آموزش‌های دینی می‌تواند به افزایش فهم و درک دانش‌آموزان در خصوص ادعاهای مطرح شده و مباحثی که حول این اداعا ها وجود دارد، کمک كند تا بتوانند فرضیه‌های مختلف در مورد مفاهیم، کارکرد متون و تفاوت‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند. به علاوه می‌تواند موجب پرورش و توسعه فکری، عقلانی دانش‌آموزان و افزایش ظرفیت پاسخگویی آنان شود.

فرامرزی تأكید كرد: محققان پذیرفته‌اند که آموزش‌های دینی برای زندگی در یک جامعه دموکراتیک با فرهنگ‌های متنوع بسیار مهم هستند؛ زیرا می‌تواند مشارکت مدنی و اجتماعی آنان را ارتقا دهد.ای آموزه‌ها همچنین به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم چندگانه در مورد خیر و شر را درک کرده و شهروندان را تشویق كند تا به یکدیگر گوش فرا دهند و گفتمان مدنی جامعه خود را بسازند. گفت‌وگو در مورد مذهب به عنوان یک پدیده اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی که در تمامی جوانب زندگی ما رخنه کرده است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات بی‌سوادی مذهبی این است که اغلب باعث تعصب و خصومت می‌شود و در نتیجه مانع احترام افراد به تنوع فرهنگی، همزیستی مسالمت‌آمیز، همکاری و همیاری در عرصه‌های محلی، منطقه‌ای و جهانی می‌شود.

رایزن فرهنگی كشورمان در بخش پایانی سخنان خود با بیان این مطلب که امروزه ما به دلیل ضعف اخلاقی در دانش‌آموزان مدارس نیاز جدی به آموزش‌های دینی داریم، اظهار كرد: قطعاً با من موافق هستید که گسترش مفاهیم فردگرایی، آزادی‌های نامحدود، گسترش تکنولوژی و مادی‌گرایی در زندگی نوین و مدرن جوامع غربی، موجبات افزایش مصرف‌گرایی، خودخواهی و سودجویی را فراهم آورده و فضایل اخلاقی، انجام وظیفه و عشق به جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. مسلماً از طریق آموزش‌های دینی می‌توان به تداوم و حفظ این ارزش‌ها و فضایل کمک کرد.

پس از اتمام سخنرانی‌ها، جلسه به طرح پرسش و پاسخ میان دانشجویان و اساتید اختصاص داده شد و سپس آلبرت ماساکویی، مدیر امور رسانه و روابط خارجی ستاد انتخابات عمومی کشور سیرالئون، ضمن دعوت همگان به آرامش در روز انتخابات توضیحاتی در مورد نحوه و چگونگی شرکت در انتخابات 7 مارس را برای شرکت‌کنندگان در همایش ارائه داد.

گردهمایی علمای مسلمان و مسیحی در سیرالئون+عکس

انتهای پیام 

captcha