تغییرات در شکل و محتوای مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را پیگیریم
کد خبر: 4188097
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
در اختتامیه هفدهمین دوره مطرح شد

تغییرات در شکل و محتوای مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را پیگیریم

مراسم اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) عصر امروز 24 آذرماه با حضور پیشکسوتان و اساتید قرآنی کشورمان در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. رئیس این دوره، از تغییرات شکلی و محتوایی در ادوار بعد خبر داد.

اختتامیه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) عصر امروز 24 آذرماه در تالار شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) و با حضور جمعی از پیشکسوتان و اساتید قرآنی کشورمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم وحید براتی، نفر اول رشته قرائت تحقیق این مسابقات در بخش آقایان بالای 18 سال به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه محمد انصاری، رئیس دارالقرآن امام علی(ع) به بیان سخنانی پرداخت. انصاری با ارائه گزارش کوتاهی گفت: در این دوره از مسابقات 9 هزار نفر در رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و مفاهیم قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از 18 سال مشارکت داشتند. 

حضور شرکت‌کنندگانی از 12 کشور

رئیس دارالقرآن امام علی(ع) بیان کرد: همچنین در این دوره 362 نفر از 12 کشور شامل افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق، آذربایجان، هند، نیجریه، لبنان، تانزانیا، اوکراین، اسپانیا و سوریه شرکت داشتند. این دوره در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی به صورت غیر حضوری برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره 78 داور طی 120 روز داوری قضاوت مسابقات را به عهده داشتند، بیان کرد: علاوه بر تجلیل از 66 برگزیده در رشته‌ها و گروه‌های مختلف، هدایای متبرک قرآنی دیگری به 782 نفر که حائز امتیاز حد نصاب در رشته‌های مختلف شده‌اند، تقدیم می‌شود. 

انصاری به ضرورت آشنایی بیشتر آحاد مردم با مفاهیم قرآن اشاره و اظهار کرد: در این دوره برای اولین بار در همه رشته‌ها بخش آشنایی با ترجمه قرآن کریم در نظر گرفته شد که مورد استقبال قرار گرفت. همچنین حضور داوران جوان در کنار داوران پیشکسوت از دیگر ویژگی‌های این دوره محسوب می‌شود.


گزارش تصویری اختتامیه مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)


رئیس دارالقرآن امام علی(ع) تصریح کرد: با توجه به برگزاری هفدهمین دوره مسابقات به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که در امر برگزاری مسابقات تغییراتی ایجاد شود و شیوه معمول در بخش محتوایی و شکلی در قالبی جدید ارائه شود. در همین راستا مقرر شده است با حضور اساتید و خبرگان قرآنی حوزه مسابقات کارشناسایی‌های دقیق و لازم در این خصوص صورت گیرد و در صورت مهیا بودن شرایط این تغییرات به مرور در مسابقات اجرایی شود و زمینه ایجاد یک تحول در امر برگزاری مسابقات را فراهم کنیم.

وی افزود: با توجه به درخواست‌های مکرر داوران و شرکت‌کنندگان مبنی بر برگزاری مسابقات به صورت حضوری در تلاشیم، سال آینده با پیش‌بینی امکانات لازم، این امر را محقق کنیم. امیدواریم این امکان فراهم شود تا بار دیگر در یک مجمع نورانی و قرآنی شاهد رقابت معنوی و زیبای متسابقان به صورت حضوری باشیم. 

راه‌اندازی 90 جلسه آموزش قرآن

انصاری به راه‌اندازی 90 جلسه آموزش قرآن در استان‌ها اشاره کرد و افزود: طی ماه‌های اخیر با حضور استاد محمدحسین سبزعلی 90 جلسه در ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، لرستان، هرمزگان و همدان برای آقایان و بانوان راه‌اندازی شده است.

وی در پایان اظهار کرد: اساتید علاقه‌مند در استان‌ها به راه‌اندازی جلسات قرآن با دارالقرآن در ارتباط باشند. هدف برگزاری همه این مسابقات ترویج فرهنگ قرآنی است. من این موضوع را هرساله یادآور شده‌ام.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم که تا زمان اذان مغرب ادامه داشت، از بخش اول برگزیدگان هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) تجلیل شد. در این بخش نفرات برتر رشته‌های مختلف در گروه بانوان زیر 18 سال مدال افتخار و لوح تقدیر را دریافت کردند.


اسامی برگزیدگان هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی علیه السلام


در ادامه این مراسم محمود تاری، از ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مناسبت ایام فاطمیه به ذکر مصیبت اهل بیت پرداخت و پس از آن در بخش دوم تجلیل از برگزیدگان، به نفرات برتر رشته‌های مختلف در گروه سنی بالای 18 سال در گروه بانوان، مدال افتخار و لوح تقدیر اهدا شد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم آیت‌الله احمد عابدی، استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم به بیان سخنان کوتاهی پرداخت. وی با اشاره به اینکه سه دسته از مردم عاقبت به خیر نمی‌شوند، گفت: آدمی که تکبر داشته باشد، آدمی که دروغگو باشد و آدمی که به مقدسات توهین کند.  

هتاکان به قرآن عاقبت بخیر نمی‌شوند

تغییرات در شکل و محتوای مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را پیگیریم

وی افزود: هر کسی دروغگو یا متکبر باشد، درکی از قرآن ندارد و اگر ادعای شناخت قرآن را دارد، بدانید که قرآن چیزی غیر از آن است که می‌گوید.

این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه دعا کنید تا عاقبت به خیر شوید، به ذکر نمونه‌هایی از افرادی که عاقبت به خیر شده یا عاقبت خوبی در انتظارشان نبوده است، پرداخت و افزود: فرد نزد امام خمینی(ره) گفت برای من دعا کنید تا عالم‌ترین فرد شوم. امام فرمودند ابلیس از همه عالم‌تر بود، علم او به چه دردی خورده است؟. یک شخصی به خانه خدا رفت، بعد از دیدن مسجدالحرام تعجب کرد، لباس احرام خود را بیرون آورد و بدون طواف از مسجدالحرام خارج شد و دین را ترک کرد، این فرد صبح به عنوان یک فرد با ایمان به خانه خدا رفت و بی ایمان و کافر خارج شد. اینها عاقبت به خیر نشدند.

این مفسر قرآن بیان کرد: در روایات بسیاری به این موضوع اشاره شده که هر کسی سحر و جادو کند، کافر است. اما ما نمونه‌ای از کافران را داریم که عاقبت به خیر شدند، اگر به قرآن نگاه کنید و داستان حضرت موسی و جادوگران را در دربار فرعون شنیده باشید، می‌بینید آن جادوگران صبح به عنوان جادوگر و فردی که کافر بوده به مصاف حضرت موسی(ع) رفته‌اند و ظهر بعد از دیدن معجزه موسی(ع) به او و عظمت الهی ایمان آورده‌اند، فرعون این جادوگران را به قتل رساند، این افراد در حالی که صبح کافر بوده‌اند ظهر در زمره شهدا قرار گرفته‌اند. 

وی به داستان حر ابن یزید ریاحی اشاره و اظهار کرد: حر صبح به جنگ امام رفت و کسی که به جنگ امام برود کافر است، او صبح کافر بود، اما ظهر عاشورا در بالاترین درجه بهشت قرار گرفت به گونه‌ای که امام زمان(عج) در مورد او می‌فرماید «بابی انت و امی»؛ این عاقبت به خیری است. 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه احترام به قرآن و مقدسات نیز عاقبت به خیری می‌آورد، بیان کرد: یقین بدانید کسانی که به مقدسات و حتی به پدر و مادر خود بی‌احترامی می‌کنند، عاقبت به خیر نخواهد شد. در تاریخ سراغ ندارید کسی که پدر و مادر از او ناراضی باشد، اما عاقبت به خیر شده باشد. 

بر اساس گزارش ایکنا از برگزیدگان هفدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) تجلیل شدند. در این بخش برگزیدگان زیر 18 و بالای 18 سال در بخش آقایان مدال افتخار و لوح تقدیر دریافت کردند. 

تغییرات در شکل و محتوای مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را پیگیریم

پایان بخش این مراسم تجلیل از دو پیشکسوت قرآنی کشورمان در عرصه فعالیت‌های قرآنی بانوان و آقایان بود و احمد حاجی‌شریف و زهرا صریحی‌نژاد که سال‌ها در عرصه آموزش قرآن کریم فعالیت داشته‌اند، تکریم شدند. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha