به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم حدیث موسسه دارالحدیث 24 مهر در یازدهمین پیش همایش اندیشههای علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت پاسداشت اندیشههای عالمان شیعی به خصوص آیتالله بروجردی و علامه طباطبایی گفت: متاسفانه هنوز مبانی خاص ایشان در فقه و اصول و حدیث و رجال ناشناخته است و اگر تلاشی انجام نشود مجموعه تلاشهای ایشان از بین خواهد رفت.
رییس پژوهشکده و علوم و معارف حدیث، با ذکر این مطلب که علامه طباطبایی مهمترین نظریهپرداز تفسیری در قرن حاضر است، افزود: اهل سنت و مستشرقین نیز ایشان را به عنوان نماد تفسیر قرآن به قرآن میشناسند که این شکل از تفسیر، فرامذهبی است.
وی گفت: روش خاص علامه در کشف ارتباط آیات قرآنی وشگردهای خاص تفسیری این تفسیر به عنوان یک تفسیر ابتکاری شناخته میشود که باید بیشتر به جامعه جهانی و دینی و قرآنی شناسانده شود.
این پژوهشگر برجسته حدیث حوزه، تصریح کرد: یکی از مسایلی که باید در خصوص علامه گفت آن است که عظمت تفسیر المیزان باعث شده که برخی از ویژگیهای علمی ایشان به خصوص در زمینه حدیث و سنت داشتند مغفول واقع شود.
وی گفت: تفسیر البیان ایشان که یک تفسیر روایی است و قبل از تفسیر المیزان نوشته شده است و تا سوره یوسف نیز ادامه داشته است این رویکرد را توسط علامه نشان میدهد ولی ده درصد المیزان به روایات و یا به گونه ای از روایات پرداخته است.
وی گفت: علامه بنیانگذار حدیث پژوهی در حوزه علمیه جهان تشیع است و با گذشت این همه سال هنوز کلاس حدیثی رسمی در حوزه وجود ندارد ولی علامه هر هفته یک شب بحارخوانی داشتند و احادیث را تبیین میکردند؛ باید به همه گفت که بحارالانوار هم به همت ایشان و شاگردان علامه منتشر شد.
وی افزود: علامه را باید یکی از پرکارترین محدثان عصر حاضر نام برد ولی به خاطر عظمت کار المیزان کمتر به ویژگیهای حدیثی ایشان توجه شده است.
سنت و حدیث نباید خلط شود
رییس دانشکده علوم معارف حدیث بیان کرد: خلط بین سنت و حدیث در مجامع علمی متداول گشته است و علامه هم این تفاوت را متذکر شدند ولی برخی اوقات این دو را مترادف انگاشتهاند که شاگرد برجسته ایشان آیتاللهالعظمی جوادی آملی نیز کاری را انجام دادند.
این پژوهشگرعلم حدیث با ذکر این مطلب که مراد از سنت مطابق تعریف اصطلاحی ماصدرعن النبی یا معصوم است، گفت: پس قول و فعل و تقریری که از معصوم صادر شده است سنت نام میگیرد؛ حال اگر ما فیض حضور پیامبر را درک میکردیم سخن و فعل ایشان را مشاهده میکردیم این مشاهده اعمال ایشان سنت نام میگرفت ولی اگر دیده و یا شنیده خود را به دیگران که در آن محل نبودند تعریف میکردیم این تعریف حدیث نام میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: حدیث طریق رسیدن به سنت است که ممکن است معتبر باشد و یا نا معتبر ولی باید در نظر داشت که ما سنت ضعیف و قوی نداریم.
طباطبایی با اشاره به نقلی در آثار علامه و آیتاللهالعظمی جوادی آملی یادآورشد: سنت پیامبر حجیت خود را وامدار قرآن نیست چون وقتی عصمت پیامبر تایید شد قول و فعل ایشان سنت است چون عصمت پیامبر پیش از نزول قرآن نیز وجود داشت و قول و فعل ایشان در آن زمان هم سنت به شمار میرود.
وی گفت: علامه در المیزان میگویند که نمیتوان تفسیر به رای کرد و باید یا به کتاب رجوع کنیم یا سنت و خود سنت می گوید به سراغ قرآن بروید یا اخبار را به قرآن عرضه کنید لذا آنچه که باید به قرآن عرضه کنیم سنت نیست، بلکه حدیث است.