
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، خطیب برجسته کشور، شامگاه دوم دیماه در مراسم بزرگداشت چهارمین سال ارتحال آیتالله صافی گلپایگانی که در مسجد امام حسن عسکری(ع) و همزمان با شب شهادت امام هادی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در سوره توبه، ریشه و بنای مسجد قبا را نه براساس شکل، معماری و امور مادی، بلکه بر پایه تقوای الهی معرفی کرده است.
وی افزود: این تقوا در وجود اکمل رسول خدا(ص) تجلی یافته است؛ چراکه خلوص، عمل و تقوای آن حضرت در عالم مُلک و ملکوت بینظیر است. خداوند میفرماید: «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ ۚ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» (توبه، ۱۰۸).
انصاریان ادامه داد: پایه و ریشه مسجدی که بر تقوا بنا شده، شایسته آن است که مردم در آن برای عبادت خداوند و تحصیل معارف الهی قیام کنند. در چنین مسجدی مردانی حضور داشتهاند که عاشق طهارت بودند؛ طهارت اندیشه، عقل، نفس، روح و عمل. برخی از آنان در بدر و اُحد به شهادت رسیدند و پاکی را از زبان و روش پیامبر اکرم(ص) آموختند.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) با تربیت رجال بزرگ، درسی ماندگار برای همه مساجد بر جای گذاشتند و آن اینکه مسجد باید بر پایه تقوای سازنده، معمار، کارگر، مهندس و تقوای مالی بنا شود؛ چراکه اگر غیر از این باشد، منفعت و سود ذاتی مسجد تحقق نخواهد یافت. اساس مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم نیز بر تقوا استوار بوده است؛ تقوای وجود مبارک امام حسن عسکری(ع) و تقوای بزرگانی که اقدام به ساخت این مسجد کردند.
انصاریان ادامه داد: زبانی که دستور ساخت این مسجد را صادر کرده، زبانی به تمام معنا الهی و ملکوتی بوده است؛ زبانی آمیخته با تقوا و طهارت قلب، عقل، نفس و روح. متأسفانه از زمان ساخت این مسجد با دلالت علمای ربانی در قم، آماری تهیه نشده است که چه تعداد از مصادیق «فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا» به این مسجد آمدند، طهارت، علم و معرفت کسب کردند و رفتند؛ همچنین هزاران نفر در این مسجد به توحید، نبوت، امامت و انجام خیرات و مبرات هدایت شدند.
این خطیب، با تسلیت شهادت حضرت امام هادی(ع)، به روایتی از آن حضرت بر اساس جلد پنجاهم «بحارالانوار» علامه مجلسی اشاره کرد و گفت: اگر کسی در این روایت دقت کند، گویی برای روزگار ما صادر شده است و امام هادی(ع) در آن با شیعیان، ارادتمندان و عاشقان خود سخن گفتهاند؛ روایتی که اگر انسان به عمق و زیباییهای آن پی ببرد، همچون قلعه، دژ و حصنی برای حفظ دین انسان از خطرات پیشرو خواهد بود.
اهمیت زیارت جامعه
انصاریان با بیان اینکه امام هادی(ع) با ارائه زیارت جامعه کبیره ـ که شناسنامه واقعی چهارده معصوم(ع) است ـ معجزهای شگفتانگیز رقم زدند، افزود: این زیارتنامه شناسنامهای برای مردم در طول قرون متمادی است تا ائمه اطهار(ع) را در کنار قرآن بشناسند و دین خود را به شیاطین و دوزخ نفروشند؛ البته شروح قابل توجهی نیز بر زیارت جامعه کبیره نگاشته شده است.
وی ادامه داد: اما درباره روایت؛ ابوهاشم جعفری که از نوادگان جعفر طیار است، در روزگار امام رضا(ع) تا امام هادی(ع) زندگی کرده و از ایشان روایاتی نقل کرده است. روشن است که او در محضر الهی سه امام معصوم(ع) شاگردی کرده و خوشا به حال او که عمر خود را در این مسیر سپری کرده است.
انصاریان افزود: ابوهاشم جعفری نقل میکند که دچار مضیقه شدید اقتصادی شدم و کارد به استخوانم رسیده بود؛ به محضر امام هادی(ع) رفتم تا مشکلم را مطرح کنم. این نیز درسی مهم است که اگر با مشکلی مواجه شدیم، به شخصیتهای الهی و انسانهای دلسوز و آماده حل مشکل مراجعه کنیم، نه افراد پست و بیشخصیت، و درد دل خود را با هر کسی در میان نگذاریم.
راهی جز رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) نداریم
انصاریان اظهار کرد: ابوهاشم نقل میکند که وقتی به محضر امام هادی(ع) رسیدم، حضرت پیشدستی کردند و با محبت فرمودند: ابوهاشم، آیا میتوانی نعمتهایی را که خداوند به تو عطا کرده است، بشماری؟» گفتم: محتاج نان شب هستم و در مضیقه شدید مالی قرار دارم؛ این چه سؤالی است که امام از من میپرسد؟
وی ادامه داد: امروز نیز جامعه ایران با مشکلات فراوانی مواجه است و اگر قرار است گرهی از این مشکلات گشوده شود، راهی جز رجوع به اهل بیت(ع) و قرآن وجود ندارد. این روایت، متواتر است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي، مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَدًا، وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ». همه لغزشها و انحرافها، نتیجه دوری از قرآن و اهلبیت(ع) است.
وی افزود: اینکه پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) فرمودند: «اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً»، کنایه از یک حقیقت عمیق است؛ ایشان قصد نداشتند بگویند بدنشان دچار بیماری و ضعف جسمانی شده، بلکه میخواستند بفرمایند در پایان عمر، در پیکره اسلام ضعف و سستی احساس میکنم. از همین رو، امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) را کنار خود قرار دادند؛ یعنی هرگاه مردم در پیکره اسلام سستی ایجاد کردند، باید به اهلبیت(ع) پناه ببرند تا این ضعف جبران شود.
اتکاء پیامبر(ص) به علی(ع)
مترجم قرآن و نهجالبلاغه اظهار کرد: اهل سنت نیز در روایات خود نقل کردهاند که هر کسی در روز قیامت با اتکاء به چیزی وارد محشر میشود و من با تکیه بر علی(ع) وارد محشر میشوم؛ اتکاء به قرآن و اهلبیت(ع) حلال مشکلات است.
وی افزود: امام هادی(ع) به ابوهاشم فرمودند: خداوند نعمتهایی به تو عطا کرده است؛ نخستین نعمت، ایمان به خدا، نبوت، فرشتگان، قرآن و آخرت است که انسان را از آتش جهنم نجات میدهد. در کتاب «توحید» شیخ صدوق ـ که از نخبهترین آثار مجموعه ۳۰۰ جلدی ایشان و از متون پیچیده است ـ توفیق ترجمه آن را یافتم و این کتاب برای من سختترین اثر بود. خداوند میفرماید: به عزت و جلالم سوگند، اهل توحید و مؤمنان را به آتش دوزخ نمیسوزانم.» ابوهاشم، خداوند نعمت ایمان را به تو عطا کرده است؛ نعمتی که تا ابد تو را از جهنم نجات میدهد و این نعمت، اندک نیست.
انصاریان با بیان اینکه ایمان، باارزشترین مظروف در ظرف دل انسان است، تصریح کرد: پس نخستین نعمت، ایمان بود؛ نعمت دوم اینکه خداوند سلامتی بدن را به تو عطا کرده است «وَ رَزَقَكَ العافِیَة»، بهگونهای که در گوشه بیمارستان نیستی و دچار سکته نشدهای تا از انجام حتی دو رکعت نماز ناتوان باشی. خداوند امکان عبادت، اطاعت و بندگی را برای تو فراهم کرده و این نعمت و رزق، اندک و ناچیز نیست.
قدر نعمت سلامتی را بدانیم
او با بیان خاطرهای از یکی از عالمان بزرگوار، مردمی و خدمتگزار، افزود: این عالم در طول عمر خود دو بار قرآن را تفسیر کرده بود و صاحب نفس بود. در اواخر عمر، به بیماری شدیدی مبتلا شد. یک روز پیش از وفاتش به عیادت او رفتم؛ در بستر افتاده بود و به سرطان شدید مغزی مبتلا شده و اعضای بدنش از کار افتاده بود. هنگامی که متوجه حضور من شد، چشمانش را باز کرد و تنها دو جمله گفت و صبح روز بعد از دنیا رفت.
وی ادامه داد: جمله اول این بود که گفت تنها آرزویم این است که خداوند به من اجازه دهد دو رکعت نماز صبح را ایستاده و روی پا بخوانم و در همان حال اشک میریخت. جمله دوم این بود که گفت: فلانی، در خزانه پروردگار گوهری گرانبهاتر و سنگینتر از تبلیغ دین وجود ندارد؛ تا زمانی که نفس داری، به تبلیغ ادامه بده و خودت را بازنشسته نکن.
انصاریان بیان کرد: نعمت سوم از منظر امام هادی(ع) در این روایت، صفت قناعت است؛ اینکه با وجود مشکلات اقتصادی، دست نیاز به سوی افراد نامرد و حکومت بنیعباس دراز نکردهای و شخصیت خود را حفظ کردهای. امام هادی(ع) پس از بیان این مطالب، مقداری پول نیز به ابوهاشم عطا کردند تا حاجت او برطرف شود. آن حضرت هم گره از زندگی او گشودند و هم چند مسئله سرنوشتساز را بیان فرمودند و ما نیز باید در مشکلات خود به اهلبیت(ع) رجوع کنیم.
خاطره شفا با تربت
انصاریان با بیان اینکه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی با تربیتی که از پدر عظیمالقدر خود دریافت کرده بود، با نیت خالص، تقوا و عمل به فرامین الهی وارد حوزه علمیه شد، گفت: خداوند رزق خاصی نصیب ایشان کرد و آن، حضور در درس آیتالله العظمی بروجردی بود؛ بهگونهای که در همانجا به مجتهدی واجدالشرایط و مورد اعتماد ایشان تبدیل شد و مسئولیت امتحان طلاب را برعهده داشت. این مسیر را ادامه داد تا خود به مقام مرجعیت رسید و در این جایگاه، خدمات عظیمی انجام داد که یکی از آنها ساخت مسجد امام حسن عسکری(ع) بود. این خانه خدا صدها سال به یادگار از ایشان باقی خواهد ماند و به اعتقاد ما شیعیان، حتماً در نظر امام حسن عسکری(ع) بوده است که این مسجد تا ظهور فرزندشان تداوم داشته باشد.
وی سپس به ذکر خاطرهای از ابتلای خود به بیماری شدید کرونا پرداخت و بیان کرد: در ایام کرونا به بیماری سختی مبتلا شدم، بهگونهای که اطبا اظهار ناامیدی کردند و گفتند چند ساعت بیشتر زنده نخواهم بود. فرزندانم با آیتالله العظمی صافی تماس گرفتند و ایشان که محبت فراوانی به بنده داشتند، فرمودند: تربت را پدرم به ما آموخته و به ما رسیده است؛ من آداب آن را انجام میدهم و به آیتالله وحید نیز میدهم تا ایشان هم آداب تربت را انجام دهند و سریعاً به تهران ارسال شود. پزشکان ابتدا اجازه ندادند آبی که تربت در آن است به من داده شود، اما وقتی فرزندانم اجازه کتبی دادند، تربت را به من دادند. وجود مبارک اباعبدالله الحسین(ع) از خداوند خواستند که زنده بمانم و دوباره برای اهلبیت(ع) خدمت کنم و این حق بزرگی است که آیتالله العظمی صافی بر گردن من و خانوادهام دارند.
در این مراسم، آیات حسینی بوشهری، کریمی جهرمی، هادوی تهرانی، فاضل لنکرانی، فقیهی، حجتالاسلام ملکی، قائممقام حوزه علمیه و جمعی از سرداران سپاه استان حضور داشتند.
انتهای پیام