28 مرداد؛ سالروز تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسی
کد خبر: 1081298
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹

28 مرداد؛ سالروز تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسی

مجلس خبرگان قانون اساسی در روز 28 مرداد 1358 با پيام حضرت امام (ره) افتتاح شد و اين مجلس موفق شد با درايت شهيد بهشتی كار تدوين قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران را به انجام برساند.


گروه سياسی: مجلس خبرگان قانون اساسی در روز 28 مرداد 1358 با پيام حضرت امام (ره) افتتاح شد و اين مجلس موفق شد با درايت شهيد بهشتی كار تدوين قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران را به انجام برساند.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی، پس از پيروزی انقلاب اسلامی و برگزاری اولين انتخابات كه منجر به تعيين نوع حكومت و تشكيل جمهوری اسلامی شد، بحث راجع به قانون اساسی نظام گسترش يافت.


پيش نويس قانون اساسی كه به دستور امام خمينی (ره) نگارش يافته و توسط شورای انقلاب و دولت موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، جهت جلب آرا و انظار مردم و انديشمندان در تاريخ 24 خرداد سال 58 در روزنامه‌های كثيرالانتشار منتشر شد.


با تأكيد حضرت امام خمينی (ره) بر تشكيل مجلس خبرگان جهت بررسی نهايی قانون اساسی، قانون انتخابات اين مجلس تصويب شد و اين انتخابات در 12 مرداد 1358 برگزار شد و 75 نفر نماينده اين مجلس انتخاب شدند. مجلس خبرگان قانون اساسی در روز 28 مرداد 1358 با پيام حضرت امام (ره) افتتاح شد و اين مجلس موفق شد با درايت و مديريت شهيد بهشتی پس از سه ماه تلاش و فعاليت بی‌وقفه، كار تدوين قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران را در 24 آبان 1358 در دوازده فصل و 175 اصل و يك مقدمه و مؤخره به انجام رساند و اين قانون در تاريخ 12 آذر سال 58 به تصويب نهايی ملت ايران رسيد.

captcha