کد خبر: 1311636
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴

بازی‌های رایانه‌ای ضد اخلاقی در دستان دانش‌آموزان

گروه فضای مجازی: بازی‌های رایانه‌ای هم‌چنان که می‌تواند یک فرصت برای آموزش دروس مدارس و مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان باشد و بخشی از اوقات فراغت آن‌ها را پر کند، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زمانی که کاربر کودک و نوجوان در استفاده ازبازی‌های رایانه‌ای زیاده‌روی می‌کند، با آسیب‌های بسیاری درگیر می‌شود که می‌توان به افزایش پرخاشگری، افت تحصیلی، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، متزلزل شدن روابط خانواده، منزوی کردن کودکان و نوجوانان، تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان، مشکلات بینایی، مشکلات اسکلتی و چاقی اشاره کرد.



از آسیب‌های روانی بازی‌های رایانه‌ای که بگذریم به بخشی از این موضوع می‌رسیم که به ایمان، اعتقادات و باورهای کاربران مربوط می‌شود. بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای که از آنسوی مرزها وارد کشور می‌شود، با ایمان و اعتقادات کاربران ایران اسلامی مغایرت دارد.



این بازی‌های ضد اسلامی که با نازل‌ترین قیمت و به سهولت در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، می‌توانند اثرات منفی داشته باشند.



از آنجا که آموزش و پرورش، پس از خانواده می‌تواند در شکل‌گیری اندیشه و باورهای کودکان و نوجوانان تأثیر داشته باشند، نقش مدیران و معلمان در مدارس پررنگ می‌شود، تا جایی که دانش‌آموزان باید به صورت غیرمستقیم تحت کنترل باشد تا به بازی‌های رایانه‌ای ضد اسلامی دسترسی نداشته باشند.



این روزها در نزدیکی مدارس، گیشه‌هایی وجود دارد که این محل‌ها به عرضه بازی‌های رایانه‌ای ضداسلامی با نازل‌ترین قیمت می‌پردازند.



دانش‌آموزان می‌توانند به سهولت به این نوع از بازی‌ها دسترسی دارند و مورد آسیب‌های ناشی از آن شوند. با این وجود مدیران مدرسه باید دقت بیشتری در کنترل چنین گیشه‌ها و حتی در داخل مدارس داشته باشند تا آنها نتوانند به چنین بازی‌هایی دسترسی داشته باشند.



البته اگر بازی‌سازان داخلی بتوانند به تولید بازی‌های رایانه‌ای مناسب بپردازند، قطعا دانش‌آموزان به سراغ این بازی‌های غیراسلامی نخواهند رفت.



هیجان یکی از مؤلفه‌های اصلی بازی‌های رایانه‌ای است که بازی‌سازان می‌توانند با ترکیب این مؤلفه به همراه مفاهیم دینی و اسلامی، کاربران کودک و نوجوان داخلی را جذب کنند.



توجه بیشتر به جنبه آموزشی بازی‌های رایانه‌ای



بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر جنبه سرگرمی می‌توانند جنبه آموزشی داشته باشد، به این معنی درس‌هایی همچون ریاضی، علوم، فیزیک و شیمی که یادگیری آن برای دانش‌آموزان سخت است، می‌توان به واسطه تولید بازی‌های رایانه‌ای، درک آن را آسان کرد.



آموزش و پرورش با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به تولید بازی‌های رایانه‌ای آموزشی مطابق با مفاهیم درسی بپردازند تا مفهوم درس را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کنند.



 

captcha