میثم طهماسبی، دبیر انجمن ورزشهای الکترونیک، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره برنامههای این انجمن، اظهار کرد: انجمن ورزشهای الکترونیک عزم راسخ دارد در صورت تعامل مناسب نهادهای ذیربط، گیم نتها را از حیث وجود بازیهای ضد اسلامی - ایرانی پاک کند و در نهایت تدابیری ویژه برای ساماندهی گیم نتها اندیشیده است.
وی افزود: گیمنت به مکانی گفته میشود که گیمرها، برای انجام بازیهای تحت شبکه به صورت چندنفره و گاهاً بازیهای جذاب تکنفره به آن مکان رجوع میکنند که عموم این افراد، نسل نوجوان و جوان جامعه هستند.
دبیر انجمن ورزشهای الکترونیک با اشاره به نظرات قشر فرهنگی دغدغهمند در این حوزه که فقدان فرهنگ بومی در محیط گیمنتها را معضل مهم این فضا میدانند، گفت: باید به روشنگری کارشناسانه در این خصوص پرداخت و با کمی تأمل و حضور در فضای گیم نتها این موضوع را استنتاج کرد. مطرح شدن معضل یاد شده از سوی قشر فرهنگی دغدغهمند تنها برگرفته از تحقیقات مطالعاتی است، در حالی که باید تحقیقات میدانی در این رابطه صورت گیرد.
اشاعه بازیهای ضداسلامی در گیمنتها قابل بررسی است
وی بیان کرد: فضای گیمنتها از دو منظر انجام رفتارهای مخاطرهآمیز اجتماعی و اشاعه بازیهای متضاد با فرهنگ ایرانی- اسلامی قابل بررسی است.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای به علت عدم شناخت کافی از فضای بازیهای شبکه نمیتواند یک مرکز پاسخگو باشد
طهماسبی با اشاره به اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن ورزشهای الکترونیک (بازیهای رایانهای) زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان تنها نهاد رسمی در سطح کشور است که در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت میکنند، گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای به علت عدم شناخت کافی از فضای بازیهای شبکه و عدم داشتن ارتباط مستقیم با گیمرها و گیم نتها نمیتواند یک مرکز پاسخگو و تخصصی در زمینه گیم نتها محسوب شود و این در حالی است که در سال 1386 اقداماتی غیرکارشناسانه در این باره صورت گرفت و منجر به تعطیلی و برچیده شدن بسیاری از گیم نتها شد.
دبیر انجمن ورزشهای الکترونیک تصریح کرد: اقدامات بنیاد ملی بازیهای رایانهای تنها با حصول نتایج سطحی و گذرا همراه بود و پس از مدت زمان اندکی بسیاری از گیم نتهایی که باید در آن زمان با تعامل نهادهای امنیتی ذیربط ساماندهی میشدند، مجدداً به بازگشایی و فعالیت اقدام کرده و به گیم نتهای زیرزمینی مبدل شدند که این گیم نتها به علت زیرزمینی بودن و عدم نظارت کافی از سوی نهادهای تخصصی و امنیتی رفته رفته محیطی نامناسب پیدا کردهاند و این مسئله سبب ایجاد فضایی برای گیم نتها شد که امروز به تعبیری مأمن تحقق بسیاری از رفتارهای پر خطر و آسیبرسان فرهنگی و اجتماعی شده است.
صدور جواز کسب برای گیمنتها دچار اشکال است
وی به واکاوی مسائل گیم نتها پرداخت و گفت: در حال حاضر اشکال عمدهای که به ایجاد معضلات مذکور در رابطه با گیم نتها وارد است، مسئله صدور جواز کسب برای این صنف هرگز تشکیل نشده یعنی گیمنت داران از سوی نهادی کاملاً غیر تخصصی مجوز میگیرند و اتحادیه صنف تولید و فروش لوازم ورزشی مبادرت به صدور جواز کسب در این زمینه میکند و این در حالی است که هیچگونه کار کارشناسی در حوزه بازیهای رایانه ای چه از لحاظ فرهنگی و چه اجتماعی صورت نمیگیرد.
طهماسبی ادامه داد: پس از صدور مجوز، اقدامات نظارتی مؤثر و ارائه گزارش از وضعیت گیم نتها به نهادهای ذیربط هرگز انجام نشده است.
وی افزود: موضوع فرهنگی اجتماعی بسیار مهم و تاکنون مغفول مانده است و هیچگونه برنامهریزی مدون و اقدام مجدانهای در این رابطه صورت نگرفته است.
دبیر انجمن ورزشهای الکترونیک تصریح کرد: در سال 1393 و با توجه به تغییر و تحول در حوزه ریاست، این مجموعه عزم راسخ دارد که به ساماندهی گیمنت ها با استعانت از تمامی نهادها و مراکز ذیربط بپردازد.