حجتالاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) هدف اصلی ادیان الهی از جمله اسلام را صلاح و سداد جامعه عنوان کرد و گفت: جنگ و جهاد، آخرین راه حلی است که اسلام برای اصلاح گذاشته است.
وی با یادآوری سیره پیامبر اکرم(ص)، امیر مؤمنان علی(ع) و امام حسین(ع) در اولویت دادن به موعظه و نصیحت دشمن پیش از هرگونه درگیری خاطرنشان کرد: ما مقولهای در اسلام داریم با عنوان «اتمام حجت» به این معنا که ابتدائاً باید از طریق مذاکره و نصیحت، حجت را بر طرف مقابل تمام کرد و سپس در صورت عدم نتیجهگیری مناسب، اقدام به جنگ کرد.
حجتالاسلام نواب اصل بودن جنگ در اسلام را مردود اعلام کرد و گفت: اساساً در عصر غیبت، بسیاری از فقها جهاد ابتدایی را شبههدار میدانند.
جنگ در اسلام، آخرین گزینه است
وی ادامه داد: آیه 125 سوره مبارکه «نحل» ـ ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ... : با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوهاى] که نیکوتر است مجادله نماى ... ـ نشان میدهد که جنگ، جدال احسن نیست و صرفاً آخرین گزینه است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با طرح این پرسش که اگر اسلام، دین جهاد و شهادت است، پس مکاتبات امام حسین(ع) با مردم کوفه و فرستادههای ایشان چگونه تحلیل میشود؟ گفت: امام(ع) تا مقدمات جهاد، فراهم نشد، مبادرت به آن نکرد، از جمله، قتل سفیران و به گروگان گرفته شدن بعضی یاران؛ آیا اکنون، سفرای ما در جریان مذاکرات کشته شده یا گروگان غرب شدهاند؟
پیش از کارزار، حداکثر افراد را جذب کنیم
وی اظهار کرد: باید ابتدا از مسیر صلحآمیز وارد تعامل با طرف مقابل شد تا بتوان حداکثر افراد را توجیه و جذب کرد، نه اینکه از همان اول وارد کارزار شویم.
حجتالاسلام نواب، کتاب 250 ساله به قلم مقام معظم رهبری را اثری ارزشمند در تبیین جامعیت و همهجانبه بودن سیره اهل بیت(ع) خواند و گفت: ائمه در حقیقت یک شخص و یک نور واحد در طول 250 سال هستند که همه باید با هم سنجیده شوند.
مقصود امام حسین(ع) در درجه اول اصلاح امت بود نه شهادت
وی از اصلاح امت پیامبر(ص) بهعنوان اصلیترین هدف امام حسین(ع) یاد کرد و گفت: مقصود امام(ره) در درجه اول، شهادت نبود، بلکه اصلاح امت بود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان به عزادران حسینی توصیه کرد، سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) را به گناه و دروغ نیالایند و از کارهایی که سبب وهن ائمه میشود، خودداری کنند و از تحریف و کارهای دور از شأن بپرهیزند.