کد خبر: 1314795
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
رضا نباتی عنوان کرد:

کیفی‌سازی و تنوع‌بخشی؛ مکمل فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: کیفی‌سازی و تنوع‌بخشی، مکمل فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی است که شناسایی مراکز قرآنی را به‌دنبال دارد و موجب می‌شود، این مراکز در کار خود ممحض شوند.


رضا نباتی، مؤلف کتب دینی و قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: اگر طرح سطح‌بندی تاکنون انجام نشده در واقع کوتاهی صورت گرفته است، زیرا به نظر می‌آید که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی ضرورت توجه به فعالیت‌های تخصصی را پررنگ می‌کند، هر فعالیتی که به مؤسسه‌ای مراکز واگذار شده، حتماً در توان مرکز است، هدف گذاری شده و براساس آن هدف مجوز دریافت شده است.



وی درمورد این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روش‌های آموزشی دارد، اظهار کرد: ما در حوزه آموزش قرآن، فعالیت‌های بسیار متنوع را می‌بینیم که عموماً تنوع خوبی دارند، اما چون کارشناسی شده نیست منجر به اختلاف نظرها، دیدگاه‌ها و فاصله زیاد کیفیت کار شده است.



این کارشناس قرآنی در حیطه تعلیم و تربیت اسلامی تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش در ادامه افزود: آنچه مشاهد می‌شود این است که کمیت‌ها زیاد شده و کیفیت فدای کمیت شده است در حالی که باید کمیت در خدمت کیفیت باشد و به‌همین منظور باید ارگان‌ها و سازمان‌ها فعالیت مشخص داشته باشند و این مشخص شدن مؤسسات و فعالان قرآنی موجب می‌شود تا این مراکز ممحض در کار خود شوند و فعالیت‌های خود را کیفی‌سازی و تنوع‌بخشی کنند.



توجه به فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و اطلاع‌رسانی در سطح‌بندی مؤسسات



وی عنوان کرد: اگر بخواهیم که یک مؤسسه قرآنی را مورد نقد قرار دهیم، چاره‌ای نیست، ببینیم که شرح وظایف و هدف مؤسسه چه مسأله‌ای را دنبال می‌کند، در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های قرآنی مثل تبلیغ و ترویج زمین مانده است، باید ببینیم و بیاندیشیم که چه کسی باید تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی کند.



نباتی با اشاره به این نکته که باید به مقوله تبلیغ و ترویج به‌عنوان یک موضوع مهم نگاه شود، بیان کرد: هم‌اکنون هر مرکزی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهد، خود به تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌پردازد در صورتی که باید مشخص شود که چه مرکزی فعالیت آموزشی انجام می‌دهد، کدامیک فعالیت‌های عمومی و کدامیک به‌صورت تخصصی به ارائه آموزه‌های قرآنی می‌پردازند.



وی تصریح کرد: همچنین باید مشخص شود چه قسمتی از فعالیت‌های مؤسسه مربوط به آموزش و پرورش می‌شود و اگر فعالیت‌ها مربوط به آموزش و پرورش می‌شود، مؤسسات قرآنی نباید وارد آن عرصه شوند، مثلاً در زمینه روخوانی قرآن اگر آموزش و پرورش متولی است، مؤسسات نباید دخالت کنند و این مراکز می‌توانند مکمل آموزه‌های قرآنی باشند.



این کارشناس قرآن درمورد این که نحوه سطح‌بندی قرآن‌آموزان در مؤسسات قرآنی باید بر چه اساس و معیاری صورت پذیرد، عنوان کرد: در حال حاضر آشفتگی در فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی وجود دارد و میزان فعالیت‌ها قابل اندازگیری و سنجش نیست و متأسفانه معیارهایی برای این قضیه تعریف نشده است.



تعیین شاخص‌هایی برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی



وی درباره این که سطح‌بندی مؤسسات و انطباق آنها با استاندارد‌های موجود بر چه اساسی است، بیان کرد: برای انجام سطح‌بندی مؤسسات قرآنی در ابتدا باید شاخص‌هایی تعیین شود و سپس مؤسسات متعهد شوند که شاخص‌ها و استانداردها راعملی کنند.



نباتی در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌های آموزش عمومی از تخصصی در مؤسسات قرآنی جدا شود، مثلاً آموزش حفظ قرآن ویژه 10 میلیون حافظ قرآن، فعالیت‌ عمومی است و با مشخص شدن این زمینه باید فعالیت‌ها تعریف شود و مؤسسات نیز از نظر نوع فعالیت‌هایی که دارند باید شناسایی شوند.

captcha