به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سیدسعید زاهد، رییس کمیسیون جامعه شناسی دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در گفتوگو با ستاد خبری دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، با تأکید براینکه راهحل تحول در علوم انسانی گریز از مادیگرایی و انسانگرایی است، اظهارداشت: اگر انسان را بت قرار داده و مبنای علوم انسانی خودمان را محدود به انسانگرایی کرده و صرفا در چهارچوب سکولاریزم به دنبال اندیشهپردازی باشیم، زاویه تنگی از دنیا و زندگی اجتماعی در دیدگاهمان دیده میشود که اگر این قالبها تبدیل به خداگرایی و آخرتگرایی شده و از بند سکولاریزم آزاد شود، درهای تازهای را برای نوآوریهای علوم انسانی که منجر به همین تحول در علوم انسانی خواهد شد، به روی بشریت میگشاید.
وی با اشاره به اینکه استفاده از اندیشههای مختلف پیرامون علوم انسانی اسلامی در کنگره اول بسیار قابل توجه بودهاست، گفت: تقریبا تمام محورهای فکری علوم انسانی در کنگره اول حضور داشتند و مطالب خود را ارائه دادند؛ همچنین حضور مهمانان خارجی بسیار موثر بوده و جای تقدیر داشت بنابراین کنگره اول بسیار امیدوار کننده و روشنگر افقهای جدیدی برای علوم انسانی اسلامی تازه تاسیس بود.
سیاست کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
زاهد هدف از برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی را اینگونه تشریح کرد: جمع بندی و احصاء کارهای فکری که پیرامون علوم انسانی اسلامی در سراسر دنیا صورت میگیرد و عمومی سازی و تبلیغ این مفاهیم و دانستههای به دست آمده، بنابراین هم هدف پژوهش و تولید اندیشههای متعالی و هم زمینه سازی برای اشاعه و ترویج آن را میتوان در چنین کنگرههایی متصور شد.
وی با بیان اینکه در کنگره پیش رو سیاست اصلی ما در راستای تولید علوم انسانی اسلامی و ترویج آن است، گفت: در کنگره اول نحلههای فکری پیرامون علوم انسانی اسلامی و اجتماعی معرفی شدند تا افقی را برای کسانی که علاقهمند به کار در این زمینه هستند روشن کند.
حضور فعال اساتید دانشگاهی در دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
رییس کمیسیون جامعه شناسی دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با انتقاد از حضور ضعیف اساتید دانشگاهی در کنگره اول خاطر نشان کرد: اما خوشبختانه در کنگره دوم گسترش ایده علوم انسانی اسلامی در دانشگاهها پیگیری شدهاست و با سازماندهی ای که صورت گرفته به نظر میرسد که شاهد ایدههای نو و تازه ای از جانب اصحاب دانشگاه در این دوره باشیم.
دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامهریزی اجتماعی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ما در موضوع جامعه شناسی اسلامی تلاش کردیم در خود دانشگاه شیراز برنامههایی را داشتهباشیم و اساتیدی را که علاقهمند هستند در این زمینه شناسایی کنیم، افزود: البته برنامه ریزی وسیعتری را در دانشگاه شیراز پی گرفتهایم که آن "تاسیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی است"و یکی از بحثهای آن جامعه شناسی اسلامی است که بخشهای دیگری هم اعم از اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، فلسفه اسلامی و مدیریت اسلامی را دربرمیگیرد و در حال حاضر حدود 30 نفر از اساتید دانشگاه شیراز در این زمینهها مشغول پژوهش شدهاند.
زاهد از تلاش جمعی خود و هم کیشنانش برای تشکیل یک شورای ملی فعال در کنگره و یا کمیسیون جامعه شناسی اسلامی خبرداد و افزود: با این حرکت آن دسته از اساتیدی که دست اندرکار تولید جامعه شناسی اسلامی هستند می توانند سیاستگذاریهای لازم را برای پژوهش و تولید این علم و گسترش و ترویج آن بکار ببندند.
وی ادامه داد: چون حرکت، حرکت نو و تازهای است مسلما قدمهای اولیه آن باید گامهای کوتاه و نسبتا کندی باشد اما همین که دومین کنگره تشکیل و تدارک سومین کنگره دیده شود، این حرکت شتاب و شور بیشتری را به خودش خواهد گرفت.
مقالات دریافتی در کمیسیون جامعه شناسی دومین کنگره
رییس کمیسیون جامعه شناسی دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه ما در کمیسیون جامعه شناسی اسلامی حدود20مقاله را دریافت کردیم، یادآور شد: در واقع این امر نشانه این بوده که 20 نفر از افرادی که شهرت ندارند علاقهمند به تولید محتوا در زمینه "جامعه شناسی اسلامی" شدهاند و در واقع به نظر میرسد وقتی این تلاشها در کنگره دوم نشان داده شود خود به خود کار را تشدید کرده و زمینه رونق در کنگرههای بعدی را بیش از پیش فراهم میکند.
زاهد با بیان اینکه حرکتهای شیعی در کشورهای دیگر با مهجوریت همراه است، گفت: در حقیقت شاید نتوان انتظار زیادی از کسانی که خارج از این سرزمین زندگی میکنند داشته باشیم، از این جهت امیدواریم که مردم ایران قدرت خودشان را با این موقعیتی که دارند نشان داده و پیشگامی ساختن تمدن جدید اسلامی را با موفقیت به پیش ببرند.
این استاد دانشگاه افزود: امیدواریم که نهضت آزاد اندیشی بتواند قالبهای موجود را بشکند و دروازههای جدیدی را به روی اندیشه اندیشمندان دنیا باز کند چرا که وقتی آزاد اندیشی اتفاق بیفتد، میتواند تجدید نظری در بنیانهای علوم انسانی موجود که مبتنی بر همان تنگ نظریهاست بوجود آورد تا ما از یک مبنای قوی تر و وسیع تر علوم انسانی جدیدی را بنا کنیم.
دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تمدن مدرن غرب مخصوصا اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 یکی از وظایف خودش را گفتمانسازی برای دنیا قرار داده و تلاش میکند که اجازه ندهد اندیشمندان دنیا خارج از چهارچوبهای گفتمانی آنها فکر کرده و یا بحث و گفتوگوی علمی ایجاد کنند، خاطر نشان کرد: در این میان انقلاب اسلامی بارقه امیدی برای آزاد اندیشان دنیا شد تا آن قالبهای تنگ را شکسته و حرفهای نو و تازه ای بزنند و انفجار نوری که امام خمینی(ره) فرموده بودند اتفاق افتاده است، و بارقههای این انفجار نور همان آزاد اندیشی است که زیر بنای بزرگی در علوم انسانی خواهد شد.
رییس کمیسیون جامعه شناسی دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در پایان با بیان اینکه گفتمانهایی که از مراکز دانشگاهی و فرهنگی غرب در دستگاههای تبلیغاتی دنیا دیده میشود سیطره بسیار وسیعی را تحت اختیار خودش گرفته و شکستن این امر نیز نیاز به تلاش دارد، اظهار امیدواری کرد: همزمان امیدواریم که به یمن حرکت جمهوری اسلامی بعد از انقلاب بتوانیم این جوهای تحجر را درهم شکنیم.