کد خبر: 1316911
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
مهدی مسماریان بیان کرد:

سطح‌بندی و نیازسنجی مخاطب؛ دو عامل مؤثر در تکامل فرایند آموزش مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مطابق نبودن آموزش‌های ارائه شده با نیاز مخاطب از دلایل اصلی گریز فراگیران از ادامه آموزش است و راهکار مقابله با این امر سطح‌بندی کلاس‌های آموزشی با توجه به نیاز مخاطبان و نیازسنجی فرد پیش از حضور در کلاس است.

مهدی مسماریان، مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه صدور مجوز مؤسسات قرآنی براساس معیارها و ملاک‌های مشخص شده از سوی سازمان دارالقرآن انجام می‌شود، گفت: پس از اینکه فرد متقاضی راه‌اندازی یک مؤسسه قرآنی تمام معیارها و لمازک لازم جهت انجام فعالیت قرآن را دارا بود، از وی مصاحبه به عمل می‌آید و در صورت مشخص شدن توانایی این افراد مجوز برای مؤسسه وی صادر می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: داشتن مکان اولیه و بازدید از این مکان توسط بازرسان مراکز صدور مجوز، امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، کادر اجرایی و ... از شرایطی است که در زمان صدور مجوز مورد توجه قرار گرفته و برآن تأکید می‌شود.
توجه به برگزاری دوره‌های آموزش مدیران مؤسسات قرآنی در هر استان
مسماریان با اشاره به ارسال مجلات، برگزاری همایش ویژه توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزش ویژه مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن در استان اصفهان یکی از راهکارهای افزایش توان مدیریتی مدیران است؛ زیرا در این دوره‌ها مباحث حقوقی، مالیاتی و موارد لازم جهت مدیریت موفق این مراکز توسط کارشناسان متخصص به این گروه ارائه شده و به سؤالات مدیران پاسخ داده می‌شود و در این دوره‌ها و کارگاه‌ها مدیران با یکدیگر آشنا شده و از تجربیات موفق یکدیگر بهره می‌برند.
وی بیان کرد: یکی از شاخص‌‌های مهم در امر آموزش قرآن تدوین و گزینش منابع آموزشی است، که این امر توسط کارشناسان دارالقرآن برای هر رشته انجام شده و در ادامه گزینش منبع و ارسال آن برای مؤسسات دستورالعمل و سرفصل‌های آموزشی آن برای این مراکز ارسال می‌شود.
ضرورت ارزیابی مستمر توانمندی مربیان قرآن توسط مؤسسات قرآنی
مسئول دارالقرآن استان اصفهان با تأکید بر ارزیابی مستمر مربیان قرآن و بررسی خروجی کلاس‌های آموزشی این گروه، تصریح کرد: توانمندی مربی قرآن که توسط دارالقرآن و یا خود مؤسسه قرآنی انتخاب می‌شود بسیار مهم است، زیرا مربی با توانمندی خود در ارائه مطالب آموزشی می‌تواند زمینه ماندگاری فراگیران در کلاس را فراهم کنند.
مطابق نبودن آموزش‌هابا نیاز مخاطب؛ دلیل اصلی گریز فراگیران از ادامه آموزش
وی در ادامه بیان کرد: مطابق نبودن آموزش‌های ارائه شده با نیاز مخاطب از دلایل اصلی گریز فراگیران از ادامه آموزش است و راهکار مقابله با این امر سطح‌بندی کلاس‌های آموزشی با توجه به نیاز مخاطبان و نیازسنجی فرد پیش از حضور در کلاس است.
تعدد زمانی مفید است که کیفیت آموزش فدای کمیت نشود
مسماریان در رابطه با تعدد مؤسسات قرآنی در کشور گفت: تعدد امر مهمی است که در هر منطقه ممکن است اتفاق بیافتد، اما باید توجه داشت که این تعدد زمانی مفید خواهد بود که کیفیت آموزش فدای کمیت آن نشود، زیرا کیفیت در مرحله اول اهمیت قرار دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تقویت خانه‌های قرآنی روستایی ایجاد شده باید در مرحله اول مورد توجه قرار گیرد، زیرا وجود یک خانه قرآن قوی در یک روستا بهتر از وجود چند خانه قرآن ضعیف است.

captcha