کد خبر: 4317138
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱

اعلام آمادگی کانون مدارس اسلامی برای ایجاد و تجهیز مدارس حفظ قرآن

کانون مدارس اسلامی با توجه به پیشینه تخصصی در زمینه تربیت مربیان قرآنی به ویژه در مقوله حفظ قرآن، آمادگی دارد تا به عنوان یک نهاد معین در کنار آموزش و پرورش برای ایجاد و تجهیز هزار و ۲۰۰ مدرسه تخصصی حفظ قرآن در راستای یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه قرار گیرد.

اعلام آمادگی کانون مدارس اسلامی برای ایجاد و تجهیز مدارس حفظ قرآنبراساس یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه، وزارت آموزش و پرورش مأمور و مکلف شده است تا در 730 منطقه آموزش و پرورش سراسر کشور، طی مدت پنج سال هزار و ۲۰۰ مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم دایر و یا تجهیز کند که به این ترتیب سهم هر یک از مناطق از این برنامه، یک مدرسه تخصصی حفظ ویژه پسران و یک مدرسه تخصصی حفط ویژه دختران خواهد بود.
 
از جمله نهادهای معین در اجرای این برنامه، کانون مدارس اسلامی است که اخیراً پیشنهادی برای کمک به آموزش و پرورش در تسریع روند این مهم ارائه داده است تا با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، هم در زمینه تأمین تجهیزات و ابزار مرتبط و هم در زمینه تربیت و تأمین مربیان کارشناس در کنار آموزش و پرورش باشد.
 
ابوالفضل جویاییان؛ عضو هیئت امنای کانون مدارس اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در این باره گفت: اختصاص یک ساعت از اوقات آموزشی روزانه مدارس به درس و آموزش قرآن که ترجیحاً ساعات پیش از شروع برنامه آموزش رسمی مدارس است، می‌تواند برای آغاز اجرای این طرح مناسب باشد که هم رویکرد عمومی و رویکرد تخصصی را می‌توان برای آن در نظر گرفت.
 
وی ادامه داد: کانون مدارس اسلامی با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این برنامه مهم با آموزش و پرورش اعلام کرده است، چرا که ابتدا به ساکن به نظر می‌رسد عملیاتی شدن آن آسان باشد اما در عمل، موانع و مشکلاتی بر سر راه قرار می‌گیرد.
 
جویاییان تصریح کرد: البته پیش از هر الزام و امکانی، اینکه مسئول و مدیر یک مرکز آموزشی یا یک مدرسه این عزم و اراده را داشته باشد تا مجموعه تحت مسئولیت خود را تبدیل به یک مدرسه قرآنی کند نیز کافی است. به هر حال معمولاً اغلب مدارس دارای اوقات صبحگاهی هستند که به طور متوسط یک ربع تا بیست دقیقه نیز زمان به خود اختصاص می‌دهد. می‌توان این دقایق را به یک ساعت افزایش داد و آن را تبدیل به یک زنگ قرآنی کرد که جنبه عمومی داشته باشد.
 
این قاری قرآن افزود: در مراحل بعدی می‌توان با هماهنگی و موافقت والدین، ساعات بیشتری را برای آموزش قرآن و برنامه‌ریزی برای حفظ تخصصی قرآن ویژه دانش‌آموزانی که تمایل به شرکت در این کلاس‌ها دارند، تدارک دید که در هر دو صورت، کانون مدارس اسلامی برای اجرایی شدن هر دو مدل، آمادگی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بودجه‌های تبدیل شدن مدارس و مراکز آموزشی دارای قابلیت را برای تبدیل شدن به مدارس حفظ قرآن، تقبل کرده است، گفت: با این وجود مدارس و مراکز آموزشی غیرانتفاعی و خصوصی بی‌نیاز از مساعدت‌های دولتی هستند و ما در کانون مدارس اسلامی و مشخصاً دبیرستان پیام غدیر قصد داریم اسفندماه امسال و همزمان با ماه مبارک رمضان، شیوه‌ای که در زمینه ایجاد مدرسه حفظ قرآن مد نظر داریم به عنوان نمونه اجرایی کنیم تا در صورت توفیق و جلب نظر دانش‌آموزان، این طرح در تمامی مراکز زیر نظر کانون مدارس اسلامی تعمیم یابد.
 
جویاییان در پایان گفت: استفاده از آخرین فناوری‌های روز در زمینه هوش مصنوعی و ابزار و ادوات رسانه‌ای در این مسیر بسیار تعیین‌کننده است و در کانون مدارس اسلامی به مدد بهره‌مندی از این مظاهر فناورانه به دنبال تولید محتواهایی متنوع در قالب انیمیشن و دیگر جلوه‌های تصویری و رسانه‌ای درصدد آشنایی و قرابت دانش‌آموزان با مفاهیم، آموزه‌ها و قصص قرآنی برآمده‌ایم.
    
 
 
 
انتهای پیام
خبرنگار:
امیر سجاد دبیریان
دبیر:
صدیقه صادقین
captcha