به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 13 دی ماه سال 1384 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید (هشت سال پیش) و بر اساس آن این شورا به صورت تلویحی با پذیرش «روند فزاینده بدحجابی» در کشور در اولین بند سیاستها و راهکارهای این قانون خواستار «در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامههای دستگاههای اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی» شد.
26 نهاد متولی عفاف و حجاب در کشور شدند/ کدامیک موضوع عفاف و حجاب را در اولویت قرار دادند؟
بر اساس این قانون وظایف تخصصی 26 دستگاه قانونگذار و اجرایی در خصوص عفاف و حجاب از دیدگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و اعلام شد.
سازمان یا نهاد متولی |
مهمترین مسئولیت |
ملموسترین عملکرد |
|
نظارت دقیق بر رسانه ها، اینترنت، محافل هنری/ تبلیغ حجاب / ترویج الگو |
تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس/ برگزاری نمایشگاه های مد و لباس |
|
نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی پوشاک/ برگزاری جشنواره های لباس/ و ارتقاء سطح دانش داحدهای مرتبط در خصوص عفاف و حجاب |
اولین همایش عفاف و حجاب در وزارت صنعت،معدن و تجارت ؛ تیر ماه سال 92/بررسی پارلمانی عفاف و حجاب در جلسه با این وزارت خانه |
|
ترویج فرهنگ عفاف به منظور نهادینه سازی و جذاب نمودن آن/ آموزش احکام شرعی حجاب و عفاف/ انجام تمهیدات لازم برای کاهش تأثیرات منفی سریالها و فیلمهای خارجی |
تهیه سریال در خصوص تاریخچه حجاب/ برگزاری همایش/ (سنجش میزان موفقیت بر عهده مخاطب است) |
|
اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و ملاکهای بدحجابی/ برخورد قانونی و محترمانه/ نظارت بر همه اماکنی که مردم در آن حضور دارند |
گشت ارشاد |
|
طراحی شیوههای کارآمد جهت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در حوزههای مرتبط با جوانان/ انجام پژوهشهای کاربردی در خصوص توسعه فرهنگ عفاف |
همایش حجاب و عفاف/ |
|
تقویت نظام تبلیغ دینی عفاف و حجاب/ اسیب شناسی/ تاسیس پژوهشکده توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و عفاف |
برگزاری گفتمانها دینی با موضوع عفاف و حجاب/برپایی دوره های کارگاه حجاب و عفافهمچنان خبری از پژوهشکده نیست! |
|
گنجاندن موضوع عفاف و حجاب در کتابهای درسی/ محرم سازی محیطهای آموزشی و پرورشی و اداری |
تعیین رنگها و مدلهای لباس / برخورد / (تفاوت نحوه پوشیدن مقنعه در داخل و خارج مدرسه گویای اجبار است نه درونی شدن فرهنگ) |
|
ممنوعیت ورود، تولید و عرضه مجسمهها، عروسکها، مانکنها و ... ضد عفاف/ممانعت از ورود غیر قانونی پوشاک و محصولات فرهنگی مغایر با شئون اسلامی |
ویترین مغازه ها گویای نحوه عملکرد است |
|
تدوین برنامه جامع فرهنگ عفاف و حجاب/ برخورد غیرمستقیم با عوامل فساد و پوشش نامناسب از طریق تشکلهای دانشجویی/ تهیه گزارش سالانه از وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاهها |
محیط دانشگاه ها گویاست |
|
تحقیق و تدوین کتب و مقالات مناسب/ تهیه پودمان آموزشی ترویج فرهنگ عفاف برای خانوادهها/ برگزاری همایش |
برگزاری همایش/ انتشار کتاب (میزان اثربخشی کتابها سنجیده میشود؟) |
|
مسدود کردن سایتهای ضد اخلاقی و ضد حجاب/ تسریع در ایجاد سیستم فیلترینگ هوشمند/ تأمین امکانات لازم - از طریق اینترنت - برای وزارتخانهها و نهادها جهت گسترش فرهنگ عفاف |
مسدود کردن سایتهای ضد اخلاقی و ضد حجاب/(فیلترشکن ها فعالند!) |
|
مراجعه شود به بخش وزارت ورزش و جوانان |
- |
|
گسترش فرهنگ عفاف در سطح شهر/ رعایت موازین شرعی در ساختن اماکن مسکونی |
نوشتن آیات و روایات دینی، فتواهای علماء وصیتنامه حضرت امام(ره) و ... به منظور توسعه فرهنگ عفاف در اماکن عمومی/ تأسیس فرهنگسرای حجاب |
|
اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام/ الگوسازی مناسب برای جامعه پزشکی در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب |
مطرح شدن گاهگاه مسئله پوشش پرستاران و پزشکان در بیمارستانها، اعلام تدوین قوانین ویژه در این خصوص و فراموشی مسئله |
|
تلاش جهت احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر/ تبیین شاخصهای حجاب اسلامی و تعیین موارد مخالفت با آن/ نظارت بر رعایت کامل عفاف و حجاب در مراکز، سازمانها و ارگانهای دولتی |
عملکرد این نهاد در حال حاضر بیشتر متمرکز بر سخنرانی مسئولان در مناسبتهای خاص، عضوگیری از سازمانها و تشکیل ستادهای امر به معروف در مراکز دولتی و خصوصی است و نمود اجتماعی و عمومی ندارد |
|
برنامهریزی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در مهد کودکها و مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی/ بهرهگیری از آموزشهای مناسب و منطبق با فرهنگ ایرانی - اسلامی در مراکز تحت پوشش |
برگزاری دورههای آموزشی/ همایش/ کارگاههای آموزشی |
|
نظارت بر پوشش و حجاب مهمانان، گردشگران و وابستگان سفارتخانهها/ تکریم و تشویق بانوان و خانوادههای محجبه که به سفارتخانههای ایران در خارج از کشور مراجعه میکنند |
_____ |
18.وزارت کار و امور اجتماعی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)/ 5 وظیفه |
انجام تبلیغات، تهیه انواع بروشور، اطلاعیه و ... در خصوص رعایت حجاب اسلامی و جلوگیری از بیبندوباری در محیطهای کاری توسط وزارتخانهها/ ایجاد فضای مناسب برای کارکنان و برداشتن زمینههای اختلاط زن و مرد |
محیطهای کاری گویاست/ کسی بروشور دریافت کرده است؟ |
|
تهیه و تصویب طرحهای آسانسازی ازدواج و تأمین منابع مورد نیاز اقتصادی، فرهنگی و ... برای زوجهای جوان/ توجه خاص به سیاستهای فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با موضوع عفاف و حجاب و اهتمام در تصویب قوانین لازم جهت اجرای سیاستهای مذکور |
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دو ماه قبل اعلام کرد: مصوبه عفاف و حجاب در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار میگیرد/ شهریور ماه سال جاری مجلس از مواضع رئیس جمهور در مورد حجاب و عفاف تقدیر کرد
|
|
بررسی آسیبها و معضلات اجتماعی با هدف افزایش ضریب امنیت اخلاقی جامعه/ نظارت بر همه ارگانها و وزارتخانهها جهت رعایت عفاف به عنوان نماینده رئیس جمهور |
وزیر کشور روز گذشته در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب گفت: تا وقتی این طرح مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است اجرا میکنیم ولی عدم ضمانت اجرایی قوی و نداشتن متولی و همچنین نبود اعتبارات موجب شده این طرح به درستی اجرا نشود/ بیشتر دستگاهها معتقدند اجرای قانون عفاف و حجاب وظیفه وزارت کشور است |
|
پس از انحلال این سازمان در سال ۱۳۸۶٬معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی بخشی از وظایف این سازمان را بر عهده گرفت |
آیا وظایف 9 گانه در خصوص عفاف و حجاب نیز جزو وظایف معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی است؟ |
|
اجرای مقررات ساختمان در جهت استفاده از معماری متناسب با فرهنگ دینی/ کوشش در جهت تقویت و ترویج شهرسازی و معماری اسلامی |
------------ |
|
تدوین قوانین لازم و کارآمد در خصوص پیشگیری از بروز و گسترش فساد و ابتذال در جامعه/ قوه قضائیه در مراکز استانها و شهرستانهای تابعه، دادسراها و شعبات ویژهای برای برخورد با جرائم مربوط به بدحجابی، منکراتی و باندهای فساد و فحشا تأسیس کند |
رئیس قوه قضائیه تیر ماه سال جاری اعلام کرد: با بیحجابی مثل سایر جرایم برخورد خواهد شد
|
|
اطلاع رسانی درباره شئون اسلامی و فرهنگی با جزوات و بروشورهای توزیعی در بین گردشگران/ اختصاص آموزشهای لازم مرتبط با فرهنگ عفاف و حجاب در دورههای هتلداری و شرط گزینش و بکارگیری راهنمایان گروههای گردشگری |
مسئولان سازمان میراث فرهنگی به دلیل اشتغالات سیاسی گسترده در سالهای اخیر فرصت کمتری برای اجرای سایر امور داشتند |
|
انجام کارهای فرهنگی و ارزشی در جامعه با توجه به فرهنگ عفاف/ آسیبشناسی بدحجابی و ابتذال فرهنگی با انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی |
برگزاری همایش/ نمایشگاه/ افتتاح نخستین پژوهشکده مجازی حجاب و عفاف |
|
ترویج فرهنگ عفاف در حوزه وزارتخانه و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلان خود / تشویق و ترغیب شرکتها و موسسات حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی به ارایه خدمات فرهنگی به مسافران به منظور اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب |
تیر ماه سال 89 مشاور وقت وزیر راه در امور زنان عنوان کرد: وزارت راه و ترابری به دنبال آن است که برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از راهکارهای فرهنگی استفاده کند زیرا جو عمومی جامعه به گونهای است که نمیخواهیم فضا را مغشوش کنیم اما در مواردی که نیاز باشد، به مسافران بدحجاب تذکر نیز داده میشود اما اصل بر کار فرهنگی است |
|
|
|
|
|
|
به نظر میرسد از دیدگاه تدوین کنندگان این قانون مردان هیچ نقشی در عفاف و حجاب ندارند! پس چرا خداوند در آیه 30 سوره نور فرموده است: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ؛ به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزهتر است زیرا خدا به آنچه مىکنند آگاه است».
در همین خصوص حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوستنگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بد حجابی حاصل دهها متغییر و عامل مختلف اجتماعی است و اگر ما میخواهیم این مسئله را حل کنیم اول باید این دهها مسئله را بشناسیم که برخی ریشه روانشناسی، اقتصادی، جامعه شناختی، وارداتی از خارج از کشور، برخی در عرصه اجتمای، برخی اقتصادی، برخی عرصه ساماندهی اجتماعی و ... قرار دارند.
با تذکر به بانوان مشکل حل نمیشود
وی ادامه داد: اگر ما همه این دلایل را رها کرده و بخواهیم با یک سلسله تذکر به خانمها مشکل را حل کنیم، مسئله حل نمیشود چرا که اصلاً متوجه نبودهایم که بخشی از بدحجابی حاصل تعامل بانوان و آقایان است و حتماً یک متغییر تعیین کننده در بدحجابی نگاه مردان است ولی کسی تاکنون در خصوص نگاه مردان برنامه تفصیلی ننوشته است تا فرهنگسازی در مردان صورت گیرد و مردان جامعه ارتباط خود را با زنان طوری تنظیم کنند که زنان به بدحجابی تشویق نشود.
بنیانیان با اشاره به اینکه در تحلیل اجتماعی، مردسالاری در جامعه ما زیاد است و ما مردان را رها کرده و همه تذکرات خود را به بانوان اختصاص میدهیم، عنوان کرد: پیوست فرهنگی یک امر بینبخشی است و حاصل پیامدهای فرهنگی بسیاری از تصمیمهایی است که بعضاً اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انتظامی، برخی مربوط به فرهنگ گذشته است که امروزه در پیوند با پدیدههای جدید آثار آن ظاهر میشود، برخی مربوط به عرفیات غلطی است که در جامعه جا افتاده و به این راحتی نمیتوان آن را تغییر داد و ... است.
مطالبات مردمی چیست؟
آیا به راستی تنها این 26 نهاد و سازمان مسئول محجبه کردن و عفیف کردن بانوان جامعه هستند؟ اگر این قانون ضمانت اجرایی قوی داشت چند درصد از این وظایف طی هشت سال اخیر اجرایی شده بود؟ نقش نهادهای غیر دولتی سنتی مانند مساجد و حوزههای علمیه در خصوص عفاف و حجاب چیست؟ آیا وظایف مشخص شده برای سازمانها با اصول دینی سازگار است؟ خط قرمزها کجاست؟ و به راستی این وظایف بر اساس فرهنگ عمومی جامعه ایران طراحی شده است؟ آیا مطالبه مردم از این دستگاهها وظایف ذکر شده است؟ پیوست فرهنگی قانون عفاف و حجاب کجاست؟
در جامعه اسلامی دوران حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) چگونه با مسئله حجاب برخورد میشده است؟
از نظر قانونی این جدول به اتمام رسیده اما از منظر شما چه نهادهایی را میتوان به آن اضافه و در خصوص وظایف و عملکرد آنها به قضاوت نشست؟