کد خبر: 1320278
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
گزارش تحلیلی ایکنا/

حضور دائمی کارشناس در مؤسسات/ ضرورت اولیه مؤسسات فرهنگ‌‌سازی قرآنی در خانواده است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: فرهنگ‌سازی قرآنی در خانواده که پیش‌نیاز آغاز فعالیت آموزشی یک مرکز قرآنی است، نیازمند حضور دائمی مشاوران و کارشنساسان قرآنی در این مراکز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از راهکارهای ایجاد انس با قرآن در میان کودکان، نوجوانان و جوانان بحث فرهنگ‌سازی آموزش قرآن در جامعه به ویژه در میان خانواده است.
در کشور ما علیرغم توجه به بحث آموزش‌ قرآن، نسبت به فرهنگ‌سازی این آموزش در کشور کمتر توجه شده است. در صورتی که این بحث مقدمه و مکمل بحث آموزش است و تا هنگامی که نوجوانان ما انگیزه کافی برای یادگیری قرآن را نداشته باشند، روش‌های آموزشی جوابگوی خطاهای موجود نخواهد بود.
بهره‌گیری از ظرفیت مردمی مؤسسات قرآنی در کشور
بهره‌گیری از ظرفیت مؤسسات و مراکز قرآنی ـ مردمی که به‌صورت خودجوش فعالیت می‌کنند، بحثی است که از دیرباز برای آشنا شدن کودکان و نوجوانان با قرآن مطرح بوده است.
استفاده نکردن صحیح از فضا‌های موجود در مؤسسات قرآنی برای آموزش قرآن در جامعه امروز به یک معضل تبدیل شده است. ورود و آشنایی با مؤسسات قرآنی مختص سن خاصی نیست؛ زیرا مشاهده می‌شود که این مراکز در طول سال به آموزش قرآن در گروه‌های سنی خردسال، مهد، پیش‌دبستان، نوجوان، جوان و بزرگسالان می‌پردازند.
اهمیت توجه خانواده به حضور فرزندان در کلاس‌های قرآنی
باید توجه داشت که ترغیب کودک به حضور در این مراکز قرآنی به خانواده، عملکرد مؤسسات و فعالان قرآنی بستگی دارد.
برای راه‌اندازی و دریافت مجوز فعالیت یک مرکز قرآنی قوانین و ضوابط مختلفی همچون داشته سابقه قرآنی، مدرک دانشگاهی مرتبط با این حوزه، مکان و .... مد نظر است که متقاضی پس از طی کردن این مراحل می‌تواند مجوز موقت خود را دریافت کند و پس از موفقیت در مدت زماندر نظر گرفته شده مجوز فعالیت دائم دریافت خواهد کرد.
اما در جامعه امروز مشاهده می‌‌شود که یک مؤسسه پس از طی کردن مراحل مختلف و دریافت مجوز برای فعالیت مرکز قرآنی خود، پس از چند صباحی با شکست مواجه می‌شود که این شکست دارای عوامل متعددی است.
استفاده مدیران از تجربیات موفق یکدیگر
از جمله این عوامل می‌توان به نداشتن تجربه کافی در این حوزه و استفاده نکردن از تجربیان دیگران، عدم وجود بودجه کافی، استفاده نکردن از مربیان با تجربه و ... اشاره کرد.
یکی از عوامل مؤثر در موفقیت یک مؤسسه وجود مدیر توانمند و هدفمند است، زیرا مدیر در صورت داشتن توانمندی لازم و هدف پیشروی خود می‌تواند و دخالت ندادن سلائق شخصی خود در روند آموزش می‌تواند مؤسسه خود را به سوی پیشرفت سوق دهد.
عامل دوم در موفقیت مؤسسه،استفاده از مربیان دوره‌دیده و با ذوق است، زیرا یک مربی با استفاده از روش‌های جذاب آموزشی می‌تواند زمینه جذب و ماندگاری فراگیر را در کلاس فراهم کند.
توجه به اهمیت چنینش مطالب منابع آموزشی
عامل سوم، منابع آموزشی است که در صورت چینش مناسب مطالب با توجه به ذوق مخاطبان در مناطق جغرافیایی مختلف می‌توان این فراگیران را به آموزش قرآن علاقه‌مند کرد.
عامل چهارم، تشویق است، ضرورت ندارد که تشویق به صورت مادی باشد، تشویق مکان مؤسسه و علاقه‌مندی خانواده به حضور فرزندان در این کلاس‌ها نیز در این حوزه بی‌تأثیر نیست، خانواده با تشویق فرزندان و توجه به موفقیت‌هایی که در این حوزه کسب می‌کنند می‌تواند استعدادهای قرآنی این گروه را شکوفا کند.

ضرورت فرهنگسازی قرآنی در خانواده
در این بین مکان مؤسسه و علاقه خانواده به حضور فرزندانشان در این کلاس‌ها و آموزش قرآن بی‌تأثیر نیست و نیاز است تا مدیران به اهمیت فرهنگ‌سازی قرآنی در خانواده‌ها توجه داشته باشند.
در نتیجه نیاز است تا یک مرکز قرآنی تازه تأسیس پس از اعلام فراخوان و آغاز ثبت نام کلاس‌های آموزشی خود با برگزاری جلسات انجمن اولیا مربیان با حضور مشاوران و کارشناسان قرآنی به بیان اهداف و ضرورت‌های آموزش قرآن فرزندان بپردازند.
رقیه گل‌محمدی

captcha