زهرا موسوی، مدیرعامل مؤسسه نور هدایت بیرجند و بانوی قرآنپژوه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: توجه به آنچه در آییننامه آمده است، میتواند برای مؤسسات قرآنی کارساز باشد، اما آنچه در عمل اجرا میشود، منطبق با آییننامه نیست و باید در انجام سطحبندی از کارشناسان و ارزیابان شایسته بهره گرفته شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر سطحبندی مؤسسات قرآنی به این صورت است که مؤسسهای که تازهتأسیس است تا شش ماه سطح 3 خواهد بود و بعد بهمدت یکسال سطح 2 و پس از کسب تجارب لازم، مجوز سطح 1 قرآن اعطا میشود.
تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر ارتقای بار علمی مربیان قرآن
این پژوهشگر قرآن با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، عنوان کرد: در راستای ارتقای سطح کلاسهای آموزشی، باید دورههایی ویژه مربیان و مدیران قرآن از سوی سازمان دارالقرآن برگزار شود تا بار علمی این افراد ارتقا یابد.
وی در رابطه با این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، افزود: مؤسساتی که سطح 1 هستند، باید هیئت مدیره توانمندی داشته باشند، از نظر سطح علمی و مدیریتی قوی باشند و توانمندی برگزاری دورههای کشوری و حداقل منطقهای را داشته باشند.
مدیرعامل مؤسسه نور هدایت بیرجند بیان کرد: همچنین یک هیئت علمی باید برای مؤسسات قرآنی تعریف شود و با توجه به این که اساتید هر دوره جداگانه آموزش میبینند و به فعالیت میپردازند، مؤسسات قرآنی باید هیئت مدیرهای از این افراد تشکیل دهند.
انجام سطحبندی مؤسسات قرآنی بهصورت سختگیرانهتر و اصولی
وی با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی در به کارگیری بهینه روشهای آموزشی، اظهار کرد: شیوه اجرای برنامههای قرآنی مؤسسات باید کیفیت داشته باشد و ممکن است مؤسسهای دورهای را برگزار کند، اما استاد مجربی در این دوره حضور نداشته باشد و یا دوره با حضور تعداد کافی برگزار نشود، به همین منظور سطحبندی مؤسسات باید سختگیرانهتر و به صورت برنامهریزی شده صورت پذیرد.
توجه به ظرافتهای خاص برای تعیین سطح مؤسسات قرآنی
وی در ادامه افزود: ممکن است یک مؤسسه قرآنی با حضور سه کارشناس، جذب امکانات و طی مراحلی، موفق به دریافت مجوز سطح 1 شده باشد، اما گاهی مشاهده میشود، برخی از این مراکزعملاً در زمینه برگزاری محافل انس با قرآن با مشکل مواجه میشوند، بنابراین باید ظرافت خاصی برای در نظر گرفتن سطحها مورد توجه قرار گیرد تا مؤسسات قرآنی متضرر نشوند.
این پژوهشگر قرآن درباره این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، عنوان کرد: مسابقات قرآنی تأثیر زیادی برای ایجاد انگیزه در قرآنآموزان خواهد داشت، اما آنچه مشاهده میشود، این است که معمولاً در مسابقاتی که سالیانه برگزار میشود، افراد خاصی رتبه کسب میکنند و باید شیوه برگزاری مسابقات مورد بازنگری قرار گیرد.
ساماندهی فعالیتهای پژوهش قرآنی در مؤسسات
وی با اشاره به موانع سطحبندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: فعالیتهای پژوهشی در بهبود فرهنگ قرآنی جامعه تأثیرگذار خواهد بود و اگر تحقیقات در مدار صحیح انجام شود، میتواند در جامعه تأثیرگذار باشد، البته فعالیتهای پژوهشی نیز باید ساماندهی شود.
موسوی افزود: باید سیر مطالعاتی و تحقیقاتی به فعالان قرآنی داده شود و از آنها انتظار داشته باشیم که کتابهای خاص را مطالعه کنند، سپس به نتیجهگیری بپردازیم تا هم کارهای تکراری انجام نشود و هم به قرآنآموزان بار علمی داده شود.
وی درمورد این که سطحبندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: در مؤسسات قرآنی باید افرادی بهعنوان مشاور و راهنما در کنار قرآنآموزان باشند و در پایان، فعالیتهای پژوهشی برتر انتخاب شود و به استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و از آنها خواسته شود تا در برنامههای خود اجرایی کنند.