حبیبالله عزیزی، مؤلف کتاب مصحف حفاظ در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با معیارهای لازم جهت دریافت مجوز فعالیت یک مرکز قرآنی، گفت: ارائه تعریف مشخص از پیش نیازهای لازم به درخواست کنندگان مجوز و طی کردن دورههای لازم جهت اداره این مراکز توسط متقاضیان در صدور مجوز ضروری است.
وی در ادامه با تأکید بر این که صدور مجوز در مناطقی که مؤسسات قرآنی در آن وجود دارد باید براساس تخصصگرایی صورت گیرد، افزود: در جامعه امروز ارتقاء و به روز کردن توان مدیریتی مدیران یک نیاز است و باید در این حوزه نشان استانداردهای مدیریتی تدارک دیده شود و پس از سنجیدن و درجهبندی مدیران مؤسسات قرآنی این نشانها به برترینها داده شود.
خالی بودن جای نشان استانداردهای مدیریتی در حوزه فعالیتهای قرآنی
عزیزی با بیان اینکه جای نشانهای استانداردهای مدیریتی در حوزه فعالیتهای قرآنی خالی است، تصریح کرد: بهروز رسانی فعالیت مؤسسات سنتی نیازمند ارائه تعریفی از دورههای آموزش مدیریتی فعالیتهای قرآنی است و نیاز است، مدیران این مراکز این دورهها را طی کرده و از روشهای نوین در روند آموزش خود استفاده کنند.
وی در ادامه با نقش گزینش و تدوین منابع آموزش و ماندگاری فراگیران در کلاس گفت: با توجه به اینکه منابع آموزشی باید متناسب با سن مخاطب و جذاب باشد، نیاز است، تا گروه و مجموعههایی که در این حوزه کار پژوهشی میکنند، به تعریف این منابع و یا استانداردهای لازم تدوین این منابع بپردازند.
عزیزی با اشاره به نقش مربی در فرآیند آموزش اظهار کرد: 95 درصد فرآیند آموزش اصول، شیوه و توانمندی مربی است و 5 درصد آن شامل سایرعوامل میشود و مشکل اصلی در ناکامی آموزشها به آشنا نبودن مربیان و معلمان قرآن با روشهای آموزش باز میگردد.
گریز قرآنآموزان در ادامه آشنا نبودن معلمان با شیوههای کلاسداری
وی در ادامه بیان کرد: از دلایل اصلی گریز قرآنآموزان از ادامه آموزش بیشتر میتوان به آشنا نبودن معلمان با شیوههای کلاسداری و جذب مخاطب و تعریف نشدن استانداردهای آموزش اشاره کرد و نیاز است تا تألیفاتی در این حوزه وجود داشته باشد و تا معلمان با شیوههای مدرن کلاسداری و جذب مخاطب آشنا شوند.
مدیرمسئول مؤسسه نورهدایت قم افزود: تشویق به عنوان رویکرد عاطفی یکی از کانالهای آموزش است، زیرا زمانی که مؤسسات قرآنی با روشهای مناسب و شیوههای جذاب آموزش آشنا باشند، رویکرد عاطفی به عنوان کانال ارتباطی است و زمانی که ظهور پیدا کند، میتواند ماندگاری مخاطب را افزایش دهد و در صورت عدم وجود این کانال میتوان گریز مخاطب را شاهد بود.
وی یادآور شد: مؤسسات قرآنی باید برای مدیریت و استانداردهای آموزشی تعریفی داشته باشند و زیرساختهای آموزشی خود را به روز کرده و توسعه دهند، چرا که این موارد ضرورت ارائه فعالیت مناسب در جامعه امروزی است.
عزیزی بیان کرد: تعدد مؤسسات قرآنی در جایی که مؤسسه قرآنی وجود ندارد، ضروری است، اما در منطقهای که مؤسسه قرآنی وجود دارد، تعدد بیبرنامه میتواند به مخاطب گریزی منجر شود، در نتیجه مجوزها باید براساس آمایش منطقهای صادر شود.
وی اظهار کرد: یکی از رکنهای مقابله با مخاطب گریزی بحث مدیریتی و این مورد میطلبد تا در زمینه مدیریت فعالیتهای قرآنی، نظریه پردازی در مدلهای مدیریت فعالیتهای قرآنی انجام شود، زیرا تحقق این امر در ارتقاء مدیریت جذب مخاطبان مؤثر است.
عزیزی در پایان در رابطه با استانداردهای آموزش قرآن گفت: متأسفانه این استانداردها در کشور دارای تعریف مناسبی نیست و میطلبد تا کارشناسان از طریق رسانهها تشویق شوند و یک تحقیق گروهی برای آموزش قرآن کریم در سنین مختلف انجام شود، که در صورت انجام این امر بهعنوان زیرساخت فعالیتهای قرآنی و جذب مخاطب مؤثر و اثرگذار است.