کد خبر: 1325036
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
آیت‌الله امامی کاشانی:

امام سجاد(ع) برای حل بحران اخلاقی عصر خود، راه ارتباط انسان با خدا را برگزید

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران در خطبه اول گفت: امام سجاد(ع) در آن بحران اخلاقی هم نسبت به مردم داخلی و هم نسبت به جوامع دیگر، وظیفه داشت، بنابراین راه ارتباط انسان با خدا را برگزید که صحیفه سجادیه تابلویی از این ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز هشتم آذرماه در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و با اشاره به سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) در سن 57 سالگی به دست حاکم مدینه به دستور خلیفه عبدالملک به شهادت رسید.

وی افزود: عصری که امام سجاد(ع) در آن زندگی می‌کرد، عصری بود که جامعه فاقد اخلاق بود و لذا آن حضرت از باب اخلاق برای هدایت جامعه وارد شد.

آیت‌الله امامی کاشانی گفت: ولایت چهار مرتبه دارد و اولین مرتبه آن تصرف درعالم طبیعت است که خدا آن را به ولی خود که عصمت دارد وا می گذارد و معجرات انیبا(ع)، ائمه(ع) و اولیا نشئت گرفته از آن و از نوع تکوینی است.

وی ادامه داد: ولایت تشریعی دومین مرحله ولایت است که در آن خدا به وسلیه پیامبر(ص) تفسیر احکام را به اهل بیت(ع) واگذارده است و حدیث ثقلین به آن اشاره دارد.

خطیب جمعه تهران، سومین مرتبه ولایت را مقتدا بودن در اخلاق، اسوه و روش‌ها و منش‌ها ذکر کرد و گفت: چهارمین مرتبه ولایت در مقام حکومت و اداره کشور اسلامی است که امام سجاد(ع) از آن محروم بود، همان طور که امام حسین(ع) و امام حسن از آن محروم شدند.

وی با اشاره به جلوه‌های ولایت تکوینی و تشریعی امام زین العابدین(ع) در کرامات و احادیث ایشان خاطرنشان کرد: عمده تمرکز آن حضرت بر روی اخلاق بود، زیرا عصر او عصری آشفته بود؛ در داخل، بنی امیه، همه چیز را به نفع خودشان تفسیر و قران را به نفع خودشان مصادره کرده بودند، از طرف دیگر چون دوره کشورگشایی بود، دیگر سرزمین ها می خواستند ببینند اسلام چیست و خطر، این بود که اسلام را به وسیله ولید، منصور و عبدالملک‌ها بشناسند که در نتیجه از این در وارد و از در دیگر، خارج می شدند.

آیت‌الله امامی کاشانی گفت: لذا امام سجاد(ع) در آن بحران اخلاقی هم نسبت به مردم داخلی و هم نسبت به جوامع دیگر، وظیفه داشت، بنابراین راه ارتباط انسان با خدا برگزید که صحیفه سجادیه تابلویی از این ارتباط است و به هر دعای آت که نگاه می کنیم، مملو از اخلاق است.

وی به فرازی از دعای 26 صحیفه سجادیه اشاره و بیان کرد: امام(ع) عرض می‌کنند: خدایا به من توفیق بده که در برابر اسائه مؤمنین و مسلمانانی که به من بد می کنند، به ایشان خوبی کنم و نسبت به تمام مسلمانان حسن ظن داشته باشم، مگر آنان که وضعشان روشن است، یعنی جامعه اسلامی را با حسن ظن بنگرم و به تمام امت را نیکی کرده و با نیت خدمت و نیکی در جامعه زندگی نمایم و از لغزش ها، بدی ها و برخورد ها چشم پوشی کنم.

خطیب جمعه تهران گفت: امام سجاد(ع) درادامه می‌فرمایند: اگر بخواهم چنین کنم، باید عفت داشته باشم، پس خدایا تو به من عفت بده.

وی در توضیح معنای عفت اظهار کرد: «راغب» در «مفردات» می گوید: «عفت» حالتی برای نفس انسانی است که به واسطه آن از هوای نفس، دوری و در اعتدال، زندگی می کند.

آیت‌الله امامی کاشانی گفت: عفت، نقطه اعتدال است که حالتی میان افراط ـ حرص و آز به دنیا ـ  و تفریط ـ بی اعتنایی به دنیا ـ یعنی عفت در همه اموری است که منافع مادی و دنیوی مطرح است؛ عفت چشم، عفت دست، عفت پا و عفت اندیشه.

وی تصریح کرد: از امیر مؤمنان علی(ع) نقل است که می فرمایند: «ورع ثمره عفاف است»، یعنی عفت است که آدم را به تقوا و ورع دعوت می کند.

خطیب جمعه تهران در پایان خطبه اول گفت: امیرالمؤمنین در جای دیگر می فرمایند که عاقل کسی است که وقتی می ترسد نفس اماره بر او حمله کند، آن را مهار می کند، چون نفس اماره در مواقع گوناگون، هجوم می آورد.

captcha