به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم گفت: طبق دستور قرآن کریم «قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ؛ با بهترین بیان با مردم حرف بزنیم» و سخن نیکو را نسبت به همه مردم مراعات کنیم، خواه مسلمان یا غیرمسلمان. در قرآن ناسزا گفتن حتی به مشرکین هم نهی شده است زیرا آنان نیز ممکن است به مقدسات ما ناسزا بگویند.
وی عنوان کرد: بارها کلمات برهان و بینه در آیات قرآن کریم به چشم میخورد. سخن اگر منطقی باشد طرفداران خود را در تاریخ و در سراسر جهان جذب میکند. زلیخا به تهمت، تهدید، تردستی و قدرت یوسف پاکدامن را به ناحق به زندان انداخت؛ اما پس از چند سال ناچار شد با صراحت اعلام کند که حق با یوسف است.(یوسف 51)
وی افزود: وظایف آمرین به معروف این است که خودشان نیز در عمل پیشگام و توقع مادی و چشمداشت از مردم نداشته باشند. معروفها و منکرها را به زبان شیرین و ساده به دور از تحقیر و توهین مختصر و مفید بگویند. از کلمات عاطفی نرم و محبتآور به کار برند. طبق آیه 142 شعراء قرآن انبیاء را برادر مردم معرفی میکند و این تعبیر برادرم، خواهرم بهترین اهرم برای جذب مردم است. سوره 44 نیز به حضرت موسی(ع) امر میکند «نزد فرعون رفتی با او به نرمی سخن بگویید» و کسانی که در بیانشان نوعی سنگینی است سخنگویی همراه خود ببرند.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: راه نفوذ در دلها تأثیر از طریق کلام است. آموزش و راهنمایی مردم نیز باید از طریق رحمت و ملاطفت باشد. فرض کنید کودکی از آمپول زدن نگران است پرستار او را آماده میکند لذا به او میگوید «من تو را دوست دارم نگران نباش» خدا هم میفرماید «یا ایها الذین آمنو» مواظب باشیم نهی از منکر ما حربه به دست دشمن نباشد. نباید به گونهای مسائل را در گفتار و نوشتار مطرح کنیم که متن خوبی برای دشمنان ما در رادیوهای خارج و رسانههای بیگانه شود.
وی یادآور شد: از آیه 104 سوره بقره که «راعنا» معنای بدی نزد یهودیان دارد و آیه نازل شد که مردم به جای «راعنا» بگویند «انظرنا» میفهمیم که در انتخاب کلمات، اصطلاحات و ادبیات حسن ظن و صفای دل تنها کافی نیست برای اینکه در جامعه بتوان خوبیها را گسترش داد و از مفاسد جلوگیری کرد باید اول مقدمات نفوذ کلام را به وجود آورد، زیرا هر حرفی از هر کسی در هر زمان و با هر شرایط علمی، سنی، فکری و اجتماعی پذیرفته نمیشود بلکه این ابوذر است که فریادش بساط معاویه را متزلزل کرد و این امام خمینی(ره) است که فتوای اعدام «سلمان رشدی» را صادر میکند و به آمریکا میگوید هیچ غلطی نمیتواند بکند.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: گاهی شرایط عاطفی را با محبت، هدیه و دید و بازدید، شرایط علمی و اقتصادی را با تحصیل و خودکفایی میتوانیم به وجود آوریم، اگر مردم به گوینده خوش بین باشند سخنش را با جان و دل گوش میدهند وگرنه تلاشها کم اثر خواهد بود. امر و نهی و تذکر نیاز به علم، دین، بصیرت و شناخت دارد و با قضاوت عجولانه نمیتوان هر کلامی را گفت. در امر و نهی میانهرو باشیم و از هرگونه خود کمبینی و ضعف و یا خشنونت و تندروی بپرهیزیم. کسی که خود در انتخاب راه متهیر است، چگونه مشاور دیگران میشود.
وی عنوان کرد: بدانیم که حرکتهای ناشیانه و خودسرانه سب بهرهبرداری دشمن و یا سوء استفاده افراد مغرض میشود. آمر به معروف باید از حیلههای نفسانی آگاه باشد تا مبادا در قالب امر به معرف به اهداف شومی کشیده شود. در راه امر به معروف باید از حیلههای نفسانی آگاه باشد تا مبادا در قالب امر به معروف به اهداف شومی کشیده شود همچنین در راه امر به معرف اگر از مردم آزاری دید انتقام نگیرید، شکایتی نکنید و اگر ضربهای دیدید مأیوس نشوید و پشتکار داشته باشید که خدا با نیکوکاران است. امر به معرف و نباید براساس وهم و خیال به تحریکات خارجی و نفسانی و یا اخبار غیرمستند باشد.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه گاهی یک چهره سرشناس خلافی انجام میدهد و راه گناه را به روی دیگران باز میکند، یادآور شد: نمیتوان به هر جوان گناهکار لقب بیدین داد. در سوره آلعمران آیه 125 اگر به دنبال کار زشت توجه، استغفار و توبه باشد انسان از مدار دین بیرون میرود. البته به شرط آنکه اصرار بر گناه نداشته باشد. براساس آیاتی از قرآن کریم باید با عمل خود مردم را دعوت کنید.