به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سیدمهدی شرفی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی ادارهکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: یکی از سیاستهایی که سازمان اوقاف در پیش گرفته، وارد کردن اطلاعات کامل موقوفات در سامانه است که این رویه به شیوههای گوناگون و در قسمتهای مختلف انجام میشود.
وی در مورد فوائد این شیوه ثبت اطلاعات اذعان کرد: این کار فوائد و پیامدهای مثبتی دارد. به طور مثال اگر اطلاعات موقوفات در سامانه وارد شود، خود به خود نیاز کارمندان و کاربرانی که به ایا اطلاعات نیاز دارند، رفع شده و کمتر به پروندههای مکتوب و اسناد موقوفه نیاز پیدا میکنند.
شرفی افزود: تمام اطلاعات و مدارک، اسناد مانند تصویر وقفنامه و ... در سامانه ثبت میشود و زمانی که وقفنامه به عنوان مدرک اصلی وقف، در سامانه وجود داشته باشد، خود به خود همه اطلاعات مورد نیاز، به طور مستقیم از سامانه اخذ میشود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی در مورد جزئیات اطلاعات موقوفات در سامانه گفت: اطلاعات ثبت شده شامل اطلاعات کامل موقوفه، نیت واقف، نوع موقوفه، سال وقف و ... میشود.
وی با بیان انجام بیش از 90 درصد کار توسط ادارات تابعه در سامانه انجام میشود ، افزود: بیش از 90 درصد اطلاعات موقوفات در سامانه ثبت شدند اما کاری که در این بخش انجام میدهیم، ویرایش اطلاعات مربوط به موقوفات است که دارای چند مرحله و سطح است و سطح دو تقریبا تمام شده و سطح چهار که مرحله خواندن وقفنامه است و ویرایش و کنترل اطلاعات سامانه، آغاز شده است.
شرفی روند کار در ثبت موقوفات در ادارهکل به صورت ارزیابی کیفیت و مطابقت با اسناد اصلی موقوفات است، گفت: اول اصل وقفنامه که وقفیت را ثابت میکند، مطالعه میکنیم. بعد بازنویسی وقفنامه که توسط ادارات انجام شده به طور دقیق با وقفنامه تطبیق داده میشود و در مرحله بعدی نیت واقف و در نهایت تقسیمبندی کار یعنی طبق نظر واقف، نیات را درصدبندی میکنیم و اگر خود واقف میزان سهم نیت از درآمد موقوفه را تعیین نکرده باشد، با مشورت سازمان و ناظر شرعی این کار انجام میشود.
به گفته وی، این شیوه ورود اطلاعات از ابتدای سال 92 آغاز شده و تا کنون بیش از 20 درصد موقوفات بطور کامل و نهایی و با ارزیابی کیفیت ، ثبت شدهاند.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی در ادامه اذعان کرد: فیلدهای تمام اطلاعات موقوفه در سامانه ثبت میشود که این موارد را میتوان در بخشهایی دستهبندی کرد. در بخش اطلاعات مربوط به خود موقوفه مانند بازنویسی وقفنامه، سال وقف، نوع وقف و ... و در بخش اطلاعات مدیریتی که به نحوه اداره و مدیریت فرد یا افرادی در اداره امور موقوفه مربوط میشود.
وی گفت: بخشی نیز مربوط به اطلاعات رقبه میشود که شامل مساحت موقوفه، مساحت عرصه، اعیان، حدود اربعه، آدرس فعلی، سهم موقوفه است و بخش دیگر به نیت موقوفه اختصاص دارد. اینکه واقف با چه هدفی وقف را انجام داده است، چند درصد سهم نیت وقف میشود، آیا خود واقف تقسیمبندی کرده است که چند درصد از موقوفه برای چه کاری صرف شود؟ و طبق اطلاعات وقف نامه این بخش نیز تکمیل میشود.
شرفی با بیان اینکه بخش اعظمی از کار تمام شده است، افزود: در خصوص انجام کار، ادارت تابعه تمام اطلاعات خود را وارد کردهاند اما بخش اصلی کار که مربوط به ارزیابی کیفیت ثبت و نحوه ورود اطلاعات در سطح چهار است ، در حال انجام است.