اجرای موفق طرح سطح‌بندی؛ مستلزم حضور دائمی کارشناسان قرآن در مؤسسات
کد خبر: 1343317
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
مدیر مؤسسه قرآنی ثنا بیان کرد:

اجرای موفق طرح سطح‌بندی؛ مستلزم حضور دائمی کارشناسان قرآن در مؤسسات

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: ژیلا قلیچ‌خانی گفت: طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، موجبات رشد کارآیی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این مراکز را فراهم می‌کند که اجرای اصولی آن، مستلزم حضور دائمی کارشناسان قرآن در مؤسسات است.


ژیلا قلیچ‌خانی، مدیر مؤسسه قرآنی ثنا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی از جمله طرح‌هایی است که با ایجاد رقابت بین مؤسسات، موجبات رشد کارآیی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این مراکز را فراهم می‌کند، اما اجرای اصولی این طرح، مستلزم حضور دائمی کارشناسان قرآن در مؤسسات است.



وی در مورد این‌که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، بیان کرد: مهمترین معیاری که باید در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی مورد توجه قرار گیرد، بحث روش‌های آموزشی مراکز قرآنی است، زیرا این مورد ارتباط مستقیم با سطح سواد قرآنی اعضای جامعه و کیفیت فراگیری آموزه‌های قرآنی دارد.



به‌روزرسانی دانش افراد با توجه به سطح نیاز مخاطبان



قلیچ‌خانی با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، عنوان کرد: مربیان قرآن نیز به نوبه خود از جمله عوامل تأثیرگذار در ارتقای سطح قرآن‌آموزان و در نهایت برتری مؤسسات قرآنی هستند، اما باید دانش این افراد با توجه به سطح نیاز مخاطبان به‌روزرسانی شود و با اجرای طرح سطح‌بندی، مربیانی که روش‌های نوین برای ارائه آموزه‌های قرآنی دارند، جذب مؤسسات برتر می‌شوند.



وی اظهار کرد: تعداد بسیاری از مؤسسات قرآنی در حال حاضر در سراسر کشور در زمینه آموزش علوم قرآنی فعالیت می‌کنند و شناسایی تمامی این مراکز امری مشکل و تقریباً غیر ممکن است، اما انتظار می‌رود با مزایایی که طرح سطح‌بندی برای مؤسسات به دنبال دارد، مؤسسات خود اقدام به معرفی فعالیت‌های این مراکز کنند.



مدیرمسئول مؤسسه قرآنی ثنا با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، افزود: برای انجام سطح‌بندی مؤسسات قرآنی ابتدا باید مؤسسات به دو گروه آموزشی و پژوهشی تقسیم شوند، زیرا مؤسساتی که به انجام فعالیت‌های پژوهشی و چاپ و انتشار آثار دینی و قرآنی می‌پردازند، تعداد محدودی هستند و فعالیت‌های تخصصی انجام می‌دهند و در اجرای این طرح نیز باید امتیازاتی خاص برای این مراکز قائل شد.



وی در مورد این‌که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روش‌های آموزشی دارد، تصریح کرد: استفاده از روش‌های بهینه در زمینه آموزش قرآن نیازمند حضور مدیران و مربیان کارآمد است که ضمن فعالیت در زمینه ارائه آموزه‌های قرآنی به ارتقای سطح دانش و معلومات خود می‌پردازند و در اجرای طرح سطح‌بندی نیز باید به نوع روش‌های آموزشی مؤسسات توجه شود.



اطلاع‌رسانی صحیح در رابطه با اهداف و شیوه اجرای طرح سطح‌بندی



قلیچ‌خانی عنوان کرد: نحوه فعالیت مؤسسات تاکنون به این شکل بوده است که این مؤسسات طرح‌های آموزشی و فرهنگی را از نهادهای بالاتر مانند سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند و به اجرای آنها می‌پردازند. در زمینه طرح سطح‌بندی مؤسسات نیز این مراکز طرح را پذیرفته‌اند، اما باید در رابطه با هدف و شیوه اجرای طرح، اطلاع‌رسانی صحیح صورت پذیرد.



وی در پایان درباره این‌که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: حمایت از مؤسسات قرآنی را نمی‌توان تنها معطوف به بخش‌ها و نهادهای قرآنی کرد و باید تمامی اقشار جامعه و همچنین مؤسسات و مراکز خصوصی در زمینه حمایت از فعالیت‌های قرآنی پیش‌تاز باشند و البته تحقق این امر پیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی است.

captcha