به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، رضا فرجیدانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز، 27 آذرماه، با حضور در همایش وحدت حوزه و دانشگاه طی سخنانی بر ضرورت بهرهگیری از استادمحوری رایج در حوزههای علمیه تأکید و تصریح کرد: استاد محوری نقطه بارز فعالیتهای حوزههای علمیه است که در دانشگاهها با خلأ آن روبرو هستیم.
وی میزان اختیارات استادان دانشگاه را بسیار محدود دانست و گفت: آموزش که مهمترین رکن در دانشگاه است به استادان سپرده شده ولی در مورد مسائل کوچک اداری حوزه اختیارات آنان محدود شده است.
فرجیدانا افزود: برخی دانشگاهها به بلوغ فکری رسیدهاند و میتوانند برای خودشان برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند اما اختیاراتشان سلب شده است و این اختیارات باید بازگردانده شود.
دانشگاه پاسخگو نیاز به اختیارات دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیدن به دانشگاه پاسخگو را نیازمند به بالا بردن اختیارات دانشگاه دانست و گفت: هیئت امنا باید نقش اصلی در دانشگاهها داشته باشند.
وی در ادامه به سخنان جمعی از دوستان خویش مبنی بر اینکه دینداری در خارج از ایران راحتتر از داخل کشور است اشاره و اظهار کرد: در خارج از ایران تکلیفتان با افرادی که ظاهر دینی دارند مشخص است و کسی اظهار دروغین به دینداری نمیکند.
علت سستی ایمان در برخی جوانان چیست؟
وی به اعتقادات سست دینی برخی جوانان و دانشجویان امروزی اشاره کرد و گفت: شاید اعمال و نوع دینداری ما باعث آزرده خاطر شدن نسل جوان شده است و البته حجم وسیعی از دانشجویان علاقهمند و دلبسته تعالیم دینی هستند ولی ما توقع داریم که به قلههای والاتری دست پیدا کنیم.
وقتی ترویج دین بوی تبلیغ غیردینی میگیرد
وی برخی فعالیتهایی که با هدف ترویج دین صورت میگیرد را ضد تبلغ دانست و گفت: دعوت به شرکت در نماز جماعت با در نظر گرفتن امتیازهایی برای ارتقاء رتبه، بیسلیقگی در تبلیغ دین است. برخی از اعمال ما نباید برای کندن دین از قلبها و چسباندن آن به صورت ظاهری باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سند دانشگاه اسلامی اشاره و عنوان کرد: شورای اسلامی شدن دانشگاهها این سند را در چهار نظام دینی و فرهنگی با مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، آموزشی با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشی و فناوری با مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیریتی با مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و تدوین کرده است و وظیفه تک تک نهادها این است که امور اجرایی سند را عملیاتی کنند.
وی ملاک برای جذب استادان را کیفیت علمی آنان به دور از نوع دانشگاه محل تدریسشان خواند و گفت: کارگروهی برای بهبود آئین نامه ارتقا شکل گرفته است و نظرات افراد از استانهای مختلف جمعآوری میشود.