کد خبر: 1345126
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
امام جمعه نیک‌شهر:

اصلاح ذات‌البین باید به صورت سرّی باشد

گروه خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: حجت‌الاسلام لطفیان در سلسله گفتمان‌های دینی «تصویر نماز و جایگاه امر به معروف در زندگی امروز» که در نیک‌شهر برگزار می‌شود، گفت: امامان معصوم در تاریکی شب با پوشاندن چهره خود به فقرا کمک می‌کردند، مسئله امر به معروف و اصلاح ذات‌البین باید به طور سری باشد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر در این گفتمان ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: براساس آیه 114 سوره نساء که آمده است «سزاوار است که کمک به محرومان، سفارش به کارهای نیک و آشتی دادن میان مردم محرمان باشد» چرا که در این گونه کارهای محرمانه آبروی مردم حفظ می‌شود. امام صادق(ع) نگاهی به کعبه کرد و فرمود «ای کعبه تو خیلی عزیز هستی؛ اما آبروی مؤمن از تو عزیزتر است».



وی افزود: امامان معصوم در تاریکی شب با پوشاندن چهره خود به فقرا کمک می‌کردند تا ضمن سیر کردن افراد آبروی آنان محفوظ بماند، مسئله امر به معروف و اصلاح ذات‌البین نیز باید به طور سری باشد. مشاوران خانواده و کسانی که پرونده افراد را نگه می‌دارند نیز باید رازدار باشند.



این مقام مسئول عنوان کرد: در دعوت به اقامه نماز و امر به معروف و جلوگیری از فاسد گاهی باید حرکت دسته‌جمعی کرد، تذکرات فردی اثری ندارد باید هیئتی اعزام شود. گاهی لازم است که طوماری تهیه شود و افراد زیادی آن را امضا کنند. برخی از راهپیمایی‌ها همان امر به معروف و نهی از منکر عملی است که به صورت دسته‌جمعی صورت می‌گیرد. اگر تظاهرات میلیونی مردم ایران نبود هرگز حکومت طاغوت ساقط نمی‌شد.



وی بیان کرد: قرآن کریم در اسرار حج می‌فرماید «مردم به حج روند تا شاهد منافع باشند». در کلمه منافع وسعتی است که در دیگر اسرار نیست. در حج سادگی نه سستی، یکرنگی، قداست، وحدت، حرکت‌ها و کوچ کردن دسته‌جمعی و پی در پی از میقات به مکه، از مکه به عرفات، از عرفات به مشعر، از مشعر به منی و از منی به مکه است. سیمای حج در این حرکت جلوه می‌کند که انسان شاهد منافع آن است.



امام جمعه نیک‌شهر گفت: قرآن کریم از همسر فرعون نقل می‌کند که جلوی بزرگترین منکرات «قتل موسی» را گرفت ولی این زن با ایمان نمی‌گذاشت که فرعون از تفکر و اعتقاد او آگاه شود و به اصطلاح تقیه می‌کرد. قرار دادن عوامل نفوذی برای جلوگیری از منکرات و خطراتی که امت اسلامی را تهدید می‌کند واجب است. این کار را تقیه می‌گویند. تقیه یعنی حفظ اقلیت صالح برای پیشبرد هدف‌های سازنده.



وی افزود: پس از اینکه امام حسین(ع) در کربلا شهید شد، عده کمی بودند که امام سجاد(ع) را به امامت قبول داشتند در صورتی که امام صادق(ع) را پذیرفته بودند و شیعیان وی 400 هزار نفر بودند حالا تحلیل کنید که چگونه در فاصله بین امام چهارم و امام ششم به این تعداد رسید. آیا برای این رشد شیعی، راهی جز رفتار نیکو، استدلال قوی، تقیه و روشنگری به موقع بوده است.



وی بیان کرد: در قرآن «مواردی به چشم می‌خورد که مردان خدا برای رسیدن به اهداف معروف خود و یا مبارزه با منکرات از شیوه‌ها و تاکتیک‌های خاصی استفاده می‌کردند از جمله داستان اصحاب کهف را می‌توان مثال زد. گاهی در راه حق باید انسان حرکت و کارش را مخفیانه و سری انجام دهد تا حرکت و هدف خود را به انجام رساند و از گزند مخالفان محفوظ بماند. اینگونه حرکت‌های به ظاهر طبیعی ولی در واقع هدف‌دار برای رسیدن به اهداف بزرگ، معروف و مبارزه با منکرات است.



حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: خلف وعده گناهی کبیره است و خدا گناه کبیره را نمی‌بخشد. امام علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه می‌فرماید «از آداب معاشرت این است که باید از خلف وعده بپرهیزید که موجب نفرت خدا و مردم از تو می‌شود».



وی در پایان با بیان اینکه مال و فرزندان زینت‌بخش زندگی هستند اما نباید محبت به آنها باعث دوری از خدا و حرام‌خواری شود، یادآور شد: امام رضا(ع) فرمودند «به کودک بگو و کمک کن که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی یا یک مشت از چیزی باشد زیرا هر چیزی که در راه خدا داده شود اگر با نیت پاک صورت گیرد هر چند کم باشد، بسیار زیاد است» این کار هم آموزش غیرمستقیم برای نیکی کردن است و هم کودک را در معرض لطف خداوند قرار می‌دهد.

captcha