وحید لاری، طراح صحنه و لباس تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: مشکلات و موانعی بر سر راه طراحی دکرو، صحنه و لباس یک اثر نمایشی فراوان است و روز به روز هم وضعیت بغرنجتر میشود و گویا هیچ مقام مسئولی نیست که درباره این مطالبات بهحق طراح صحنه و لباس به عنوان جزئی از مدیریت و طراحی هنری یک اثر نمایشی پاسخگو باشد.
وی گفت: توجیه مسئولان درباره اهمیت قائل نشدن به این جزء مهم و رکن نمایشی این است که اساساً مقولهای به نام طراحی صحنه و لباس هزینه کرد اضافی در روند تولید یک اثر نمایشی است و بسیاری از جزئیاتی که یک طراح در اجرای صحنه و طراحی لباس بازیگران یک نمایش لحاظ میکند بیشتر جنبه تزئینی و تجملاتی دارد که باید در کمال تأسف بگویم که این نقطهنظر کاملاً غیرکارشناسی است.
مخاطب تئاتر هوشمندانه به همه جزئیات صحنه و وسایل استفاده شده در آن توجه دارد
طراح صحنه نمایش «پلکان» به کارگردانی هادی مرزبان تصریح کرد: مخاطب یک اثر نمایش بسیار هوشمند است و بارها پیش آمده که پس از اتمام اجرای یک نمایش در مورد جزئیاتی که حتی شاید طراح به آنها توجه عمیقی نداشته است نیز اظهار نظر کند؛ با این همه مگر میشود مطابق با خواست مسئولان نسبت به حذف و تعدیل جزئیاتی که در طراحی صحنه و لباس یک اثر نمایشی اقدام کرد و آیا این توهین به شعور و فهم مخاطب تئاتر نیست؟
لاری در ادامه گفت: متأسفانه نگرشی کارشناسانه در هیچیک از مراحل تولید یک اثر نمایشی وجود ندارد و دوستان مسئول در شوراهای گوناگون اعم از نظارت و ارزشیابی، حمایت از آثار نمایشی به این مقوله وقعی نمیگذارند و همه آثار نمایشی را به یک چشم دیده و با یک بررسی کلی و اجمالی نسبت به آنها رفتاری یکسان دارند در حالیکه به نظر من هر نمایشی مختصات خود را دارد و به طور مثال بودجهای که برای تولید یک نمایش دینی صرف میشود را نمیتوان با نمایشی که موضوع آن اجتماعی است، مقایسه کرد.
کار مطالعاتی در زمینه طراحی صحنه و لباس نمایش دینی پراهمیت است
وی که با طراحی صحنه نمایش «تانگوی تخممرغ داغ» در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور دارد، تأکید کرد: در تولید یک نمایش دینی که معمولاً برشی از یک روایت تاریخی مستند است، کار مطالعاتی در زمینه طراحی صحنه و لباس از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که همه چیز آن سند تاریخی دارد و باید مابهازای خارجی داشته باشد، پروسه تحقیق، طراحی و اجرای صحنه و لباس چنین نمایشی قطعاً از مورادی است که هزینهبر خواهد بود و آن را با یک نمایش سبکی که شاید بتواند با استفاده از مجموعهای از وسایل آرشیوی روی صحنه آورد، نباید مقایسه کرد.
این مدیر هنری نمایش گفت: متأسفانه عدم حمایت مناسب از مقولهای به نام طراحی هنری در تولید یک اثر نمایشی که طراحی صحنه و لباس هم جزئی از آن است، موجب شده است که یا طراحان هنری این عرصه به حاشیه رانده شوند و یا اگر همچنان فعالیت در عرصه تئاتر برای آنها دغدغه محسوب میشود، سطح توقعاتشان را پایین بیاورند و نتیجه آن میشود که شاهد کیفیت نازل طراحی صحنه و لباس در نمایشهای تولیدی هستیم.
برای عینیت یافتن ذهن خلاق طراح هنری باید حمایت و هزینه مناسب صورت گیرد
لاری در پایان گفت: یک اثر نمایشی در فضایی روایت میشود که طراحی اجزای آن به عهده فرد یا گروهی است که بینش هنری و زیباییشناسانه دارند که این نگرش خود را در اختیار کارگردان برای پیشبرد روایت نمایش بکار می برند؛ باید قبول کنیم که این اندیشهو ذهنیت برای به عینیت رسیدن و تجسم مادی پیدا کردن در صحنه نیازمند توجه بیشتر مسئولان در بعد تأمین هزینههای اجرایی آن است که امیدوارم وضعیت بسامان شود.