به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، انگیزه، اولین قدم در ایجاد خلاقیت و تولیدات ارزشمند است و تا زمانی که این عامل وجود نداشته باشد، هرگز نمیتوان شاهد نتایج ارزشی در هر حوزهای بود.
اگر بخواهیم این مسئله را در حوزه بازیهای رایانهای رصد کنیم، متوجه میشویم که عامل انگیزه تا چه اندازه در بازیسازان موفق بوده است و حتی در بسیاری از مواقع سبب شده است تا بازیسازان گامی فراتر از ظرفیت و پتانسیلشان بردارند.
برای مثال موفقیت چندین بازی رایانهای ایرانی در جهان میتواند مصداق بارز این مسأله باشد. بازیسازان ایران باانگیزه وارد میشوند و تمام هم و غم خود را به کار میگیرند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.
اما حال پرسشی در اینجا مطرح میشود که آیا این انگیزه میتواند در ادامه روند بازیسازان حفظ شود یا حفظ انگیزه به چه عواملی بستگی دارد؟
کاهش انگیزه برابر با کاهش تولیدات ارزشمند ایرانی
بازیساز ایرانی امروز با تمام تلاش، انگیزه و فائق بر مشکلات، تولیدی را به منصه ظهور میگذارد و آن را به نوعی جهانی میکند و در تولید دیگرش انتظار دارد که حمایت مالی از ارگانی صورت بگیرد و زمانی که این حمایت را از جایی مشاهده نمیکند، به نوعی انگیزهاش تا اندازهای از بین میرود و حتی بعضاً دیده میشود بسیاری از این بازیسازان به نوعی کار تولید در ایران را کنار میگذارند و برای کشورهای خارجی کار میکنند.
کاهش اعتبارات روزافزون حوزه بازیهای رایانهای سبب میشود تا انگیزه بازیسازان در تولید آثار ارزشمند از میان برود بنابراین در این مسیر باید خانه ملت به داد این حوزه برسد.
همچنین یکی از اشکالاتی که میتواند به اعتبارات حوزه بازیهای رایانهای در مجلس وارد کرد این است که این حوزه ردیف بودجهای ندارد و اعتبارات آن از ردیف بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغذیه میشود. اعتبارات وزارتخانه هم هرساله رو به افول است و حالا با توجه به این موارد و کاهش اعتبارات روز افزون حوزه فرهنگ، سهم بازیهای رایانهای از اعتبارات فرهنگ چقدر است؟
زمانی که بازیسازان انگیزهشان را از دست میدهند، دیگر مجالی برای تولید آثار ارزشمند و قوی باقی نمیماند و از آنسو غرب، هر روز در حال تولید قویترین و جذابترین بازیهای رایانهای است تا از این طریق بتواند اعتقادات کاربران ما را نشانه بگیرد و در راستای اهداف خود استفاده کند.
بازیهای رایانهای ضد اسلامی هر روز بر تعدادشان در بازارهای داخلی بدون اخذ مالیات افزوده میشود و از آن سو تعداد بازیهای رایانهای ایرانی کاهش مییابد. بازیهای رایانهای ضد اسلامی که با هزینههای میلیاردی و دلاری ساخته میشود و با کمتر از پنج هزار تومان در اختیار کاربران ایرانی قرار میگیرد و بازیهای رایانهای ایرانی که با هزینههای میلیونی ساخته میشود و با هزینه 10 هزار تومان به فروش میرسد.
رقابت میان بازیهای ایرانی و خارجی ناعادلانه است
این رقابت، ناعادلانهترین رقابتی است که میتواند میان بازیهای خارجی و داخلی باشد و پیروز میدان در شرایط ناعادلانه، بازیهای ضد اسلامی خواهند بود.
با توجه به این شرایط که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر روز اعتبارش کاهش مییابد و از آنسو حوزه بازیهای رایانهای به عنوان یک صنعت مطرح است، باید وزارت صنایع وارد میدان شود و سرمایهگذاری خود را از این حوزه انجام دهد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمیتواند در حوزه بازیهای رایانهای فعالیت کند چرا که ضربالمثل ایرانی میگوید "یک دست صدا ندارد". اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه وزارت صنایع، بانکها در حوزه بازیهای رایانهای قدم بردارند، قطعاً این حوزه میتواند به عنوان یکی از حوزههای مهم اقتصادی در کشور مطرح باشد.
حوزه بازیهای رایانهای با اعتبارات مناسب میتواند سودآوری بسیاری داشته باشد حتی این حوزه میتواند ماهانه درآمد بسیاری را برای کشور بیاورد مشروط بر اینکه این حوزه را یک صنعت بدانیم و صنعت بازیهای رایانهای دغدغهای برای مسئولان باشد. تا زمانی که دغدغه و انگیزه در میان مسئولان ارشد کشور نباشد، این حوزه تا سالیان آینده در یک نقطه درجا خواهد زد.
زینب رازدشت