بهناز دوران، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج)، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آسیبهای بازیهای رایانهای غیر مجاز اظهار کرد: بخشی از آسیب هر رسانهای همچون بازیهای رایانهای به محتوای آن و ویژگیهای کاربرانی که از آن استفاده میکنند، مربوط میشود.
این مشاور و روانشناس افزود: گاه غیر مجاز بودن برخی از بازی ها به این دلیل است که هنوز ردهبندی نشدهاند، بنابر این باید محتوا را در نظر بگیریم. بسیاری از این بازیهای غیرمجاز در کشورهای خودشان، ردهبندی سنی یا محتوایی دارند.
محتوای بازیهای رایانهای اهمیت بسیاری دارد
این روانشناس تصریح کرد: اگر کاربری که بازی را انتخاب میکند فردی بالغ است، باید از محتوا و ردهبندی آن مطلع باشد، و یا والدین، فرزندشان را در انتخاب بازی مناسب کمک کنند. در غیر این صورت استفاده کاربر از بازی بدون آنکه از محتوا و یا ردهبندی آن اطلاعی داشته باشد به مانند دارویی میماند که بدون دانستن کاربرد و عوارض احتمالی، از آن استفاده میکند. آیا هر دارو برای هر بیماری مناسب است؟
وی ادامه داد: محتوای بازیهای رایانهای بسیار مهم است و کاربر باید بداند که چه چیزی را مصرف میکند. سپس ویژگیهای افراد است که میتواند تأثیرگذار باشد. برای مثال کاربری که افکار خشونتآمیز دارد، به سراغ بازیهای خشن میرود یا عکس این موضوع را شاهد هستیم. کاربری که منزوی است و رگههای افسردگی را در او مشاهده میکنیم، برخی از بازیها میتواند به او کمک کند تا از حالت انزوا خارج شود یا برعکس خود بازی رایانهای، می تواند باعث انزوا و گوشهگیری بیشتر او شود. بنابراین برخی از بازیها برای برخی افراد مناسب و برای برخی دیگر نامناسب است.
وی یادآور شد: درباره استفاده از محتوای بازیهای رایانهای، باید اطلاعات داشته باشیم تا دچار سهلانگاری و سادهانگاری نشویم. بسیاری از بازیها می تواند پیامد منفی داشته باشد که باید به آن توجه کرد.
سواد رسانهای در مدارس باید محقق شود
دوران اظهار کرد: سواد رسانهای موضوعی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، در آموزش مدارس محقق میشود. درباره بازیهای رایانهای اتفاقی که باید در کشورمان رخ دهد، پیشگیری است. حتی اگر رده بندی سنی هم راهاندازی شود، ممکن است مجدد کاربر به یک بازی غیرمجاز دسترسی داشته باشد.
وی ادامه داد: ما باید آمادگی، پیشگیری و واکسیناسون را به واسطه سواد رسانهای در کاربران ایجاد کنیم. باید به کاربران آموزش دهیم که با بازیهای رایانهای همچون یک رسانه برخورد کنند.
این روانشناس اظهار کرد: نظام ردهبندی سنی و سواد رسانهای باید به موازات هم پیش روند تا آگاهی در میان کاربران افزایش یابد.
وی افزود: درباره سواد رسانهای بسیار کم کاری شده است. رسانههای مختلف درباره آسیبهای بازیهای رایانهای، مطالب مختلفی را نگارش کردهاند اما موضوع سواد رسانه، از جمله موضوعاتی است که باید از سوی آموزش و پروش، در بین دانشآموزان نهادینه شود.
کشورمان پتانسیل تولید بازیهای رایانهای مناسب را دارد
دوران اظهار کرد: کشورمان پتانسیل تولید بازیهای رایانهای مناسب را دارد و برگزاری نمایشگاه بازیهای رایانهای و حضور شرکتهای مختلف داخلی نشان داده که ما میتوانیم در این عرصه موفق باشیم.
وی در پایان یادآور شد: پیش از قانونگذاری درباره بازیهای غیرمجاز، باید بستر فرهنگی و پذیرش جامعه را نسبت به این موضوع فراهم کنیم. ممکن است به واسطه قانونگذاری نسنجیده، خانوادهها و کاربران احساس کنند که دولت میخواهد در این عرصه دخالت کند، بنابراین باید با بهره گیری از نظر متخصصان، شرایط لازم فراهم شود.