محمد دیمهور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، محتوای دروس دینی و قرآنی در کتابهای تحصیلی دانشآموزان را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: در دوره ابتدایی در کنار آموزش رسمی قرآن، مدارس قرآن، به صوت مکمل در حال فعالیت هستند.
وی همچنین به اجرای برنامه در محضر قرآن ویژه معلمان ابتدایی به منظور توانمندسازی در حوزه روخوانی، روان خوانی و درک مفاهیم قرآن اشاره و عنوان کرد: جلسات انس با قرآن و جشنوارههای قرآنی نیز بیش از پیش در مدارس اجرایی میشوند.
حاکمیت روح آموزههای قرآنی در متن برنامههای درسی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش روح آموزههای قرآنی را در متن برنامههای درسی حاکم دانست و گفت: مجموعه برنامههای درسی به گونهای است که هم پوشانی از فعالیتهای تربیتی و آموزشی را شامل میشود.
آموزش و پرورش یک رویکرد تلفیقی را طی میکند
وی با اشاره به اینکه آنچه به طور رسمی در دروس دینی و قرآنی دانشآموزان گنجانده شده غنی است، اظهار کرد: آموزش و پرورش یک رویکرد تلفیقی را طی میکند و سعی دارد آموزههای دینی را در قول و رفتار معلمان و نیز در کتب درسی به نمایش گذارد.
وی ادامه داد: مفاهیم دینی به طور ضمنی در قالب دروس مختلف برای دانشآموزان بیان میشود. معلمان نیز باورمندترین افراد جامعه محسوب میشوند.
دیمهور با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نمیتواند به تنهایی در باورپذیر کردن و نهادینه کردن آموزههای دینی در دانشآموزان مؤثر باشد، تصریح کرد: ضعفی در برنامههای درسی برای تربیت دینی دانشآموزان وجود ندارد اما عوامل دیگری نیز خارج از مدرسه هستند که در روند تربیت دینی دانشآموزان مؤثر عمل میکنند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با توجه به مقدوراتی که در اختیار داشته است فعالیتهای قابل قبولی در زمینه تربیت دینی دانشآموزان داشته است، گفت: هر چند نقایصی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود اما مجموعه آموزش و پرورش تمام توان خود را بهکار گرفته است.
رفع نواقص در تمام این زمینهها
دیمهور نقش خانواده و رسانه را نیز در تربیت دینی دانشآموزان مؤثر ارزیابی کرد و گفت: برای دستیابی به یک تربیت دینی جامع باید نواقص را در تمام این زمینهها رفع کنیم نه اینکه فقط از آموزش و پرورش انتظار داشته باشیم که این روال را به تنهایی طی کند.