کد خبر: 1359641
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
آیت‌الله زابلی:

صلوات بر پیامبر(ص) برتر از نماز دو هزار ساله است

گروه اندیشه: آیت‌الله زابلی در همایش «یاران صلوات»، صلوات را نشانی از اعتراف به «توحید»، «نبوت» و «امامت» دانست و گفت پیامبر(ص) ذکر صلوات را برتر از نماز دو هزار ساله ملائک معرفی کردند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ، همایش بین‌المللی «یاران صلوات»  پیش از ظهر امروز، چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه، در کتابخانه ملی، با حضور آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی‌زابلی، اسحق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و محمد شجاعی، پژوهشگر دینی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.



در ابتدای همایش آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی‌زابلی، درباره ذکر صلوات گفت: ذکر صلوات سه خصیصه خاص را دارد که چکیده تمام اذکار است و آن سه چکیده عبارتند از اینکه در قسمت «اللهم» فرد اقرار به توحید می‌کند، در «صلّ علی محمد» به نبوت و اقرار به آن توجه دارد و با گفتن «آل محمد» امامت خاندان نبوت را معترف می‌شود.



صلوات راه نجات از آتش دوزخ



وی با بیان اینکه ذکری که حضرت صادق(ع) به اصحاب و یاران خود توصیه می‌کرد تا با تمسک به آن از آتش جهنم دور باشند، صلوات بود، تصریح کرد: امام صادق(ع) به شخصی فرمود: آیا می‌خواهی به تو چیزی را تعلیم دهم که تو را از عذاب نجات دهد؟ آن شخص گفت: بله! حضرت فرمود: هر روز بعد از نماز صبح و هنگام طلوع فجر، ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرست. صلوات قبل از طلوع خورشید تأثیر بیشتری نسبت به صلوات بعد از فجر دارد.



وی افزود: خداوند متعال بر اساس حکمت خویش کار‌ها را انجام می‌دهد، همچنین خدا خالق حکمت است، نه مخلوق حکمت، پیامبر(ص) به حضرت علی‌(ع) فرمود: اگر نمی‌ترسیدم مردم مشرک شوند، به آنها درباره فضائل تو می‌گفتم، یعنی آنچه که ما از علی می‌گوییم و می‌خوانیم هیچ کدام از اسرار نیست.



آیت‌الله زابلی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در آسمان چهارم ملکی را مشاهده کرد و آن ملک به او عرضه داشت، یا رسول‌الله(ص)! دو هزار سال است که مشغول خواندن نمازی هستم و ۵۰۰ سال را در هر یک از عناصر نماز اعم از قیام و رکوع و سجود گذراندم، می‌‌خواهم این نماز را به تو پیشکش کنم. پیامبر(ص) فرمود: من نیازی به نماز دو هزار ساله تو ندارم، سپس ملک باز گفت: این نماز مقبول را به پیروان تو اعطا می‌کنم، پیامبر(ص) فرمود خدا ذکری را به امت من اعطا کرده که ثواب آن از نماز دو هزار ساله تو بیشتر است و آن ذکر، ذکر صلوات بر من و آل من است.



صلوات باید کامل تلاوت شود نه ابتر



وی با اشاره به اینکه در روایات بر کامل فرستادن صلوات، تأکید شده است، عنوان کرد: صلوات را کوتاه و بریده نفرستید و نگویید «صلوات بر محمد» بلکه به طور کامل بگویید «صلوات بر محمد و آل محمد»، همچنین در قرآن صلوات به عنوان امری تسلیمی ارائه شده است و می‌گوید «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پیامبر(ص) درود مى‏فرستند، اى کسانى که ایمان آورده‏اید بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبى گردن نهید» (احزاب/56) که به آیه صلوات در قرآن معروف است، تصریح شده که سلام ما باید سلامی از روی تسلیم باشد. این سلام تسلیمی است، نه تحیتی، بدین معنا که کسی که سلام می‌فرستد، اعتراف می‌کند که همه دست و زبان، قلب و قلم و فکر او تسلیم خداوند و پیامبر و آل پیامبر(ص) است. در این معنا اسلام آزادی را ارائه نمی‌دهد، بلکه انسان را از آزادی به بندگی الهی سوق می‌دهد. به طوری که حتی او را از فکر کردن باز می‌دارد و می‌گوید درباره ذات خداوند اندیشه نکنید، زیرا فکر ما محدود است.



استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: در بزرگترین کتابخانه مسکو ۴۵ میلیون کتاب وجود دارد که برخی از کتاب‌های مرجع آن در چند جلد و ۱۵ هزار صفحه بود، اما همه آنها را منسجم و کوچک کرده بودند و در یک میکروفیلم بسیار کوچک جمع‌آوری کرده بودند. به همین نحو جهان نیز در اختیار خداوند و اولیاء ایشان مانند میکروفیلم است، بنابراین تعجبی ندارد که علی(ع) در یک شب در ۴۰ جا دیده شود. اگر انسان بتواند بر انرژ‌ی‌هایش مسلط شود، می‌تواند هر یک از انرژی‌های خود را به یک جای دنیا اعزام کند و این در جهان موازی غیرممکن است، همانگونه که ما می‌دیدیم آیت‌الله جهرمی از حضور افرادی در مکان‌های بسیار دور و مختلف خبر می‌داد.



در اسلام تصادف معنا ندارد



وی افزود: این‌ موارد تصادفی نیست؛ ما در اسلام تصادف نداریم؛ تصادف برای کمونیست‌هاست، بنابراین در عالم خبر‌ها و صداهای متفاوتی وجود دارد که ما باید فرکانس خودمان را با آن تنظیم کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، ما هم از بسیاری از خبر‌ها آگاه خواهیم شد. اما متأسفانه ما این قابلیت را نیافته‌ایم.



در نظر شجاعی هر ذکری به ساختار ریاضی و فیزیکی انسان بر می‌گردد



در ادامه همایش، محمد شجاعی با بیان اینکه تأثیر هر ذکری به ساختار ریاضی و فیزیکی انسان بر می‌گردد و تمام اصول و فروع دین مبتنی بر ساختار ریاضی انسان است، به سخنرانی پرداخت و گفت: بر اساس اصل اصالت تخصص که یک اصل فطری و عقلی است، اگر انسان بخواهد با هر دستگاه و مجموعه نظام‌مندی ارتباط داشته باشد، در چهار مرحله تعریف، راه‌اندازی، بهره‌برداری و اصلاح و تعمیر پس از خرابی، یا باید سراغ سازنده یا به سراغ متخصص معصوم یعنی کسی که از طرف سازنده مجوز راهنمایی دارد، برود.



وی در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند در روز ازل، اول چیزی را که خلق کرد، اسم اعظم الله بود و آن مگر در همه چیز با خدا برابر است، مگر اینکه اسم اعظم مخلوق است و خداوند خالق. اسم اعظم «الله» به نام‌های روح، قلم، لوح، عقل، مثل اعلی و نور محمدیه خوانده ‌می‌شود. یکی از چیزهایی که در ساختار ریاضی انسان دیده می‌شود، روح انسان است که همان حقیقت محمدیه است. این روح همان است که خداوند در بدن تمامی انسان‌ها می‌دمد.



وی عنوان کرد: انسان به وسیله این نور است که عاشق الله می‌شود و اگر ما عشق به فضایل داریم، به خاطر دمیدن روح الهی است. غایت هر کدام از ما انسان‌ها مثل اعلی شدن است و ما از قوس نزولی باید به قوس صعودی برویم، یعنی از خدا دور شدیم و باید به خدا نزدیک شویم. معاد یعنی بازگشت به سوی خدا، بازگشت یعنی ما در ابتدا نزد خدا بوده‌ایم و حال باید به سوی خدا مجدداً بازگردیم.



شجاعی در پایان، علت برتری ذکر صلوات را در این دانست که بنا بر اصل اصالت تخصص، صلوات دست ما را در دست متخصص معصوم می‌گذارد و متخصص معصوم ما را به خدا می‌رساند.



صلوات در روایات از زبان صلاحی



اسحق صلاحی، رئیس کتابخانه ملی اظهار کرد: سیوطی در تفسیر «دُرّ المنصور» وقتی ذکر صلوات را می‌آورد، آن را به طور کامل بیان می‌کند و می‌گوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ، اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، کَمَا بَارَکْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ»، این صلوات با همین کیفیت در کتاب صحاح سته وجود دارد و آنها نیز صلوات بر محمد و آل او را تأیید می‌کنند.



وی ادامه داد: آیت‌الله بهجت(ره) عارف واصلی که این مسیر را طی کرده است، می‌فرمود: من گشتم و هیچ ذکری بالا‌تر از صلوات ندیدم. همچنین امام صادق(ع) در تفسیر آیه صلوات می‌فرماید: صلوات خداوند از جنس رحمت، صلوات ملائکه از جنس تزکیه و صلوات انسان‌ها از جنس دعا است، بنابراین خود صلوات از دعاهای مستجاب است و قطعاً به اجابت خواهد رسید.



صلاحی با اشاره به معنا و حقیقت صلوات در روایات اسلامی خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید: صلوات چیزی غیر از تجدید میثاق بنده با خدای خویش نیست و ایشان در ادامه می‌فرمایند: منظور از «أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ» «محمد نبیهم و علی امامکم» است، از این رو ما در صلوات یک بار دیگر آنچه در الست عهد بستیم، امروز نیز با صلوات بر آن اغراق می‌کنیم.



وی در پایان گفت: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: همانطور که مال، صدقه دارد زبان و دل هم صدقه دارد؛ صدقه قلب، حب به من و علی و فرزندان و دوستداران اوست و صدقه لسانی ذکر صلوات بر من و آل من است.

....
|
-
|
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ - ۱۴:۰۰
0
0
اخبارتان بسیار طولانی است، خبر نباید طولانی باشد
captcha