به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام محمدباقر علویتهرانی، رئیس بنیاد فارسالمؤمنین طی سخنانی در مراسم تجلیل از حافظان بینالمللی قرآن که با حضور حجتالاسلام طباطبایی، رئیس جامعةالقرآن کشور برگزار شد، گفت: مراسم تجلیل از حافظان قرآن مبدأ تعاملات بیشتر بین بنیاد فارسالمؤمنین و جامعةالقرآن کشور خواهد بود و انتظار میرود با برقراری این تعاملات، فرهنگ قرآنی در جامعه رواج یابد.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در یک تقسیمبندی انسانها را به سه دسته تقسیم میکند، طایفهای از انسانها کسانی هستند که هم و غمشان دنیاست، این افراد اهل دنیا هستند، طایفه دیگر از انسانها که تلاششان فراتر از گروه اول است و آنچه در بندگی انجام میدهند، جنبه آخرتی دارد و به این افراد اهل آخرت میگویند.
حجتالاسلام علویتهرانی بیان کرد: طبق این حدیث از پیامبر اکرم(ص)، به گروه سوم که نه اهل دنیا و نه اهل آخرت هستند، اهلالله میگویند، خاصه کسانی که با قرآن اهلیت دارند، بندگان خاص خداوند هستند.
قرائت قرآن؛ اولین مرحله اهلیت با کلام الهی
وی با بیان این که باید قدر انس با قرآن را دانست، زیرا انس با قرآن انسان را به بالاترین درجهها میرساند، افزود: اهل قرآن بودن سه مرحله دارد که مرحله اول آن قرائت آیات کلام وحی است.
رئیس بنیاد فارسالمؤمنین تصریح کرد: جدیداً بحث «سبک زندگی» در جامعه رواج یافته است که این بحث در رابطه با این موضوع است که اگر کسی بخواهد فرزند نیکو تربیت کند، باید به چه صورت عمل کند و چه آموزههایی را در زندگی خود بهکارگیرد تا فرزندش صالح باشد.
وی اظهار کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرزندانتان را بر روی سه پایه اصولی تربیت کنید تا صالح باشند، اول، عشق ورزیدن به پیامبر(ص)، دوم بر مبنای محبت و عشق ورزیدن به اهل بیت(ع) و سوم این که فرزندانتان را با قرائت قرآن آشنا کنید.
حجتالاسلام علویتهرانی با بیان این که این سه مرحله را در تربیت فرزند پیش بگیرید تا اهلالله و خاص شوند، گفت: وظیفه پدر و مادر این است که فرزندان خود را به طرفی پیش ببرند که خواسته و ناخواسته، سیره پیغمبر(ص) را الگوی خود قرار دهند و این موضوع را باید از دوران کودکی در فرزندان خود نهادینه کنیم.
وی عنوان کرد: قرائت قرآن فینفسه موضوعیت و آداب دارد، لیکن تلاوت قرآن و قرائت زیبای آیات الهی، مقدمهای است برای تدبر در قرآن و درک معانی قرآن نیز ویژگیهایی دارد که باید به آنها توجه داشت.
توجه به قرائت قرآن با هدف عمل به آیات کلام وحی
رئیس بنیاد فارسالمؤمنین با بیان این که مرحله بعد از قرائت قرآن، تدبر در آیات الهی است، تصریح کرد: پس از اندیشه در آیات الهی، مرحله بالاتر، عمل به فرامین قرآن است که هر کدام در جای خود لازم هستند، اما کافی نیستند و قرائت قرآن در نهایت باید منجر به عمل به قرآن شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فردی که حافظ کل قرآن باشد، مادامی که به قرآن عمل نکرده باشد، هیچ کاری از پیش نبرده است و حفظ قرآن در واقع مقدمهای برای عمل به قرآن است.