کد خبر: 1351133
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
کارشناس بازی‌های رایانه‌ای:

صنعت بازی‌های رایانه‌ای شرایط خوبی ندارد/ جذب بازی‌سازان در شرکت‌های خارجی

گروه فضای مجازی: هادی جعفری‌منفرد با اشاره به مهاجرت نخبگان بازی‌ساز و جذب آن‌ها در شرکت‌های خارجی گفت: بازی‌سازان در عرصه نبرد جنگ نرم با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.


هادی جعفری‌منفرد، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ابعاد اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: کشور، امروز به دلیل تحریم‌های موجود، در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و این موضوع را می‌پذیرم که دولت باید هزینه‌های مصرفی خود را به حداقل برساند تا نیازهای اساسی جامعه را تأمین کند، اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که به مسئولان ارشد باید تذکر دهیم که هزینه کردن در تولید بازی‌های رایانه‌ای، هزینه‌های مصرفی نیست.



تولیدکننده بازی آنلاین جام مجازی خلیج فارس، افزود: در مقاله‌ای صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را با کانادا مقایسه کردم. بازی‌های رایانه‌ای در کانادا، سهمی معادل دو ممیز سه دهم میلیارد دلار در تولید ناخالص ملی این کشور دارد. هزینه میانگین یک بازی‌سازدر این کشور، 70 هزار دلار در سال بوده که به پول ما حدود 210 میلیون تومان سالانه می‌شود.



این بازی‌ساز ادامه داد: در ایران نیروهای توانمند بسیاری داریم اما هزینه یک کارمند بازی‌ساز در ایران سالی 12 میلیون تومان هم نمی‌رسد. این رقم غیر قابل مقایسه با کاناداست. اگر ما چنین توانایی داریم، بنابر این صنعت بازی‌های رایانه‌ای برای ایجاد چرخه تولید برخلاف صنایع پتروشیمی، نفت و خودروسازی نیازمند هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری سنگین نیست و تنها نیروی انسانی را می‌طلبد که هم‌اکنون در کشور آماده‌باش هستند.



هزینه ساخت تولید بازی در ایران کمتر از دیگر کشورهاست



تولیدکننده بازی رایانه‌ای جنون سیاه یادآور شد: عدم وجود قانون کپی رایت در ایران به بازی‌سازان کمک می‌کند تا نرم‌افزارهای بازی‌سازی را به صورت رایگان در اختیار داشته باشند. سپس به واسطه پتانسیل و دانش فنی موجود می‌توان هزینه تولید صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران را به ده‌ها برابر ارزان تر از کشور کانادا رساند.



مدیرعامل شرکت فناوران توسن گام تصریح کرد: اگر به این باور برسیم که حوزه بازی‌های رایانه‌ای یک صنعت است و سپس وزارت صنایع، بانک‌ها وارد میدان شوند تا مشکلات صنعت را بررسی و تحلیل کنند، می‌توانیم شاهد نتایج مثبتی باشیم.



وی بیان کرد: اگراز حوزه بازی‌های رایانه‌ای حمایت کنیم، قطعاً می‌توانیم این صنعت را به یکی از قطب‌های مهم صنایع غیرنفتی‌مان تبدیل کنیم چرا که هم نیروی انسانی و هم پتانسیل کافی را برای تولید داریم.



جعفری منفرد تصریح کرد: زمانی که مسأله بازی‌سازی را از بعد فرهنگی نگاه کنیم، در شرایط کنونی مسئولانی که می‌خواهند بودجه‌ریزی کنند باید به این باور برسند که فرهنگ بسیار مهم است هرچند اقتصاد هم از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسائل موجود به شمار می‌رود اما به هر حال مسأله بازی‌سازی، صنعتی است که با حداقل سرمایه، بیشترین بازدهی را خواهد داشت.



وی یادآور شد: هزینه تولید بازی رایانه‌ای که در کانادا، حدود چهار الی پنج میلیون دلار است، در ایران همان بازی را می‌توان با کمتر از یک میلیارد تومان تولید کرد. بنابر این ایران با حمایت‌های مناسب می‌تواند با سطح جهان رقابت کند.



جعفری‌منفرد اظهار کرد: سه بازی رایانه‌ای خوب ایرانی با همه مشکلات تولید شد و در رقابت‌های بازی‌های مستقل در جهان رتبه یک، دو و چهار را از دید کاربران به دست آورد یا بازی آسمان‌دژ در سال گذشته رتبه برترین بازی آنلاین جهان را کسب کرد. بنابر این ایران می‌تواند با کشورهای مختلف در این عرصه رقابت کند.



وی افزود: بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای اساساً ریشه‌ در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند و از طرفی بر پایه دانشی ساخته شده‌اند که می‌توانند، سودآوری داشته باشند. «اقتصاد فرهنگ» که وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره داشت، بهترین نقطه تبلور آن می‌تواند همین حوزه باشد، اما چه کنیم که این حرف‌ها متأسفانه در حوزه عمل به آن توجه نمی‌شود و متأسفانه بهترین بازی‌سازهای ایرانی در شرایط تلخی به سر می‌برند و بسیاری از آنها مهاجرت کرده‌اند یا در حال مهاجرت هستند و جذب شرکت‌های خارجی می‌شوند.



کسی صدای بازی‌ساز را نمی‌شنود



مدیرعامل شرکت فناوران توسن گام تصریح کرد: این بازی‌سازانی که از کشور مهاجرت می‌کنند، عمر و جوانی‌شان را در این کشور گذاشتند به عشق اینکه تولیدکننده باشند اما متأسفانه کسی صدای آنها را نشنید.



وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توجه بیشتر به موضوع بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌سازان در مهم‌ترین عرصه نبرد جنگ نرم با مشکلات بسیاری روبرو هستند و دچار بی‌توجهی‌اند.



ادامه دارد...

captcha