کد خبر: 1365914
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

گزارش ایکنا از برگزاری دوره مهارت‌افزایی مدیران قرآنی و حاشیه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: ‌دوره مهارت‌افزایی مدیران قرآنی کشور با نام «اتقان» به همت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، از‌ دوم تا چهارم بهمن ماه با حضور 400 مدیر قرآنی کشور در قم برگزار شد که در آن 12 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه سخنرانی کردند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ دوره مهارت‌افزایی مدیران قرآنی کشور به همت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به مدت سه روز از چهارشنبه،‌ دوم تا جمعه، چهارم بهمن‌ماه با حضور 400 مدیر قرآنی کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) مسجد مقدس جمکران و سخنرانی اساتید طراز اول حوزه و دانشگاه برگزار شد.



در ابتدای مراسم افتتاحیه این دوره، حسن محمدی،‌ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن ارائه گزارشی اظهار کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در راستای ارتقای دانش مدیریتی در عرصه موسسات قرآنی ضرورت‌هایی را مشاهده کرد که دوره‌های مختلف را برنامه‌ریزی کرده است.



وی با اشاره به برگزاری چهار دوره مهارت‌افزایی درسطحی محدودتر در سال‌های قبل عنوان کرد: افسران جبهه فرهنگی کشور همین مدیران موسسات قرآنی هستند که باید علاوه بر حمایت‌های مالی، دوره‌های آموزشی نیز در اختیار آنها قرار دهیم. از سال 1387 که خواجه پیری،‌ ریاست مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور را برعهده گرفت،‌ طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان سرفصل‌های این دوره مشخص شد.



خواجه پیری: موسسات قرآنی وارد فعالیت اقتصادی نشوند



محمدعلی خواجه پیری،‌ پیشکسوت قرآنی و رئیس سابق مرکز هماهنگی،‌ توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور در این دوره با اشاره به نکات مدیریتی در استقلال مالی موسسات قرآنی خاطرنشان کرد: در ابتدای مسئولیت بنده در مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور تعداد موسسات ثبت شده رسمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها 33 موسسه بود که بیشتر فعالیت آنها غیرمرتبط با موسسه قرآن بود و در شرح فعالیت آنها فقط بخشی به قرآن اختصاص یافته بود.



خواجه‌پیری ادامه داد: در آن زمان ضرورت بر این بود که موسسات قرآنی حتی با تعداد کم هیئت موسسان ایجاد شود، این روند به جایی رسید که در مدت کمی موسسات قرآنی زیادی در اقصی نقاط کشور ایجاد شد و روند گسترش آن چون بیرون از نظارت مسئولان بود، سبب شد که در برخی از شهرها تعداد موسسات قرآن بسیار بیشتر از نیاز شهر تاسیس شود.



وی توضیح داد: موسسات قرآنی نباید وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند، زیرا در بیشتر این فعالیت‌ها توان آنها گرفته می‌شود و مسیر آنها را به انحراف می‌کشاند، باید به جای فعالیت مستقل اقتصادی از بحث نذورات قرآنی، وقف به عنوان پشتوانه اقتصادی موسسات قرآنی، کاهش هزینه‌ها و وارد کردن مردم در حمایت‌های مالی، کاهش و بهینه‌سازی نیروی انسانی زیادی استفاده کرد.



حجت‌الاسلام حمید محمدی: ضرورت رسیدن به تعاریف مشترک فعالیت‌های قرآنی



حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، معاون پیشین قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنران دیگر این دوره بود که درباره تعاریف بنیادین فعالیت‌های قرآنی صحبت کرد و گفت:  بسیاری از مفاهیم مهم فعالیت‌های قرآنی به ظاهر بدیهی به نظر می‌رسد، اما با دقت در آن و مراجعه به تعاریف مردم متوجه می‌شویم که تفاوت‌های زیادی در آنها وجود دارد.



معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: رسیدن به یک تعریف واحد این مزیت را دارد که از یک سونگری‌ها در فعالیت‌های قرآنی جلوگیری می‌کند و زمینه درک و اجرای هر چه بهتر منشور توسعه فرهنگ قرآنی را فراهم می‌آورد.



وی توضیح داد: شرط ماندگاری و حضور موسسات قرآنی در آینده جامعه این است که آنها برنامه‌های خود را کیفی‌سازی کنند و توانایی طراحی و برنامه‌ریزی را به صورت مستقل دارا باشند. مدیری که نگاه راهبردی و چشم‌انداز نداشته باشد، قطعاً به جایی نمی‌رسد، همچنین در امور مالی، فعالیت موسسات قرآنی نباید وابسته به تغییر و جا بجایی مدیران باشد.



وی در پایان تصریح کرد: هم‌افزایی موسسات قرآنی و ایجاد شبکه‌های قرآنی بین موسسات از جمله دستاوردهایی است که در سایه ارتباط و تعامل آنها ایجاد می شود؛ به عبارت دیگرموسسات قرآنی ابتدا باید همدیگر را بشناسند و بعد ظرفیت‌های هم را به یکدیگر عرضه کنند و در گام بعد ظرفیت‌های خود را ارتقاء دهند.



آیت‌الله قوامی: ایجاد معنویت در سازمان با مدیریت رفتار سازمانی



آیت‌الله سیدصمصام‌الدین قوامی، مدرس و حوزه دانشگاه و رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در بعد از ظهر چهارشنبه، دوم بهمن ماه درباره مدیریت اسلامی نکاتی را مطرح کرد و تصریح کرد: در مدیریت غربی اندیشمندان گاهی بر اساس فطرت و ناخودآگاه حرف‌های معصومین(ع) را بیان کردند. در این عرصه که هر روز نظریه جدید می‌آید، قطعاً نظرات امام معصوم(ع) نیز می‌تواند به عنوان یک نظریه قوی مطرح شود.



این مدرس حوزه و دانشگاه یادآوری کرد: در مدیریت اسلامی ما با کسی تخاصم نداریم که بخواهیم افکار غربی را بدون بررسی کنار بزنیم، بلکه بدین معنا است که ما نظر قرآن و عترت را در پاسخ‌ها بیان کنیم. سازماندهی، برنامه‌ریزی، نظارت و رهبری عناصر چهارگانه مدیریت است.



وی بیان کرد: تا یک رفتاری عمومی نشود، تبدیل به فرهنگ نمی‌شود و مردم جهادگونه عمل نمی‌کنند؛ سخت‌ترین مدیریت،‌ مدیریت رفتار سازمانی است. اگر یک مدیر رفتار فرهنگی را مدیریت کند، سازمان او دارای معنویت خواهد شد؛ این معنویتی اصیل و از جنس عرفان‌های اصیل است نه از جنس عرفان‌های کاذب و ساختگی.



حجت‌الاسلام والمسلمین سیدفرید موسوی، از شاگردان آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله سعادت‌پرور در این روز درباره مراتب عرفانی سلوک سخنرانی کرد و یادآور شد: طبق آیات ابتدایی سوره عنکبوت،‌ انسان همواره با شیطان، هوای نفس و دشمن بیرونی در کشمکش است. نفس نزد انسان حضور دارد، آن را درک می‌کنیم، ولی شیطان را نمیبینیم؛ طبق این آیه، مجاهد دائم در حال حرکت است و سبل هم بر پایه احادیث 10 مرتبه دارد.



وی ادامه داد: وقتی اخلاص کامل حاصل نشود، هنوز شیطان در انسان طمع میکند و در تمامی این راههای دهگانه، هنوز شیطان در کنار آنها وجود دارد، ولی قدرتش کم میشود. بعد از طی مرحله دهم،‌ خداوند میفرماید که دیگر شیطان بر بندههای من تسلط ندارد.



حجت‌الاسلام موسوی گفت: اصل مبارزه با نفس این نیست که ما در مراحل مقدماتی انجام میدهیم و یک سری هوا و هوس را سرکوب میکنیم، اما طبق آیه شریفه مطرح شده، مجاهده با نفس پیچیدهتر از این موضوع است. برای انسان باید رویت نفس واضح شود و بعد برای مجاهده تلاش کند؛ دقیقاً مانند اینکه انسان خود را به صورت دقیق در آئینه ببیند، بعد مبارزه با نفس را ادامه دهد. اشاره این موضوع فقط در خطبه 220 نهجالبلاغه آمده است.



حجت‌الاسلام کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت(عج(، آخرین سخنران چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه بود که درباره جامعه قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) سخنرانی کرد؛ وی اظهار کرد: درباره جامعه قبل از ظهور، دو ترسیم از جامعه مهدویت وجود دارد؛ اول آن که در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) که از قطعیات شیعه و سنی است، در برهه‌ای از تاریخ در آخرالزمان اتفاق می‌افتد و این جامعه مورد رضایت حضرت مهدی(عج) است.



حجت‌الاسلام کلباسی عنوان کرد: جامعه مهدوی به معنای جامعه منتظر، جامعه‌ای است که مقدمات تشکیل جامعه موعود را فراهم کند و با استفاده از قرآن به این اهداف متعالی دست یابد؛ اینکه تصور شود جامعه منتظر جامعه‌ای است که در آن مشکلی یافت نمی‌شود، تصور درستی نیست.



در دومین روز از برگزاری دوره آموزشی مدیریت «اتقان»، پنجشنبه، سوم بهمن، جلسه «سبک زندگی در منظومه فکری مقام معظم رهبری» با حضور علیرضا معاف، معاون وزیر ارشاد در سال‌های 84 – 88 برگزار شد و وی درباره مولفه‌های موضوع این نشست خاطرنشان کرد: یکی از شئونات ولایت در کشور این است که مفاهیم فکری و فرهنگی به فضای فرهنگی جامعه ارائه می‌شود که در واقع رهبر معظم انقلاب، مدیریت فرهنگی و فکری جامعه را برعهده دارند.



وی در رابطه با مسئله تهاجم فرهنگی گفت: در حدود 80 سال پیش، مسئله تهاجم فرهنگی در اروپا مطرح شد و متفکرین فرانسوی نگران رسوخ فرهنگ آمریکایی بودند و امروز شاهد نفوذ فرهنگ غربی در ایران هستیم. تهاجم فرهنگی سه وجه دارد؛ تسلیم،‌ تحقیر و تخریب فرهنگی که وجه سوم آن در اجتماع ایران بیش از وجوه دیگر کاربرد دارد.



حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاویانی،‌ کارشناس امور مذهبی در دومین روز برپایی همایش مدیران قرآنی در سالن همایش‌های غدیر مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) در جمکران به تبیین و تفسیرسبک زندگی قرآنی پرداخت.



حجت‌الاسلام کاویانی عنوان کرد: در فضاهای آکادمیک غربی صرفاً نگاه کوتاه، گذرا، مقطعی و جزیی به زندگی دارند و یا مسائل جسمانی، پزشکی و حتی فقط نوع نشستن افراد در سبک زندگی مطرح می‌کنند، اما نگاه اسلام به سبک زندگی این‌ گونه نیست و همه‌ مسائل داخلی، بین‌المللی، فردی و اجتماعی را جزء سبک زندگی می‌داند.



وی اظهار کرد: شیوه‌های نسبتاً ثابت برای رسیدن به اهداف و حل مشکلات زندگی در همه‌ ابعاد با تجویز اسلام صورت می‌گیرد، نگاه اسلام و قرآن سبک زندگی توصیفی است و به توصیف آن چه هست، می‌پردازد، اما در نگاه تجویزی اسلام به سبک زندگی آن چه «باید باشد»، می‌پردازد.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: خداوند کریم در قرآن، درس کرامت به انسان می‌دهد



از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این دوره دیدار شرکت‌کنندگان در دوره اتقان با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی بود که در ظهر پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه برگزار شد و در آن 400 نفر از مدیران موسسات قرآنی به محضر این مفسر قرآن کریم نائل شدند و پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت معظم‌له، درباره شیوه‌های تربیتی قرآن کریم از کلام آیت‌الله العظمی جوادی آملی بهره‌ بردند.



این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات قرآن و حادیث حضرات معصومین(ع) اظهار کرد: خداوند شیوههای تربیتی را در قرآن کریم به انسان میآموزد و این روش از معجزههای این کتاب الهی است. خداوند در آیات ابتدای سوره علق، تعلیمدهنده این کتاب را کریم عنوان میکند و این یعنی خداوند میخواهد به انسان درس کرامت بدهد.



وی گفت: سیر کردن فقرا در جامعه هدف نهایی نیست، بلکه رفتار کریمانه در کنار اطعام باید مورد توجه قرار گیرد؛ اعطای خداوند به مؤمنان، کریمانه و همراه با حفظ آبرو است و طبیعتاً مسلمانان هم باید رفتار خود را در جامعه کریمانه کنند؛ اگر رفتار کریمانه در محل کار نهادینه شود،‌ دیگر نیازی به اجبار و قانون نیست.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی خاطرنشان کرد: اعتقاد و ایمان داشتن به غیب سبب میشود که خداوند در مشکلات همراه انسان باشد؛ اگر انسان از خداوند روی برگرداند، ‌خودش تا نهایت باید زندگی و مشکلات را اداره کند، اما در صورت همراهی با خداوند،‌ پروردگار نه تنها یاور انسان است، بلکه از جایی که مؤمن گمان نمیبرد، او را یاری میکند.



وی تصریح کرد: خداوند فرموده است که مشکلات مؤمنان را از جهتی که آنها گمان نمیبرند، حل میکند و دلیل این کار آن است که میخواهد درس تسلیم بودن و مغرور نبودن را به مؤمنان بدهد؛ اگر مؤمن ذرهای فکر کند که مشکلات به خاطر تدبیر او مرتفع شده است و نه به اذنالله، دچار غرور میشود، مانند قارون که گمان کرد برنامهریزیهای وی بود که باعث رونق اقتصادی او شد.



محمدحسین صفارهرندی، معاون فرهنگی، اجتماعی و راهبردی کل سپاه مهمان دیگر این دوره بود که درباره جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: عنوان جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر فقط از باب تعارف است؛ هر چند آن کشورها قدم‌هایی را در مسیر اسلام برداشتند، اما بین اقدامات آنها و جمهوری اسلامی ایران برای اجرای اسلام، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. در ایران قرار است هیچ حکمی رانده نشود، مگر اینکه منطبق با حکم الله باشد.



صفارهرندی تصریح کرد: عده‌ای واقعاً برای انقلاب زحمت کشیدند و دلسوز نظام بوده و از عناصر بیگانه نیستند، اما از ابتدا نظراتی متفاوت با حضرت امام خمینی(ره) داشتند؛ آنها احترام امام(ره) را به خاطر حق استادی ایشان بر خود و یا به خاطر هیبت ایشان نگه می‌داشتند. امام خمینی(ره) اهل مشورت بودند، ولی با این وجود وقتی تصمیم می‌گرفتند، قاطعانه تصمیم خود را اجرا می‌کردند.



پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیران موسسات قرآنی به دیدار آیت‌الله مصباح یزدی رفتند و این مفسر قرآن کریم در این دیدار طی سخنانی اظهار کرد: در آیات قرآن کریم آمده است که اگر انس و جن جمع شوند، نمی‌توانند حتی یک آیه مانند آیات قرآن کریم بیاورند و این از اعجاز کلام الهی است، خداوند از سر لطف بی‌پایان خود کتابی را برای سعادت انسان نازل کرده است.



وی ادامه داد: هر موجودی برای رسیدن به هدف خود ابتدا باید راه را بشناسد و آن را طی کند؛ اگر راه و پیمایشی در کار نباشد، رسیدن هم معنا ندارد؛ راه رسیدن به سعادت پیچ و خم‌هایی دارد که بدون هدایت الهی میسر نخواهد بود. قرآن حتی دردهای روحی انسان را نیز شفا می‌دهد و برای آن راهکار ارائه داده است.



حجت‌الاسلام نخاولی: غفلت و روزمرگی؛ سبب استفاده کم مسلمان از مفاهیم قرآنی



حجت‌الاسلام والمسلمین نخاولی،‌ مدرس حوزه و دانشگاه در روز پایانی دوره مهارت‌افزایی مدیران قرآنی کشور جمعه، چهارم بهمن‌ماه در این دوره حضور یافت و برای شرکت کنندگان در این دوره درباره نگرشی دیگر به قرآن کریم و راه‌های بازتعریف و استفاده از مفاهیم قرآنی سخنرانی کرد.



وی عنوان کرد: مهم‌ترین دلیلی که انسان‌ها دچار روزمرگی می‌شوند،‌ غفلت و عدم توجه به معنویات است؛ در داستان حضرت یوسف(ع) وقتی که ایشان از جلوی زنان دربار زلیخا عبور کرد،‌ همه آنها انگشت خود را بریدند؛ این در حالی است که اگر آنها توجه را به حضرت یوسف(ع) معطوف نمی‌کردند،‌ این اتفاق نمی‌افتاد؛ به عبارت دیگر توجه به چیزی باعث گرایش به آن است.



حجت‌الاسلام نخاولی یادآور شد: تمام نیازها و خواسته‌های بشر در سه مقوله رسیدن به علم، قدرت و حیات است و این سه عامل ریشه در رسیدن به بی‌نهایت و نامحدود بودن دارد؛ عبور از نامحدودیت‌ها یعنی لقاء‌الله و در تعابیر عرفانی یعنی فنا شدن فی‌الله و هدف قرآن کریم نیز همین است و آمده است تا انسان را از محدودیت‌ها عبور دهد و به سعادت دنیا و آخرت برساند.



حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد محسن دعایی، رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی سخنران دیگر کلاس‌های روز آخر این دوره بود که درباره مبحث مدیریت فرهنگی تغییر در رفتار و باورها سخنرانی کرد و اظهار کرد: رفتارهای انسان ناشی از انتخاب‌های انسان و تصمیم‌گیری‌های او تابع افکار و احساساتش است. این تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای محاسبات شخص و بر اساس نفع و ضرر او خواهد بود؛ به عبارت دیگر تا وقتی افراد الگویی را در درون خود حس نکنند و فواید آن را در نیابند به آن تن در نمی‌دهند.



حجت‌الاسلام دعایی ادامه داد: با توجه به این قضیه اگر می‌خواهید رفتار متخاصمان را تغییر دهید، عالم بودن به اصول رفتار لازم است، اما کافی نیست؛ باید نظام محاسباتی نفع و ضرر شخص بازسازی شود؛ ما همواره باید بدانیم که غفلت از دشمن به این معنا نیست که آنها نیز از ما غفلت کردند.



وی تصریح کرد: مدیریت فرهنگی عبارت است از برنامه‌ریزی برای ایجاد تغییر مطلوب در رفتارهای جمعی مرسوم؛ جوهره فرهنگ طرز رفتار است و فرهنگ‌سازی به معنای رفتارسازی جمعی است. اگر بخواهیم فرهنگ‌سازی کنیم باید نحوه شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی را بدانیم و چگونگی تغییر رفتار اجتماعی را بپذیریم.



محمدحسین فریدونی، عضو شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی در آخرین برنامه آموزشی دوره مهارت‌افزایی قرآن که روز گذشته جمعه،‌ چهارم بهمن‌ماه برگزار شد، درباره اهداف آموزش عمومی قرآن کریم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور سخنرانی کرد.



وی با اشاره به این اهداف خاطرنشان کرد: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در فراگیری و انس عمومی با قرآن کریم در جامعه اسلامی، به منظور تعیین شاخص‌های مطلوب سواد قرآنی برای آحاد جامعه در ابعاد مختلف اعتقادی، شناختی، رفتاری و ...، چشم انداز، رسالت و اهداف نظام آموزش عمومی قرآن کریم کشور تعیین شده است.



این عضو شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: چشم‌انداز نظام آموزش عمومی قرآن،‌ «نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در جامعه و رسالت نظام آموزش عمومی قرآن، «ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره‌گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی» است.



سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در مراسم اختتامیه دوره آموزشی اتقان که دیروز، جمعه، چهارم بهمن‌ماه برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند رو به رشد موسسات قرآنی اظهار کرد: در اوائل دهه 80 تعداد مؤسسات قرآنی کشور به 30 عدد نمی‌رسید و با تشکیل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بر اساس آمارها قریب به دو هزار مؤسسه قرآنی ثبت شده در کشور داریم.



وی ابراز کرد: مؤسسات قرآنی اکنون به بازویی توانمند برای نظام اسلامی تبدیل شده‌اند و رشد تعداد مؤسسات پتانسیل عظیمی را برای نظام اسلامی بوجود آورده است که ممکن است آسیب‌هایی را هم به همراه داشته باشد.



سرابی بیان کرد: حاکمیت اسلامی باید به بخش مردمی برای پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی کمک کند و ما ظرفیت استفاده از کمک‌های دولت را داریم، اما مؤسسات مردمی نیز به عنوان افسران جهاد فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.



سخنران دیگر مراسم اختتامیه لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی بود که با تاکید بر ضرورت رسیدن به جامعه قرآنی عنوان کرد: با قرآنی شدن جامعه باید زمینه‌ساز دولت قرآن باشیم و محرومیتی که بر ما عارض شده است را از بین ببریم.



افتخاری افزود: دعوای میان حق و باطل از گذشته‌ بوده و از سه سده قبل استکبار جهانی احساس کرد، اگر مسلمانان زبان مشترک و برنامه‌های مشترک داشته و قرآن در میان آنان باشد، بزرگترین خطر برای مستکبران است.



لاله افتخاری: پرداخت 300 میلیون تومان از بودجه برای حفظ قرآن طی هفته آینده



رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس ابراز کرد: بنا به وعده دولتی‌ها هفته آینده 300 میلیارد تومان از 600 میلیارد تومانی که بودجه قرآنی سال 92  بود در قالب طرح تربیت حافظان قرآن به دست اهالی قرآن خواهد رسید.



این نماینده مجلس گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس مصوب کردیم تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان رأس هرم فعالیت‌های قرآنی تا زمانی که تشکل‌های قرآنی غیر دولتی را سامان‌دهی کند، حمایت‌ها از تشکل‌های مردمی باید در قالب کارگروهی نظارتی باشد تا مؤسسات ابتدا برنامه داده و سپس بودجه دریافت کنند.



حاشیه‌ها



همزمان با برگزاری دوره «اتقان» دوره آموزشی ویِژه کارکنان ناجا و دوره مهدویت ویژه نیز در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار می‌شود که شرکت کنندگان سایر دستگاه‌ها به ویژه دانشجویان به حضور در دوره «اتقان» و استفاده از مطالب اساتید علاقه نشان می‌دادند.



افرادی مانند حجت‌الاسلام محسن قرائتی، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، حجج اسلام طاهری و قریشی، ا زمسئولان نهادی نمایندگی مقام معظم رهبری و ... برای شرکت در دوره‌های دیگر در مجتمع یاوران مهدی(عج) حاضر می‌شدند و شرکت‌ کنندگان به فراخور زمان موجود از کلاس‌ها استفاده می‌کردند.



برنامه دیدار با آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی و آیت‌الله مصباح‌یزدی در سین برنامه درج نشده بود و بعد از اعلام برنامه ‌موجی از شادی بین مدیران ایجاد شد.



همچون برنامه‌های دیگر، بانوان حضور بیشتری به نسبت آقایان دارند و در این دوره تعدادی از مادران نیز به همراه نوزادان خود حضور داشتند؛ طبق آمار بانوان 65 درصد و آقایان 35 درصد شرکت‌ کنندگان را تشکیل دادند.



با وجود تعداد پذیرش بیش از 400 نفر با وجود همراهان، اسکان به خوبی و با نظم صورت گرفت و تمامی شرکت‌ کنندگان از نحوه اسکان و رفتار و تعامل دست‌اندرکاران این دوره کمال رضایت را داشتند.



در مدت این دوره، جدیدترین تالیفات اساتید به صورت رایگان و یا تخفیف ویژه برای شرکت‌ کنندگان عرضه شد و از کتاب فعالیت‌های اتحادیه قرآن و عترت کشور نیز رونمایی شد.



شروع به موقع کلاس‌ها، علیرغم فشرده بودن زمان برگزاری، از جمله بارزترین نقاط قوت این دوره بود به گونه‌ای که کلاس‌‌ها فقط با تاخیر چند دقیقه‌ای برگزار می‌شد و طبق جدول اعلام شده نیز به پایان رسید.



انتخاب محل برپایی دوره، یعنی مجتمع یاوران مهدی(عج)، حس و حال ویژه‌‌ای به مراسم و شرکت‌کنندگان داده بود و هم‌جواری با مسجد مقدس جمکران و میهمان بودن نزد کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) زمینه‌ساز معنویت بیشتر شد.



ریزبرنامه‌ها و سخنرانی‌ها و دیدارهای فوق برنامه، به صورت پیامک و به صورت لحظه به لحظه به شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی می‌شد.



مقرر شد که تمامی مطالب، سخنرانی‌ها، پاورپوینت‌های به نمایش درآمده توسط اساتید، آدرس‌های ایمیل و سایت‌ها و شماره‌های تماس اساتید حاضر در دوره برای ارتباط موثرتر شرکت‌ کنندگان با آنها در قالب لوح‌های فشرده ارسال و پیامک شود.



با وجود زمان‌بندی و اجرای دقیق آن، در مراسم اختتامیه مهمانان ازپیش دعوت شده تقریباً صد در صد عوض شدند و به جای حسین یکتا، مسئول قرارگاه خاتم‌الاوصیاء(عج) و حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور حضور یافتند. این در حالی بود که حضور مهمانان ویژه که به اختتامیه نیامدند، به صورت رسمی نیز به میهمانان پیامک شده بود.



در ابتدای مراسم افتتاحیه عنوان شد که به 14 نفر از افرادی که بهترین خلاصه‌نویسی‌ها را از مطالب عنوان شده توسط اساتید انجام دهند، جوایزی اعطاء می‌شود که این محقق نشد.



اجرای بسیار ضعیف گروه تواشیح از جمله برنامه‌‌های اختتامیه بود که توسط پنج نفر از دانش‌آموزان قمی برگزار شد.



در کل مدت سه روزه کلاس، هیچ کلیپ تصویری نمایش داده نشد و این در حالی بود که دو مونیتور اختصاص داده شده برای اسلاید و پاورپوینت از شفافیت لازم برخوردار نبود و عملاً اسلایدها فقط برای نفرات ردیف جلوی سالن، قابل مشاهده بود.



طبق اعلام قبلی، مقرر شده بود که در پایان دوره آزمونی از مطالب گرفته شده به عمل آید و بر این اساس گواهینامه‌های پایان دوره اعطاء شود، اما این امر صورت نگرفت و نظارتی هم بر حضور و غیاب و میزان استفاده شرکت‌ کنندگان وجود نداشت.



فشردگی دوره از جمله عواملی بود که سبب شد تنوع این دوره کاهش یابد و تمامی برنامه‌ها در قالب سخنرانی صورت گیرد؛ به گفته حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قران و عترت کشور، زمان استاندارد برپایی این دوره را یک هفته عنوان کرده بود که برپایی دوره در مدت سه روز را علت اصلی فشردگی برنامه دانست.



طبق اظهار نظر شرکت‌ کنندگان در این دوره، مطالب ارائه شده در این کلاس‌ها برای آنها مفید و آموزنده بود و آنها نیز به پاس قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران، طوماری را با امضای شرکت‌ کنندگان حاضر در دوره اتقان تهیه کردند و صلوات‌های پیاپی در مراسم اختتامیه به منظور قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران، گویای رضایت قلبی آنها بود و طبق نظرسنجی‌ها، 90 درصد مطالب ارائه شده را خیلی خوب ارزیابی کردند.



سیدمیلاد اوصیاء، خبرنگار اعزامی به قم

captcha