به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی، ضمن حضور در همایش دو روزه مدرسه اسلامی توزلا، با احمد حاتونیچ، رئیس مدرسه و اساتید این مدرسه اسلامی دیدار و گفتوگو کرد.
آرام ضمن تبیین مبانی و شیوههای آموزش از دیدگاه قرآن کریم گفت: انتقال قرآن کریم از ذات اقدس الهی بر قلب مطهر پیامبر اکرم(ص) و نیز کیفیت ابلاغ این وحی توسط آن حضرت به مردم، خود نوعی آموزش محسوب میشود و آیات قرآن تصویری از آموزش پویا ارائه میدهند که در آن انسان همیشه متعلم و قرآن معلم او است.
در ادامه آرام بر نقش «نظام سمعی» در امر آموزش و اهمیت آن از دیدگاه قرآن، بهکارگیری شیوههای آموزشی مبتنی بر الگوها و روشهای وحیانی و عقلانیت اشاره کرد و افزود: قرآن و جوامع روایی این قابلیت را دارند که جامعه اسلامی را از حالت رکود فعلی در آموزش خارج کرده و به پویایی، پیشرفت و تعالی برسانند. ریشه عقبماندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جهان اسلام، بیاعتنایی به فرهنگ قرآنی است و ارجاع به این فرهنگ و احیای آن، عامل تغییر وضعیت مسلمانان است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شیوههای مهم در تحقیق و پژوهش پیرامون روششناسی آموزش، مطالعه قرآن کریم و روایات اسلامی در راستای استخراج و استنباط شیوهها و روشهای آموزش است. از این میان، شناخت و تحلیل شیوه انتقال قرآن به پیامبر که خود نوعی آموزش بهشمار میآید از یک سو و شناخت و تحلیل شیوه آموزش قرآن توسط پیامبر اکرم(ص) به یاران خود از سوی دیگر، بسیار مهم به نظر میرسد.
آرام اظهار کرد: آنچه در این همایش، باید بیشتر توجه ما را به خود جلب کند، نظام آموزش در قرآن است که به عنوان روش آموزش در سیره پیامبراکرم(ص) جای داشته و همواره بر آن تأکید میشده است.
وی افزود: سورههای آخر قرآن سورههای کوتاهی هستند که غالبا در مکه نازل شدهاند و شروع از این سورهها برای قرآنآموز، تداعیکننده این نکته است که او همگام با آموزش پیامب(ص) در مکه، شروع به قرائت و فهم آیات قرآن کرده است و این کار او بیشباهت به فردی نیست که در ابتدای نزول قرآن در مکه، گوش دل به نوای روحبخش قرآن نموده است و با استماع آیات الهی، جان و روح خود را در معرض نسیم آیات رحمت و حیات بخش قرآن قرار داده است.
آرام در بخش دوم از سخنرانی خود، با اشاره به تدوین نقشه جامع علمی و چشمانداز توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران، به برخی از دستاوردهای علمی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: سیستم آموزشی در ایران صرفا مبتنی بر افزایش معلومات دانشآموزان و دانشجویان نیست بلکه بر اساس بینشسازی و تقویت مهارتهای تحلیل مطالب و کاربردی کردن آموختهها و علوم است و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران در دو دهه گذشته به پسشرفتهای شگرفی در زمینههای مختلف علمی و فناوری دست یافته و آمارهای بینالمللی نیز خود گواه بر این مطلب است.