به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر در کارگاه آموزشی «حقالله، حقالناس و حقالنفس» که در نیکشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه کردار تفرقهافکن و تندروی بیجا و تنشآفرین موجب تقویت گروههای تکفیری و انحرافی نظیر القاعده و سلفیون و وهابیت میشود بر لزوم وحدت اسلامی در برابر چالشهای فرقهگرایی تأکید کرد و گفت: تمرکز بر اختلافات جزئی شایسته جامعه اسلامی نیست.
وی ادامه داد: از شیوههای دعوت به حق و ترویج معارف قرآن و نماز شیوه بازسازی روانی و امید دادن است. باید فرد گناهکاری که خود را محروم و بدبخت میپندارد بازسازی کنیم به آنها از عفو الهی و از پذیرفت توبه و لطفی که خداوند به توبهکنندگان دارد بگوئیم و باید به خطاکار گفت که یأس و ناامیدی از گناهان کبیره است. باید به این شخص بفهمانیم که گذشتهها را فراموش کند و باید راه جبران حقالناس، حقانفس و حقالله را در پیش گرفت. ساحرانی که به دعوت فرعون برای شکست دادن موسی(ع) در دربار فرعون اجتماع کرده و به هدیه او چشم دوخته بودند و به عزت او قسم میخوردند، چگونه با دیدن معجزه حضرت موسی(ع) تغییر جهانبینی و ایدئولوژی دادند و به فرعون، قدرت و مال او پشت پا زدند و به استقبال هرگونه تهدید و خطر رفتند.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: گاهی میتوان از طریق یک میهمانی، سفر، نامه و کتاب و با ایجاد یک رابطه عاطفی و منطقی بر افراد زیادی اثر گذاشت و خطاهای آنها را نادیده گرفت. میتوانیم با تکریم و احترام شخصیت متزلزل فرد را بازسازی و او را به راه حق راهنمایی کنیم.
وی ادامه داد: از شیوههای دیگر دعوت به خدا و ترویج نماز شیوه تغافل(خود را به نادانی زدن) است. یکی از زمینههای انجام خلاف آن است که انسان احساس کند در جامعه آبرو و کرامت ندارد، عذرش پذیرفته نمیشود و کسی به سخن او اعتنا نمیکند در این صورت احساس حقارت و بیآبرویی او را به هر گناهی میکشاند. آموزههای قرآن به ما میفهماند که گاهی باید انسان خود را به غفلت بزند و تظاهر کند.
لطفیان با اشاره به آیه 77 سوره یوسف، بیان کرد: برادران یوسف که پس از دهها سال او را دیدند و نشناختند به یوسف گفتند ما قبلاً برادری داشتیم به نام یوسف که دزد و سارق بود؛ یوسف خود را به تغافل زد و هیچ نگفت که آن برادر من هستم و چرا به من نسبت دزدی میدهید. اسلام به ما میگوید اگر کسی گفت من شراب نخوردهام عذرش را بپذیر گرچه دروغ میگوید و هرگز دهانش را بونکن.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: اگر فرزند شما گفت من از جیب شما پول برنداشتم به گفتنه او اعتماد کن البته تغافل در مورد خلافهای شخصی، جزئی و فردی است و گرنه طبق آیه 102 سوره نساء در مسائل مهم که دشمنان و کفار برای براندازی نظام اسلامی نقشه میکشند. تغافل بزرگترین خواست دشمن است.
وی افزود: از روشها، اصول و فنون دعوت به خدا و ترویج نماز توجه به ظرفیت افراد است برای مثال حساب جوانی که تازه سیگاری شده از حساب پیرمردی که از سالها پیش معتاد شده جداست. نسبت به جوان میتوان سختگیری بیشتر کرد ولی نسبت به پیرمرد چه؟ امام صادق(ع) در اینباره میفرمودند «ای کاش شلاق بر سر جوانان شیعه نواخته میشد تا در دینشناسی تلاش میکردند» در حالی که ایشان هرگز این تعبیر را در مورد پیرمردان به کار نمیبرد.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: کسالت در عبادت و نماز از چیزهایی است که در دعاها از آن به خدا پناه برده شده و همچنین نشاط در عبادت از مواهبی است که امامان ما در دعا از خدا خواستهاند. در روایت داریم هرکس کودک دارد خود را به کودکی زند؛ این به خاطر آن است که بتوانید خودتان را با کودک تطبیق دهید و ظرفیت او ار در نظر بگیرید.
وی بیان کرد: در نهی از منکر و انتقاد سعی کنیم که طرف را زیر بارش انتقادات قرار ندهیم، این گونه نهی از منکر برای بسیاری از افراد قابل تحمل نیست. اسلام در مدت 23 سال دستورات خود را تدریجی همراه با احساس خوشایند به مردم و ملت اعلام کرد. ما باید در شیوه گفتن دقت فراوان داشته باشیم. گاهی میتوان به دانشآموزی گفت اگر سعی کنید میتوانی نمره و امتیاز بهتری کسب کنید.
امام جمعه نیکشهر بیان کرد: در دعوت مردم بهتر است از خود آنان بپرسیم آیا آمادگی دارند یا نه، پیامبر(ص) در ایام حج از مردم میپرسید «آیا مایلید که برایتان صحبت کنم» همین که آمادگی مردم را میدیدند آنگاه برای آنها آیات قرآن را تلاوت میکردند و آنها را تحت تأثیر قرار میدادند. گاهی مردم در شرایطی هستند که آمادگی پذیرش حق را دارند، گاهی آمادگی شنیدن کلمات کوتاه است و گاهی آمادگی شنیدن استدلالهای مفصل وجود دارد.
وی در پایان گفت: یاوران نماز و امر به معروف زمانی در کارشان موفق میشوند که ضمن عامل بودن به خوبیها تمام شرایط زمانی، مکانی، روانی و اجتماعی را هم در نظر بگیرند تا با توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) کلامشان تأثیر بیشتری پیدا کند. یکی از علما قبل از نماز بر میت اطرافیانش گفت «تا چشم شما باز است، نگاه بد نکنید، تا قدم شما حرکتی دارد جای بد نروید و تا زمانی که قدرت حرف زدن دارید خلاف نگوید» این چند دقیقه موعظه در آن شرایط عاطفی روی بستگان مرحوم آثار مفیدی داشت که شاید در غیر آن شرایط چنین تأثیری نمیگذاشت.