محمد رضا مهدلو ترکمانی، رئیس سازمان دانشآموزی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، یکی از محورهای مور توجه برنامههای دهه فجر انقلاب اسلامی در مدارس را دوری از اجرای برنامههای تکراری و غیر جذاب دانست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی گذشته است و دانشآموزان این دوره، انقلاب را درک و تجربه نکردهاند باید با اجرای برنامههای مفهومی در صدد انتقال فرهنگ انقلاب به دانشآموزان باشیم، به نحوی که فجر انقلاب اسلامی مشمول مرور زمان نزد نوجوانان نشود.
مهدلو با تأکید بر اینکه برنامههای دهه فجر انقلاب اسلامی باید با محوریت دانشآموزان اجرایی شود، گفت: اگر کارها به تنهایی بر عهده مربیان نباشد و به دانشآموزان و اولیای آنان نیز در برنامههای دهه فجر مشارکت داشته باشند و بین آنان رقابت ایجاد شود این امر مشمول مرور زمان نمیشود.
ارائه مفاهیم انقلابی در قالبهای مختلف برای مقاطع تحصیلی
رئیس سازمان دانشآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه برنامههای دهه فجر انقلاب اسلامی باید با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی دانشآموزان مدارس مختلف برگزار شود، گفت: اصل موضوعاتی که برای مقاطع مختلف در نظر گرفته شده است همچون ظلم ستیزی، مبارزه با استکبار، رهبری و ولایت و....یکسان است اما روشهای اجرای آن در مقاطع سنی مختلف، متفاوت است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال موضوع ولایت باید از دوران دبستان برای دانشآموزان تبیین شود اما باید قالب ارائه آن باید با قصه، نمایش، بازی و مسابقه باشد. در صورتی که دانشآموزان در دوره دبیرستان نیاز به محتوا و استدلالهای قویتری دارند.
اجرای 40 برنامه طی دهه فجر در مدارس
مهدلودر پایان سخنان خود اظهار کرد: ستاد دهه فجر با هدف توسعه مشارکت بخشهای دانشآموزی و فرهنگیان و آشنایی هرچه بیشتر با یوم الله دهه فجر، بالغ بر 40 برنامه اجرا میکند.