محمود لطفینیا، داور مسابقات قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت اجرای طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان و اساتید قرآن کریم، گفت: قاریان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی سالهای سال این دغدغه را داشتهاند که نتیجه تلاشها و فعالیتهایی که از سوی دستگاههای مختلف برای تقویت قاریان قرآن صورت گرفته، چه میشود که در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی به این حوزه تصمیم گرفت تا آییننامه طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان و اساتید قرآن کریم را تصویب و برای اجرا به شورای عالی قرآن ابلاغ کند.
بیشتر نواقص این طرح به نحوه اجرا باز میگردد
وی با یادآوری اینکه طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان و اساتید قرآن کریم امسال برای سومین سال متوالی اجرا میشود، عنوان کرد: این طرح ممکن است نواقصی هم داشته باشد، اما به نظر میرسد خودِ طرح نقص خاصی نداشته باشد و بیشتر نواقص این طرح به نحوه اجرایی شدن برنامه بازمیگردد؛ از این جهت که نحوه برخورد دستگاههای اجرایی با قاریانی که در این طرح مدرک تخصصی میگیرند، چگونه است.
لطفینیا با بیان اینکه نحوه برخورد دستگاهها از نظر شخصیت حقوقی با دارندگان مدرک تخصصی قرائت باید ساماندهی شود، افزود: با اینکه در قانون و آییننامه این طرح، درجات ارتقایی از حیث رتبه کارمندی برای دارندگان مدرک تخصصی قرائت در نظر گرفته شده است، اما هنوز آن گونه که شایسته است به این مسئله توجه نشده است و کارهایی که در این حوزه انجام شده، هنوز کافی نیست.
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین قاریان قرآن به این دلیل که بیشتر به صورت سنتی و در قالب جلسات سنتی شرکت کرده و ارتقاء پیدا میکنند؛ زمانی که در آزمونهای این طرح شرکت میکنند، با مواد آزمونی مواجه میشوند که چه بسا پیش از این با آن آشنا نبودهاند و به همین دلیل به نظر میرسد که سطح آزمونها با آن چه که قاریان قرآن در جلسات سنتی دنبال کردهاند، تفاوت دارد.
لزوم آمادهسازی قاریان برای شرکت در آزمونهای طرح
لطفینیا ادامه داد: این نقص که مواد آزمونی طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان با آموختههای قاریان قرآن تا حدودی تفاوت دارد را باید در روشهای آکادمیک قاریان پیشبینی کنیم یا اینکه مراکزی در این جهت با شورای عالی قرآن همکاری داشته باشند که اگر قاریان به یک درجه از اعتبار رسیدند، پس از گذراندن دورههای آکادمیک کوتاه مدت برای شرکت در آزمونهای طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان قرآن شرکت کنند و آمادگی بیشتری برای شرکت در این آزمونهای جامع داشته باشند.
وی عنوان کرد: آزمونهای طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان و اساتید قرآن کریم در درجات مختلفی برگزار میشود که اگر قاریان و اساتید قرآن یک مطالعه سطحی هم داشته باشند، متوجه میشوند که به هر حال برای شرکت در این آزمونها ابتدا باید یک خودارزیابی داشته باشند و پس از خودارزیابی در این آزمونها شرکت کنند.
میزان تجربه کاری ملاک خوبی برای اعطای مدرک به قاریان نیست
این مدرس قرآن با یادآوری اینکه آزمونهای طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان و اساتید قرآن کریم صرفاً تجربی یا آزمون دانش نیست، گفت: به هر حال ممکن است یک قاری پس از 30 سال کار به یک درجه از مهارت برسد، اما یک قاری دیگر در طول 20 سال فعالیت بتواند همان مهارت را کسب کند و به همین دلیل نباید در اعطای مدرک تخصصی قرائت، میزان تجربه کاری قاریان مورد توجه باشد.
وی یادآور شد: همچنین اندوختههای علمی افراد با هم متفاوت است و ممکن است فردی با 30 سال مطالعه علمی و با تمام محدودیتهایی که وجود دارد، به یک درجه برسد؛ اما با توجه به وسعت دسترسی به دانش علمی، یک نفر دیگر با 10 سال سابقه فعالیت به همان سطح از دانش علمی برسد.
این داور مسابقات بینالمللی قرآن با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از سوی اساتید قرآنی مبنی بر اینکه در این طرح باید مدرک افتخاری قرائت به اساتید و پیشکسوتان اعطاء شود، عنوان کرد: هر چند که میزان تجربه افراد در فعالیتهای قرآنی، ارزشگذاری خاص خود را دارد؛ اما به هر حال در این طرح علم افراد باید در حیطه آزمون قرار بگیرد و فکر نمیکنم کسی باشد که بدون گذاشتن زمان مناسب برای مطالعه و آگاهی داشتن از دروس ادعا کند که از علم و دانش کافی در این حوزه برخوردار است؛ البته اگر این ادعا را هم داشته باشد، باید خود را در معرض این آزمون قرار دهد.
اعطای مدرک افتخاری موجب ایجاد انگیزه در قاریان میشود
وی ادامه داد: هر چند که قاریان و اساتید قرآن کریم به هر حال لازم است که در آزمونهای این طرح شرکت کنند، اما شورای عالی قرآن به عنوان مجری طرح اعطای مدرک تخصصی به قاریان، برای اساتید و پیشکسوتان قرآنی یک درجات تخفیفی قائل شده که همین مسئله موجب میشود تا انگیزه بیشتری برای شرکت در این طرح ایجاد شود.
لطفینیا بیان کرد: اگر چه همه سازوکارهای این طرح مشخص شده، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نحوی اجرایی شدن این طرح را از طریق مراجع قانونی دنبال کند و در مجلس و دولت مطرح کند تا دستاندرکاران این حوزه به صورت جدیتر به این امر بپردازند.
وی اظهار کرد: با توجه به موج بیداری اسلامی، یکی از قویترین ابزار برای اشاعه فرهنگ اسلامی و فرهنگ بیداری اسلامی قرآن است و قرآن اولین و قویترین ابزار برای اشاعه وحدت در جهان است و قاریان نیز پیامآوران این نکته هستند که این مسئله در اعزامهای 30 سال اخیر قاریان به خوبی قابل مشاهده است و به همین دلیل لازم است که توجه ویژهای به جایگاه قاریان در کشور وجود داشته باشد.
اعتبار بیشتری برای قاریان قرآن کشورمان قائل شویم
این کارشناس قرآنی با تأکید بر ضرورت اهمیت به جایگاه قاریان به صورت قانونی در کشور، گفت: باید اعتبار بیشتری برای قاریان قرآن قائل شویم، زیرا این اعتباربخشی به قاریان موجب میشود تا انگیزههای قویتری برای جوانان ایجاد شود تا هنر خود را در مسیر فرهنگ قرآنی قرار دهند.
وی در پایان با یادآوری اینکه شایسته است جوانان ما در مسیر آرمانهای انقلاب قرار بگیرند، افزود: به هر حال انقلاب ما و نظام جمهوری اسلامی ایران با قرآن و فرهنگ ولایت عجین شده و جز از طریق بها دادن به قرآن و فعالیتهای قرآنی نمیتوانیم به اهداف قرآنی خود برسیم.
متأسفانه با وجود امتیازات قانونی خوبی که برای دارندگان مدارک قرآنی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآن پیشنهاد شده است. هنوز از تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبری نیست. لطفا در گفتگویی با آقای فریدونی موضوع را پیگیری کنید. پیشنهاداتی چون عضویت در هیأت علمی دانشگاه و بنیاد ملی نخبگان و همین طور حضور بدون کنکور در دانشگاه یا مقاطع بالاتر تحصیلات تکمیلی.ممنون