کد خبر: 1371673
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
مولف کتب قرآنی آموزش و پرورش:

بهترین راه تکریم استاد محدث، توسعه آموزش قرآن همراه با فهم آیات است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسعود وکیل، کارشناس دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش با بیان اینکه، اگر مرحوم محدث را به عنوان پدر آموزش مفاهیم قرآن کشور بنامیم حرف حقی زده‌ایم، گفت: بهترین راه تکریم استاد توسعه آموزش قرآن همراه با فهم آیات و انس با قرآن در جامعه است.

مسعود وکیل، کارشناس قرآنی و مولف کتب درسی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن عرض تسلیت به جامعه قرآنی برای درگذشت استاد «سیدهادی محدث» گفت: مرحوم محدث حتی در سال‌های قبل از 15 خرداد 42 یک جوان انقلابی و متدین بود که از همان دوران جوانی با هدف و نهضت امام خمینی(ره) آشنا شد و در همان سال‌ها در مدارس اسلامی مختلف تدریس می‌کرد.
سخت‌کوشی در زمینه فعالیت‌های دینی از عمده‌ترین اشتغالات مرحوم محدث بود
وی با بیان اینکه، تدین، مبارزه و سخت‌کوشی در زمینه فعالیت‌های دینی و فرهنگی از عمده‌ترین اشتغالات مرحوم محدث بوده است، افزود: از سال 60 با استاد محدث آشنا شدم و در آن سال بیشتر فعالیت‌های قرآنی این استاد قرآنی در انجمن اسلامی معلمان خلاصه می‌شد؛ در آن زمان هنوز نیروهای انقلابی باید در جبهه‌های مختلف نهال نورسته انقلاب را پاسداری می‌کردند که استاد محدث به دلیل مسئولیتی که در آموزش و پرورش داشت، برنامه ریزی برای آموزش معلمان در زمینه مسائل اسلامی و انقلابی را جزء کارهای اصلی خودش قرار داد که البته با توجه به شرایط آن زمان «انجمن اسلامی معلمان» علاوه بر فعالیت‌های صنفی، فعالیت‌های سیاسی را نیز دنبال می‌کرد.
مولف کتب درسی آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: مرحوم محدث برای من تعریف می‌کرد که در راه‌اندازی برنامه‌های ویژه‌ای حضور داشت و به عنوان موسس برخی از فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در کشور بود که یکی از این فعالیت‌ها، نهضت سوادآموزی بوده است؛ طرح راه‌اندازی نهضت سوادآموزی را اواخر دهه 60 ارائه کرد و همچنین یکی از آرزوهایش، تغییر بنیادین آموزش و پرورش بود که براین اساس، ستاد تغییر بنیادین در آموزش و پرورش را تشکیل و به عنوان دبیر این ستاد انتخاب شد و مجموعه‌هایی تهیه و تصویب کرد و برخی از طرح‌ها نیز متوقف شد.
فعالیت‌های استاد محدث در آموزش و پرورش از سال 77 به شکل جدی آغاز شد
وی در این بخش از سخنان خود با عنوان این مطلب که همکاری نزدیک من با مرحوم محدث از اوایل دهه 70 در بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز شد، گفت: در آن سال‌ها فعالیت‌های قرآنی برای مدارس شاهد، طراحی و تدوین شد و تجربه‌ای اندوخته شد که در زمان حسین مظفر، وزیر سابق آموزش و پرورش، تیمی که در بنیاد شهید فعالیت داشت به وزارت آموزش و پرورش بازگشت و از سال 77 فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش شکل جدی‌تری به خود گرفت و در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متمرکز شد.
وکیل یادآور شد: مرحوم محدث از سال 77 تا همین اواخر که ما جلساتی به منظور برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی قرآن داشتیم حضور پیدا می‌کرد؛ این استاد قرآنی از سال 77 تا سال 92 برای فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش و تألیف کتاب‌های درسی قرآن تلاش کرد.
استاد «سیدهادی محدث» پدر آموزش مفاهیم قرآن در کشور بود
این کارشناس قرآنی در ادامه با بیان اینکه مرحوم محدث به گردن من و به گردن آموزش قرآن در کشور حق دارد، افزود: اگر مرحوم محدث را پدر آموزش مفاهیم قرآن کشور بدانیم حرف حقی زده‌ایم و این استاد قرآنی از دوران جوانی نسبت به این امر مهم که آموزش قرآن باید همراه با فهم و درک قرآن باشد حساسیت و توجه خاصی داشت و به همراه برخی از معلمان دیگر در مدرسه علوی، تألیفاتی در این زمینه داشت که بعدها با رخداد انقلاب اسلامی، این فعالیت‌ها عمومیت بیشتری پیدا کرد و از سال 72 به بعد، روی مسئله آموزش قرآن متمرکز شدند.
وی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله و دغدغه مرحوم محدث این بود که آموزش قرآن به صورت یک آموزش جامع و آموزش خواندن همراه با فهمیدن در کشور توسعه پیدا کند و در نهادهای دولتی، نیمه‌دولتی و مردمی عمومیت پیدا کند که در دهه‌های اخیر این آرزو تا مقدار قابل توجهی محقق شد که البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب و وضعیتی که این استاد قرآنی در نظر داشت هنوز راه‌هایی در پیش داریم که باید طی شود.
کتاب‌های آموزش مفاهیم قرآن استاد محدث در سطح کشور تدریس می‌شوند
وکیل در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه مرحوم محدث در تألیف کتاب‌های درسی قرآن آموزش و پرورش سهیم بود، عنوان کرد: همچنین پس از اینکه این استاد قرآنی به قم عزیمت کرد به همراه برخی از اساتید و مولفان قرآن کریم، کتاب‌های متعددی را در حوزه آموزش مفاهیم قرآن تألیف کرد که هم‌اکنون این کتاب‌ها در سطح کشور تدریس می‌شوند.
وی بخش دیگری از سخنان خود را به بیان مطالبی درباره خصوصیات اخلاقی مرحوم محدث اختصاص داد و گفت: آنچه که درباره خصوصیات اخلاقی استاد محدث می‌گویم، اعتقاد قلبی من است؛ استاد محدث از خصوصیاتی از جمله صداقت، صراحت، حق و انصاف، اخلاص، سخت‌کوشی، جدیت، صمیمیت و مهربانی با دوستان و بی‌‌توجهی به امور مادی و دنیوی برخوردار بود و تا این اواخر که بستری بود هیچگاه نمازش ترک نشد و شاید به جرأت بتوان گفت که تمام ماه رجب و شعبان را روزه می‌گرفت.
جامعه قرآنی به آموزش قرآن همراه با فهم و انس با قرآن توجه داشته باشد
این کارشناس قرآنی با عنوان این مطلب که تا زمانی که این اساتید و پیشکسوتان قرآنی را داریم توجه کافی به آنها نداریم، ادامه داد: البته اساتیدی مانند مرحوم محدث نیز اهل این مسائل نیستند که انتظار تکریم داشته باشند و ما نیز به دلیل مسائل کاری و ذهنی که وجود دارد از اهمیت تکریم چنین اساتید و چهره‌های قرآنی غافل می‌شویم؛ البته حالا که این استاد قرآنی از میان ما رفته‌ است آنچه برای روح آن مرحوم، ارزشمند است این است که جامعه قرآنی، آموزش و پرورش، بخش‌های رسمی و مردمی و... به بحث اموزش قرآن همراه با فهم و انس با قرآن توجه داشته باشیم.
وی یادآور شد: بزرگ‌ترین تکریم مرحوم محدث این است که آرزوها و عنایت‌های خاصی که در مورد آموزش قرآن داشته است را محقق کنیم و به صورت معقول، آموزش قرآن همراه با درک و فهم قرآن کریم را دنبال کنیم و محقق شدن این اهداف بهترین راه تکریم و گرامیداشت استاد محدث است؛ البته انتخاب این استاد قرآنی به عنوان خادم قرآن طی سال‌های گذشته به هر حال افتخاری برای ما است که جامعه قرآنی گوشه‌ای از حقوق وی را ادا کرد.

captcha