به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، همایش «فقه هستهای»، امروز ۳۰ بهمنماه در سالن همایشهای سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد که در این همایش آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به سخنرانی پرداختند.
بر اساس این گزارش، آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی، با اشاره به فتوای رهبر انقلاب مبنی بر تحریم تولید، انباشت و بکارگیری سلاح هستهای گفت: این موضوع، موضوع جدیدی در فقه بود، برخی فکر کردند که این فتوای رهبر انقلاب یک فتوای سیاسی یا حکمی حکومتی است. این در حالی است که این فتوا از مبانی قوی فقهی برخوردار است.
وی ادامه داد: فتوا در خصوص سلاح هستهای نیازمند موضوعشناسی دقیق است. سلاحهای کشتار جمعی دو خصوصیت دارند، اول اینکه به دایره نظامیان محدود نمیشوند، بلکه ابعاد گستردهای از غیرنظامیان را نیز در بر میگیرند. دوم اینکه متوقف به میدان و زمان جنگ نیستند، بلکه اثراتشان در نسلهای بعدی هم ادامه دار است.
وی افزود: هم از دیدگاه عقلی و هم از دیدگاه قرآن و روایات اسلامی داشتن و بهکارگیری چنین سلاحهایی بر مبنای دو اصل اساسی در فقه حرام است. یکی ملاک ظلم و دیگری ملاک فساد. تردیدی نیست که تولید انباشت و کاربرد سلاح هستهای نماد ظلم و فساد است و حتی داشتن این سلاحها مصداق بارز ظلم است، چه برسد به اینکه این سلاحها منجر به خونریزی و کشتار شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید توجه کرد که در برابر این آیه ای از قرآن که می گوید برای ترساندن دشمنانتان از هر سلاحی استفاده کنید آیات دیگری است که ضابطه اعتدال را توصیه میکند یعنی در جهاد کردن نباید از خطوط قرمز و مسائل تجویز شده فراتر رفت و نباید به اعتداء و تجاوز دست یازید؛ به عنوان مثال نمیتوان در جهت دفاع و مقابله به مثل با شیوههای غیرمجاز و غیرمتعارف به کشتن زنها و کودکان پرداخت.
آیتالله فاضللنکرانی در پایان اظهار کرد: از سوی دیگر بهرهگیری از سلاح در اندیشه اسلامی به دلیل ایجاد امنیت و صلح و آرامش است، نه کشورگشایی یا قدرتطلبی. این کشورگشایی و قدرتطلبی خود مصداق اعتداء است و برای ایضاح مطلب باید به این مطلب اشاره کرد که در روایات آمده که کسی حضور امام صادق(ع) رسید و گفت دو منطقه است که در هر دو کافر هستند و به جنگ هم قیام کردند و خرید و فروش سلاح سودآور است، ما به این ها سلاح بفروشیم یا نه؟ حضرت فرمود: آری بفروشید در شرایط کنونی جایز است، ولی باید دارای این شرط باشد به هر دو گروه فروخته شده باشد نه به یک گروه و فقط سلاحهای دفاعی به فروش برسد نه کشتاری.
احمد مبلغی: فتوای حرمت تولید، انباشت و به کارگیری سلاح اتمی، برآمده از نگاه انسانی فقه شیعی
در ادامه این همایش ملی، حجتالاسلام احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ظهور چنین فتواهایی، نظیر فتوای رهبری مبنی بر حرمت تولید، انباشت و به کارگیری سلاح اتمی، در فقه شیعی نگاهی انسانی را به فقه اسلامی در پی خواهد داشت. موضوع این فتوا از موضوعات جدیدی است که نیازمند موضوعشناسی دقیق است چرا که این سائل فقهی جدید، کلان، بینالمللی و فرانسلی است.
وی ادامه داد: در نگاهی گذرا سلاح اتمی ۳ خصلت بارز دارد، نخست آن که ابعاد غیرقابل تصور تخریبی دارند که میتواند نسلهای متعدد را تخریب کند، دوم آن که تغییر دول شرایطی را ممکن است ایجاد کند که این سلاحها به دست کسانی بیفتد که واجد شرایط اخلاقی و انسانی نیستند و سوم داشتن سلاحهای هستهای برای هر دولتی مسابقه تسلیحاتی را در جهان ایجاد میکند که خود این مبارزه فرسایشی به سمت نابودی انسان و کره خاکی، به شکلی تصاعدی پیش میرود.
مبلغی با بیان این که افساد در کره خاکی برای اسلام یک خط قرمز است که هیچ تبصرهای نمیپذیرد، عنوان کرد: اسلام برای افساد کره خاکی یک حساب استثناناپذیر و تبصرهناپذیر قائل است. بر مبنای قرآن نه تنها افساد در کره خاکی ممنوع است، بلکه سعی در مسیر افساد نیز ممنوع شده است. هرچند ممکن است آن سعی به نتیجه عملی نرسد با این حال قرآن سعی بر افساد را نیز حرام میداند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان گفت: اثم با گناه تفاوت دارد که معطوف به مضراتی است که اگر دین هم وجود نمیداشت افراد بشری آن را درک میکردند و باید از آن اجتناب میورزیدند. داشتن و استفاده از سلاح هستهای بخشی از اثم است و قرآن به ما میگوید به اثم نزدیک نشوید.