طلعت حسنیبافرانی، از بانوان قرآنپژوه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نفس پرداختن به بانوان فعال در عرصه علم و عمل، یکی از کارهای ارزنده است، گفت: با معرفی و شناسایی بانوان قرآنی، ضرورت آن در جامعه حفظ میشود.
وی در رابطه با نحوه نشان دادن الگوی برتر در شخصیت زنان نمونه قرآنی اظهار کرد: با توجه به بحث هجمههایی که از گرایشهای ذهنی ـ فکری از جمله فمینیسم و وهابیت به موضع «زن و نقش زن در اسلام»، برجسته کردن بانوان ممتاز در عرصههای پژوهشی و علمی میتواند پاسخی گویا و مثبتی برای این هجمهها و شبهاتی که وارد میشود، باشد.
تولید پژوهشهای قرآنی بهروز از سوی بانوان با استعداد قرآنی
حسنیبافرانی با اشاره به اینکه همایش بانوان قرآنپژوه زمینهای برای تشویق بانوان نمونه قرآنی مهیاء میسازد، مطرح کرد: با اجرایی شدن این مهم، افقهای فکری جدید برای بانوانی که در مباحث قرآنی پژوهش داشتهاند، صورت میگیرد؛ در واقع پژوهشهای بهروز و کارآمدی در زمینه قرآن کریم از سوی بانوان با استعداد قرآنی تولید میشود.
این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر عدم ورود قرآنیان در حوزه دنیاگرایی بیان کرد: با توجه به رویکردی که همایش بانوان قرآنپژوه در زمینه معرفی بانوان فعال در زمینه قرآن به دنبال دارد، باید سعی شود تا قرآنیان به اثرات مخرب این همایشها ورود نیابند.
وی به اثرات مخرب در همایش بانوان قرآنپژوه اشاره و تصریح کرد: این همایش قرآنی میتواند دارای اثرات مخربی همچون دنیاگرایی و سودهای دنیوی باشد که لازم است تا با نحوه تجلیل از بانوان زمینهای برای نشان دادن باورهای قرآنی مهیاء شود.
ارتقای درجه بانوان قرآنی در عرصه انقلاب اسلامی
این بانوی قرآنپژوه در رابطه با حضور بانوان قرآنپژوه در عرصه انقلاب اسلامی گفت: بهطورکلی برگزاری همایش بانوان قرآنپژوه مثبت است؛ بدین دلیل که نشان دادیم در باورهای قرآنی بانوان اسلام، قرآن کریم جایگاه ویژهای دارد و این افراد توانستند به مقامات علمی دست یابند.
حسنیبافرانی به معرفی اثر بررسی مقایسه «انسان سالم در قرآن و روانشناسی» در یازدهمین همایش بانوان قرآنپژوه اشاره و عنوان کرد: در این مقاله به روانشناشی از دیدگاه اسلام و غرب پرداخته شده است؛ ناگفته نماند بخشی از این مقاله از دیدگاه «ویکتور فرانکل» و بخشی دیگر از دیدگاه «علامه طباطبایی» تهیه شده و در نهایت به تفاوتهایی که در غرب و اسلام نسبت به انسان سالم بوده، اشاره شده است.
بررسی بُعد سلامت روانی و معنوی در باورهای انسانها
وی در رابطه با موضوع مورد بررسی در مقاله «انسان سالم در قرآن و روانشناسی» عنوان کرد: در این مقاله سعی شده است تا باورهای بنیادین با توجه به اینکه سلامت انسانها در بُعد سلامت روانی و معنوی مبتنی بر نوع اندیشه و باورهایشان است، استخراج شود.
این بانوی قرآنپژوه معتقد است که پیش از برگزاری همایش بانوان قرآنپژوه باید زمینهای برای اطلاعرسانی دقیق همچون مجلات، دانشگاهها، مجامع عمومی مهیاء و همچنین منبعی برای آگاهی عموم مردم جهت پایگاه اطلاعرسانی بانوان قرآنپژوه طراحی شود.
این استاد دانشگاه در رابطه با راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی بانوان قرآنپژوه اظهار کرد: برای جلوگیری از به هدر رفتن ذوق موجود در بانوان قرآنپژوه لازم است تا پایگاهی برای معرفی این افراد راهاندازی شود و همچنین دیگر عموم مردم با بینش بانوان قرآنی آشنا شوند.
وی در پایان با تأکید بر برگزاری همایش بانوان قرآنپژوه در فصول مختلف سال و مکانهای متفاوت عنوان کرد: با توجه به اینکه مدعوین از اقصی نقاط کشور در این همایش قرآنی حضور مییابند، باید زمینهای فراهم شود تا تنوع مکان طی ایام در سال اجرایی شود.
آشنایی با طلعت حسنیبافرانی، پژوهشگر قرآنی
مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) قم برای معرفی چهرههای موفق و استعدادهای درخشان بانوان در زمینههای قرآنی اقدام به برگزاری همایشهای قرآنی کرده است؛ در راستای برگزاری یازدهمین دوره از این همایش بانوان قرآنپژوه طی نیمه دوم اسفندماه سال جاری، حدود 20 بانوی قرآنپژوه تجلیل میشوند.
طلعت حسنیبافرانی، از بانوان منتخب یازدهمین همایش بانوان قرآنپژوه است که با اثر بررسی مقایسه «انسان سالم در قرآن و روانشناسی» تجلیل خواهد شد؛ وی متولد شهریورماه 1348 است که پس از تحصیل تا مقطع سوم راهنمایی وارد حوزه علمیه شد.
حسنیبافرانی پس از اتمام تحصیل با پایاننامه «احتکار در فقه اسلام» در سطح 3 حوزه علمیه به تحصیلات کلاسیک ورود یافت؛ وی پس از دریافت مدرک دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته روانشناسی بالینی به تحصیل پرداخت.
این بانوی قرآنپژوه با این هدف که بتواند معارف دین را با بحثهای روانشناسی غرب تلفیق دهد و به کاستیهای این مهم در غرب اشاره کند، توانست مدرک کارشناسی را از دانشکده اصولالدین طی سال 1374 دریافت کند.
این پژوهشگر قرآنی با توجه به علاقه وافری که در زمینه قرآن داشت به مراتب بالاتر تحصیلات عالیه ورود یافت و با پایاننامهای تحت عنوان «خاتمیت در آیات و روایات» در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث فارغالتحصیل شد.
وی در سال 1384 توانست در مقطع دکتری مشغول به تحصیل و با پایاننامه بررسی مقایسه «انسان سالم در قرآن و روانشناسی» و معدل 19/25 فارغالتحصیل شود؛ ناگفته نماند این بانوی قرآنپژوه هماکنون از اعضای هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی قم و اساتید بهشمار میرود.