برگزاری همایش «گفتگوهاست در این راه» در دانشگاه الزهرا(س)
کد خبر: 1379702
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
غلامرضا ذکیانی خبر داد:

برگزاری همایش «گفتگوهاست در این راه» در دانشگاه الزهرا(س)

گروه اندیشه: چهارمین نشست بین‌المللی سالانه مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه الزهراء(س)، با عنوان «گفتگوهاست در این راه» برگزار می‌شود.

غلام‌رضا ذکیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر همایش «گفتگوهاست در این راه»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص محور این همایش گفت: این همایش بر حول یک محور برگزار می‌شود و آن هم استعمارزدایی از علم است. افرادی که در این همایش شرکت می‌کنند، از متخصصین علم خود هستند و دارای مقام‌های علمی بین‌المللی هستند.
وی ادامه داد: این متخصصین شاخص دارای این ایده هستند که تحول علوم چه در علوم انسانی و چه در علوم پایه مبتنی بر تحول بنیادی در علوم بنیادی و پایه که پایه‌ای‌ترین آن هم ریاضیات است، شکل می‌گیرد. سی.کی. راجو و حجت‌الاسلام حسینی از فرهنگستان علوم قم، در ارتباط با تغییر بنیادهای ریاضی، برای تحول علوم نظریه دارند که دو پنل این همایش را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: از دیگر پنل‌های این همایش، ارتباط با علم دینی است که به صورت ریشه‌ای به آسیب‌های آرای موجود در بحث علم دینی و دین‌داری علم پرداخته شده‌است و پنل روز شنبه نیز در ارتباط با استعمارزدایی از آموزش است. منیر فاشه، دکترای ریاضی از هاروارد، که به مدت ده سال هم در هاروارد رئیس دانشکده و استاد بوده است، به دلیل آشنایی نزدیک با سیستم آموزشی غرب، آن را به نقد کشیده است.
همایش «گفتگوهاست در این راه»، اظهار کرد: منیر فاشه، جایگزین سیستم آموزشی غربی را سیستم آموزشی حوزه می‌داند که تحت عنوان مجاورت از آن یاد می‌کند و حدیثی از حضرت امیر(ع) که می‌فرماید «قیمة کل امرء ما یحسنه،؛ قیمت هر مردى آن است که نیکو داند» را ملاک ارزیابی همه چیز می‌داند و تصورش هم همین است. وی برای این تصور خود دلایل متقنی می‌آورد که اگر ما فقط به همین حدیث عمل کنیم، کل سیستم آموزشی و ارزیابی تغییر می‌کند و از سیستم کمیت‌گرایی فاصله می‌گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش از هفتم تا دهم اسفندماه برگزار می‌شود و تفاوتش با سایر همایش‌ها در این است که معمولا همایش‌ها دچار آفت کمی وقت و نبود زمان برای گفت‌وگو هستند. ما برای اجتناب از این آفت، برای هر کس از سه ساعت تا هفت ساعت وقت قرار داده‌ایم تا بتوانیم از بحث‌ها نتیجه بگیریم.
براساس این گزارش، موضوعاتی که در این همایش  بحث می‌شود، به این قرار است: «ارزیابی پیش فرض‌های مناقشۀ علم و دین و علم دینی» با سخنرانی مقدم حیدری، «حلقه مفقوده مغفوله برای ایجاد تحول در علوم انسانی اسلامی» با سخنرانی سید شمس الدین حسینی، «استعمارزدایی از ریاضیات سخنران» با سخنرانی سی.کی. راجو و «مجاوره و احسان به مثابه بنیان‌های افق یادگیری در قرن بیست و یکم» با سخنرانی منیر فاشه و سرین حلیله.
یادآور می‌شود، افتتاحیه این همایش، هفتم اسفند از ساعت 15 الی 18 با سخنرانی سید محمد مهدی میرباقری در سالن دکتر تورانی دانشگاه الزهراء(س) برگزار می‌شود.

captcha