حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا زارع مهرجردی، رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در خصوص ضرورت توجه بیشتر به جلسات تفسیر قرآن در جامعه اظهار کرد: در جایجای قرآن کریم بحث تدبر و تفکر در این کتاب آسمانی آمده است، اما به صورت مستقیم در دو آیه این مطلب مورد تاکید قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در آیه 82 سوره مبارکه «نساء» خداوند میفرماید که «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا؛ آیا در [معانى] قرآن نمیاندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیارى مییافتند» و در آیه 24 سوره مبارکه «محمد(ص)» آمده است که «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آیا به آیات قرآن نمیاندیشند یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است».
حجتالاسلام زارع مهرجردی ادامه داد: از بررسی این آیات متوجه میشویم که کسی که در آیات قرآن تفکر نمیکند، خداوند بر آن مهر گذاشته است؛ قرآن آهنگ و روال خاصی دارد و در اکثر پایان آیات، جملاتی مانند «افلایتدبرون» و «افلایعقلون» آمده است و نشان میدهد که تعقل در قرآن، جامعه را نجات میدهد و به مسیر درست هدایت میکند.
استفاده از ثمرات قرآن دارای مراتب است
وی عنوان کرد: در کلام مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر اهمیت دادن به تدبر در قرآن آمده است؛ بهره بردن از کلام وحی دارای مراتبی است و حتی نگاه عادی بدون خواندن بر آیات شریف نیز دارای اثراتی است، از این جهت مقام معظم رهبری یک دعوت عام برای روی آوردن به قران کریم برای همگان دارند.
رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد گفت: خواندن و تلاوت قرآن، فهم پیام آیات و تدبر و تفسیر قرآن مراحلی است که معظمله در توصیههای خود برای قرآنی شدن جامعه در نظر دارند؛ مقام معظم رهبری توجه بخش عمدهای از جامعه را به قرآن کریم نشانه سلامت جامعه میدانند و ثبات جامعه تضمین شده است.
وی بیان کرد: امام خمینی(ره) در بخش اول وصیتنامه خود بحث توجه به قرآن کریم را مطرح میکنند و اشاره میکنند که تا وقتی که قرآن کریم به متن جامعه وارد نشود، مشکلات جامعه حل نخواهد شد؛ قرآنی شدن جامعه در همه ابعاد حتی مباحث اقتصادی نیز ارتباط تنگاتنگی دارد و نسخه قرآنی برای دردهای جامعه، شفا و درمان است.
حجتالاسلام زارع مهرجردی اظهار کرد: نسخههای بشری برای حل مشکلات جامعه زودگذر است و جامع نیست و اگر مشکلی را حل کند، چند سال بعد تبعات منفی آن پدید میآید؛ مقام معظم رهبری بازگو فرمودند که در دوره ستمشاهی طاغوت، هیچ حرکت جمعی درزمینه فعالیتهای قرآنی انجام نمیشد و اگر حرکتهایی شکل میگرفت، به صورت فردی بود.
وی عنوان کرد: اهتمام انجام برنامههای قرآنی و رواج گسترش فرهنگ قرآن در جامعه وجود دارد و حرکتهایی هم انجام شده است، اما این میزان فعالیت به نسبت آرمانها و هدفگذاریها کم است؛ در زمینه بررسی علت کمتوجهی به جلسات تفسیر قرآن در جامعه باید چند نکته را در نظر قرار داد.
مشخص کردن ملاکهای مقایسه
رئیس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد توضیح داد: میزان رواج جلسات تفسیر قرآن در زمان کنونی به نسبت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، همچنین حساب ارتباط مردم کشور ما با قرآن کریم در مقایسه با سایر کشورهای عربی جدا است؛ زیرا اختلاف زبانی کشور ایران با زبان عربی این اختلاف را اقتضا میکند.
وی گفت: بنابر این با در نظر گرفتن این علل فرهنگی و توفیقات به دست آمده، متوجه میشویم که جایگاه تفسیر قرآن کریم در جامعه به نسبت سایر کشورهای منطقه از جایگاه خوب و قابل قبولی برخوردار است و به اندازه توان خود به قرآن کریم توجه کردهاند و پیشرفت جامعه نیز معلول همین روی آوردن به قرآن کریم است.
این پژوهشگر قرآنی یادآور شد: بشارتی که برای جامعه ما میتوان تصور کرد این است که اگر این توجه را چند برابر کنیم به چه دستاوردها و پیشرفتهایی خواهیم رسید، اما اینکه در جامعه امروز توجه به ظواهر قرآن بیشتر از توجه به معنای آن است، شکی نیست؛ این امر اختصاصی به کشور ما ندارد و در تمامی کشورهای اسلامی وجود دارد.