رحل آسمانی/ یاد درگذشتگان قرآنی امسال + فیلم
کد خبر: 1385615
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸

رحل آسمانی/ یاد درگذشتگان قرآنی امسال + فیلم

گروه چهره‌ها: سال ۱۳۹۲ در حالی روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد که جامعه قرآنی در این سال در غم از دست دادن برخی از اساتید و چهره‌های قرآنی به سوگ نشست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جامعه قرآنی در سال 92 تعدادی از فعالان و چهره‌های قرآنی خود را از دست داد و در سوگ آنان نشست؛ «استاد هادی محدث» استاد قرآنی و از مولفان کتب درسی آموزش و پرورش، «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی مقدم» از روحانیون و مولفان کتاب‌های دینی و مذهبی، «احمد اخلاقی» حافظ و قاری قرآن از کشور افغانستان، «محمد الهلباوی» قاری مصری و «عبدالعزیز عکاشه» قاری مصری از اساتید و قاریان قرآنی ایران و جهان اسلام بودند که در سال 92 با پرواز خود به سوی معبود، جامعه قرآنی را در سوگ نشاندند و همچنین، «هادی پیشرو» قاری جوان اصفهانی نیز اواخر سال 91 با پرواز به سوی معبود خویش جامعه قرآنی را در سوگ خود نشاند.
«هادی پیشرو» قاری بین‌المللی قرآن
هادی پیشرو، قاری جوان اصفهانی و از قاریان بین‌المللی قرآن که زیر نظر اساتیدی از جمله غلامرضا شاه‌میوه و مسعود نیکدستی به افتخاراتی همچون رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن اوقاف در سال 85، رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن اوقاف در سال 86، رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی لیبی در سال 87 و رتبه دوم مسابقات سراسری بسیج در سال 87 دست یافته بود، اواخر سال 91 بر اثر سانحه تصادف، جامعه قرآنی را سوگوار کرد.
مرحوم هادی پیشرو، قرائت قرآن را در مرکز فرهنگی ـ قرآنی ثامن‌الائمه(ع) اصفهان و در طول زمانی دو سال فرا گرفته بود و سال‌ها در محضر استاد شاه‌میوه کار کرد تا عنوان قاری بین‌المللی قرآن را از آن خود کند؛ وی در پنجم مرداد سال 90 به عنوان نخبه برتر قرآنی اصفهان معرفی و تجلیل شد.
بر اساس نقل‌قول‌هایی که از مرحوم پیشرو در رسانه‌ها منتشر شده، این قاری جوان مهم‌ترین هدف خود را حفظ قرآن می‌دانست و همچنین رشته قرائت را به صورت تخصصی دنبال می‌کرد؛ وی جایگاه و منزلت اجتماعی را بزرگترین دستاورد زندگی خود می‌دانست که در جهت انس با قرآن به دست آورده بود و البته موفقیت‌های خود در حوزه قرآن را مدیون والدین و اساتید قرآنی خود می‌دانست.
مرحوم پیشرو که به تدریس قرآن برای کودکان و خردسالان می‌پرداخت، صاحب عنوان نخست مقطع شکوفه‌ها در مسابقات سراسری قرآن نیز بود و جهت تبلیغ به کشور اتریش اعزام شده بود.
استاد «سیدمحمدتقی مقدم» اندیشمند دینی و قرآنی
«سیدمحمدتقی مقدم»، دیگر استاد و اندیشمند دینی و قرآنی بود که در 11 آبان‌ماه، سال 92 رخ بر نقاب خاک کشید و به رحمت ایزدی پیوست؛ وی در سال 1302 دیده به جهان گشود و در فضای علم، ایمان و تقدس در مشهد مقدس پرورش یافت، استعداد سرشار علمی، ایمان، تعصب دینی و شجاعت در خطرپذیری از دوران کودکی او را به تقابل با سیاست‌های دین‌ستیزانه رضاخانی قرار داد.
استاد مقدم اگر چه کودکی و نوجوانی خود را همراه با تحصیل به کار در فنون مختلف پرداخت، اما با مشاهده فضای اجتماعی ناسالم و تحولات و تغییرات غرب‌گرایانه و دین‌ستیزانه به خصوص کشتار فجیع مردم مشهد در مسجد گوهرشاد و تبعید بزرگان دین، او را به سمت تشکیل هسته‌‌های مقاومت دینی، تحت نام هیئت‌های مذهبی، صنفی م مذهبی کشاند.
با سقوط رضاخان و باز شدن فضا، وی که به تازگی با خانواده‌‌ای اصیل وصلت کرده بود، با تشویق خانواده و یکی از دوستان قبلی‌اش که به کسوت روحانیت در آمده بود، به حوزه‌ها روی آورد و همزمان با تحصیل و تدریس اشتغال هم داشت، سپس به عتبات عالیات مشرف شد و در محضر برخی از علما از جمله حضرت آیت‌الله خویی حضور یافت.
کتاب‌های «راهنمای بهشت»، «کیفر کردار»، «معراج المومن» اولین آثار او بود که به سرعت در جامعه نشر و مورد تقدیر علمای بزرگ قرار گرفت، از جمله مرحوم آیت‌الله میلانی(ره) برای این آثار تقریظ نوشت؛ سلسسه تألیفات وی که بالغ بر 100 مجلد در عرصه‌های مختلف معارف دینی است تا به امروز ادامه دارد.
ایجاد تشکیلات مذهبی منسجم و منظم تحت نام «انجمن انصار فاطمی(س)» و «حزب حق» و ایجاد شعب آن در داخل و خارج از کشور، تاسیس بناهای دینی و مدارس آموزشی مانند بنای محمدیه و مسجد احمدیه، برگزاری مجالس سوگواری در ایام وفات بزرگان دین و همچنین تنظیم شعائر دینی در اعیاد به شکل گسترده بخشی از فعالیت‌های این استاد دینی و قرآنی در زمان حیات با برکتش بوده است.
استاد مقدم در روزهای آخر عمر با فضیلت و با برکت خود با وجود بیماری‌های مزمن و ضعف مفرط به فعالیت‌های آموزشی خود همچنان ادامه می‌داد و سرانجام در 11 آبان‌ماه سال 92 در سن 90 سالگی چشم از جهان بست.
«محدث» استاد قرآنی و مولف کتب درسی قرآن آموزش و پرورش
«سیدهادی محدث» استاد قرآنی و از مولفان کتب درسی قرآن آموزش و پرورش نیز چهارشنبه، 16 بهمن‌ماه پس از تحمل پنج سال بیماری سرطان و مشکلات ریوی در سن 77 سالگی دعوت حق را لبیک گفت؛ غروب این استاد و پیشکسوت قرآنی، ضایعه تلخی نه تنها برای جامعه قرآنی،بلکه برای تمامی کسانی که از پیش از انقلاب اسلامی با کارهای قرآنی این استاد آشنا بودند و خانواده‌ها و دانش‌آموزانی که قرآن را در مدارس با قرآن‌های درسی تألیف شده از سوی این استاد قرآنی فراگرفته بودند.
استاد محدث علاوه بر فعالیت‌هایی در حوزه آموزش قرآن قبل از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های جدی خود را در امر آموزش قرآن، تألیف کتب درسی قرآن مقاطع مختلف تحصیلی و... پس از انقلاب اسلامی به شکل جدی‌تری دنبال کرد.
مرحوم محدث را با عنوان «پدر معنوی و روحانی جامعه قرآنی»، «پدر آموزش مفاهیم قرآن کشور»، «احیاگر آموزش قرآن همراه با فهم و انس با آیات» و... می‌شناختند و این استاد قرآنی طی دهه‌های گذشته به قدری در حوزه قرآن و فعالیت‌های قرآنی تلاش کرده بود که آثار برجسته و زحمات ارزشمند وی هیچ گاه از خاطره‌ها محو نمی‌شود و جامعه قرآنی کشور به این استاد خوب و متواضع قرآن مدیون است.
استاد «سیدهادی محدث» که در سال 1389 به عنوان خادم قرآن کریم شناخته شد، قبل از انقلاب اسلامی جزء مبارزان انقلابی بود و حتی در سال‌های قبل از 15 خرداد 42 یک جوان انقلابی و متدین بود که از همان دوران جوانی با هدف و نهضت امام خمینی(ره) آشنا شد.
وی که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فیزیک به پایان رسانده بود و علاوه بر تدریس درس فیزیک به دلیل علاقه فراوانی که به فعالیت‌های قرآنی داشت، انجام فعالیت‌های قرآنی را نیز در کنار رشته فیزیک دنبال می‌کرد؛ تألیف کتب درسی قرآن آموزش و پرورش در تمامی مقاطع و پایه‌های تحصیلی، تألیف کتاب‌های 9 جلدی آموزش مفاهیم قرآن به خردسالان و... بخش کوچکی از فعالیت‌های قرآنی این استاد قرآنی تلقی می‌شود.
مرحوم محدث که طی پنج سال گذشته از بیماری سرطان و مشکلات ریوی رنج می‌برد، با وجود این بیماری از فعالیت‌های قرآنی خود در این سال‌ها دست نکشید، تا جایی که کتاب‌های قرآن پایه هفتم و هشتم و کتاب قرآن پایه اول ابتدایی که امسال برای نخستین‌ بار به صورت آزمایشی در برخی از کلاس‌های پایه اول ابتدایی تدریس می‌شود، از جمله تألیفات این استاد قرآن در این سال‌ها بوده است.
این استاد قرآنی طی فعالیت پربرکت خود را سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ارتباط نزدیکی با مسئولان و کارشناسان قرآنی آموزش و پرورش داشت تا جایی که به گفته کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش، گاهی اوقات جلسات صمیمی و دوستانه‌ای را با آنها ترتیب می‌داد تا علاوه بر بررسی فعالیت‌های قرآنی کشور، نقطه نظرات و پندهای خود را برای بهبود فعالیت‌های قرآنی به آنها گوشزد کند.
مرحوم محدث، پدر معنوی و روحانی جامعه قرآنی بود که تمام زندگی و حیات خود را وقف قرآن کرد و یکی از کارهای ارزشمند مرحوم محدث که نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی کشور محسوب می‌شود، ترویج «کلید فهم قرآن» است که حلقه گم شده بین قرائت، تفسیر و ترجمه قرآن بود، استاد محدث این بحث را به خوبی مدیریت کرد.
«احمد اخلاقی» قاری و حافظ ممتاز افغانستان
حجت‌الاسلام احمد اخلاقی، یکی از قاریان و حافظان ممتاز قرآن کشور افغانستان بود که هشتم بهمن‌ماه سال 92 به دلیل مشکلات ریوی و عفونت در ریه در سن 26 سالگی درگذشت.
مرحوم اخلاقی در نوجوانی به تلاوت و حفظ قرآن کریم روی آورد و موفق شد قرآن کریم را در مدّت یک سال حفظ کند؛ وی که در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن مشغول به تحصیل بود از اعضای فعال مجمع قاریان و حافظان افغانستان نیز بود و تلاش‌های خوبی را با این مجمع در اجرای برنامه‌های قرآنی داشت.
از ویژگی‌های بارز مرحوم احمد اخلاقی در حوزه قرائت قرآن، صوت زیبا و دلنشین او بود و به گفته دوستان و آشنایان و کسانی که صوت آن مرحوم را شنیده بودند ترتیل زیبای وی در هنگام اجرای برنامه‌های قرآنی هر شنونده‌ای را مجذوب آیات الهی می‌کرد.
«محمدعبدالهادی محمدالهلباوی» مبتهل‌خوان و قاری ممتاز و نام‌آشنای مصری
در سال 92 جامعه قرآنی علاوه بر وداع با برخی از اساتید و قاریان قرآن کشور با  دو استاد قرآن از کشور مصر نیز وداع کرد که «محمد عبدالهادی محمد الهلباوی» مبتهل‌خوان و قاری ممتاز مصری از جمله این اساتید قرآنی جهان اسلام بود؛ این چهره قرآنی نام‌آشنای مصر که مدت‌ها از بیماری قند خون رنج می‌برد، 25 خردادماه سال 92 مصادف با ششم شعبان‌المعظم 1434 در سن 67 سالگی دار فانی را وداع گفت.
استاد محمد هلباوی روز شنبه، دوم سپتامبر 1946 میلادی در همسایگی باب‌الشعریة شهر قاهره مصر دیده به جهان گشود، وی حفظ قرآن را در سنین کودکی و نزد پدربزرگ خود که از بزرگان شهر به حساب می‌آمد، فرا گرفت.
این استاد نام‌آشنای مصری در امر قرائت قرآن کریم از «شیخ محمد رفعت» و «علی محمود» تقلید می‌کرد و در ابتهال و اناشید دینی نیز از «زکریا احمد» و «طه الفشنی» بهره می‌گرفت تا این که خود صاحب یک شخصیت صوتی مستقل شد و با سفر به کشورهای مختلف جهان تجربیات خود را به علاقه‌مندان عرضه کرد.
استاد الهلباوی پس از سال‌ها تلاش و ممارست در راه خوش‌خوانی قرآن کریم و نغمات آئینی موفق به کسب جواز از دانشگاه الازهر مصر شد و موسیقی عرب را نیز به خوبی و نزد بزرگان این عرصه فرا گرفت؛ وی از محضر قاریان عصر طلایی قرائت در کشور مصر بهره‌مند شد و جواز اجرای ابتهال و انشاد در رادیو قرآن مصر را کسب کرد.
این استاد پیشکسوت قرآنی جهان اسلام، دو بار در سال‌های 82 و 88 شمسی به‌ دعوت شورای عالی قرآن و به منظور تدریس فنون تخصصی قرائت، ابتهال و تواشیح و یک بار نیز در سال 91 برای تلاوت قرآن به ایران سفر کرد.
«عبدالعزیز عکاشه»  قاری پیشکسوت مصری
جامعه قرآنی در سال 92 با استاد «عبدالعزیز عکاشه» قاری پیشکسوت مصری نیز وداع کرد؛ استاد «عبدالعزیز عکاشه» قاری ممتاز کشور مصر و متولد سال 1948 میلادی بود که سال 92 در سن 65 سالگی دار فانی را وداع گفت و جامعه قرآنی جهان اسلام را بار دیگر داغدار کرد.
استاد «عبدالعزیز عکاشه» با نسل دوم قاریان کشور مصر از جمله ابوالعینین شعیشه، شحات محمدانور و محمد الهلباوی‌ هم‌دوره است و این استاد قرآن کشور مصر از فارغ‌التحصیلان الهیات دانشگاه الازهر مصر به شمار می‌رود.
سفر به ایران، در زندگی‌نامه استاد «عبدالعزیز عکاشه» نیز به چشم می‌خورد؛ نخستین‌ بار جهت حضور در مسابقات، دومین بار ‌تلاوت در محضر مقام معظم رهبری در سال 90 و سومین و آخرین بار نیز در رمضان‌المبارک سال 91 به همراه هیئت قاریان مصری در ایران اسلامی حضور داشت.
استاد «عبدالعزیز عکاشه» در سفر سوم خود به ایران، در محفل باشکوه انس با قرآن کریم به محضر مقام معظم رهبری رسیده بود؛ وی درباره این سفر و دیدار با رهبر معظم انقلاب عنوان کرده بود که «من به خیلی از کشورها مسافرت کرده‌ام و هیچ کجا ندیده‌ام که رهبری این مقدار بنشیند و به قرآن گوش کند».

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاگرد
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۴:۵۴
0
0
سلام ایکنا
توی سر و صدای روزمره جامعه چشمای خشک و بارانی کردن هنره
ممنون از خبرنگار محترم
یک هموطن
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۷:۰۵
0
0
بارانی کردن چشم مهم نیست . صاف کردن دل مهم است .
هادی طاهری
|
-
|
۱۳۹۲/۱۲/۲۴ - ۰۷:۱۷
0
0
احمد جان یاد تو نرود از دل ما
captcha