کد خبر: 1390418
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز:

پنهان ماندن قبر یگانه یادگار پیامبر(ص) زبان گویایی دارد

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به وصیت حضرت زهرا(س) به امیرالمؤمنین(ع) گفت: پنهان ماندن مدفن حضرت فاطمه(س) چه زبان گویایی دارد و جا دارد محققان بیاندیشند، که چرا قبر یگانه یادگار پیامبر(ص) مخفی است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، 15 فروردین در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران با دعوت به تقوا به‌عنوان توشه برای سفر آخرت به سوره مبارکه حشر استناد کرد و گفت: خداوند در این سوره می‌گوید ببینید برای آخرت چه ذخیره کرده‌اید؟ و به قدری مهم است که در این باره دو بار واژه «اتقوا الله» به‌کار رفته است.

وی با اشاره به سالگرد شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) اظهار کرد: قرآن می‌فرماید به ‌پیامبر(ص) تأسی کنید، اما این تأسی محدود به شخص رسول خدا(ص) نیست، بلکه به حضرت زهرا(س) هم باید تأسی کنیم، زیرا  که روح و جان پیامبر است و به تعببیر حضرت مهدی(عج) «ما حجت خدا بر خلق و فاطمه(س) حجت خدا بر ماست».

وی مسئله جهاد حضرت زهرا(س) را به معنای وسیع کلمه نبرد به معنای تلاش جدی و عدم سستی برشمرد و گفت: قرآن می‌گوید حق جهاد در راه خدا را به‌جا آورید؛ خیلی باید جهاد، تلاش و کوشش کنیم و تقوای خدا را هم آن جور که باید رعایت کنیم، یعنی برای خدا حریم قائل باشیم، همان‌گونه که امام راحل می‌فرمودند: «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید».

آیت‌الله موحدی کرمانی به شرایط سخت حضرت صدیقه طاهره(س) بعد از پدرش اشاره کرد: حضرت فاطمه(س) امامت و ولایت را که روح و اساس دین است، در خطر می‌دید، زیرا اگر امامت لحاظ نشود، رسالت هم لحاظ نشده است؛ حضرت زهرا(س) نمی‌توانست بی‌تفاوت باشد و با جایگاهی که داشت می‌خواست مردم را بیدار کرده و وظیفه‌شان را بیان کند و بگوید که موقعیت بسیار خطرناک است.

وی با تأکید بر اینکه این جایگاه، شایسته حضرت زهرا(س) است، گفت: برای اینکه مردم می‌دانند، فاطمه(س) پاره تن رسول خدا(ص) است و مطلعند که پیامبر(ص) می‌گفت: او «تقیه» و «مرضیه» است و به‌دنبال رضایت و غضب او رضایت و غضب خدا خواهد بود.

خطیب جمعه تهران افزود: شخصیتی این چنین به میدان آمده است و می‌خواهد مردم را بیدار کند؛ فاطمه‌ای که وقتی بر پدر وارد می‌شود، رسول‌الله به‌پاخاسته و دست او را می‌بوسد و می‌فرماید: او «تفاحه» بهشتی است.

وی اساس جهاد حضرت زهرا(س) را جهاد فرهنگی خواند و گفت: بیدار کردن مردم همان است که در مورد امام حسین(ع) هم می‌گوییم جانش را داد تا مردم را بیدار کرده و آنها را از جهالت نجات دهد.

آیت‌الله موحدی کرمانی حضور حضرت فاطمه(س) در مسجد و ایراد خطابه آتشین را یادآور شد و تصریح کرد: حضرت در این خطبه خطاب به مردم فرمود که یادتان باشد که چقدر بیچاره بودید شما را می دزدیدند و به‌عنوان برده می‌فروختند، اما آن بدبختی‌ها به برکت رسول‌الله(ص) تمام شد؛ امروز هم تمسک به علی(ع) عامل نجات شماست، که اگر دست بردارید، همان ذلت به سراغتان خواهد آمد.

وی در ادامه نقل خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد گفت: خدا اطاعت ما اهل بیت را مایه استواری دین قرار داده است و تمسک به ما به‌عنوان پیشوا و رهبر می‌تواند جلوی هر خطری از جمله تفرقه و پراکندگی را بگیرد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: صدیقه طاهره(س) در ادامه فرمود: کردید آنچه کردید، در حالی که هنوز بدن پیامبر(ص) دفن نشده بود؛ مشابه این سخنان را به آن‌ها که جلوی خانه‌اش تجمع کرده بودند، نیز گفت که خیلی بی شرم هستید، آمده‌اید به سراغ ما در حالی که بدن پیامبر(ص) در برابر ماست و هنوز دفن نشده است.

وی به عیادت زنان مدینه از حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: وقتی زنان به عیادت آمدند، حضرت در مورد شوهرانشان فرمود: «خلافت را به‌وجود آوردند به طمع دنیا، اما خبری از دنیا نیست؛ انحراف از عدل و حق چیزی جز بدبختی و ذلت و خواری ندارد»؛ حضرت صدیقه(س) خلافت را به شتری تشبیه کرد که آبستن می‌‌شود به امید استفاده از شیر، اما وقتی صاحب شتر می‌آید شیر را بدوشد، به‌جای شیر، خون می‌دوشد.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: حضرت زهرا(س) وعده داد که گروه بعد از شما منتظر باشند و ببینند که پیشینیان چه کردند و چه بلایی بر سرشان آوردند و با این کار دنیایشان هم بر باد رفت.

وی با اشاره به اینکه در مسجد پیامبر(ص) همه مردم در برابر سخنان حضرت فاطمه(س) سرها را به زیر انداختند، گفت: اما حضرت بازهم ساکت ننشست و به امام علی(ع) گفت که من نمی‌توانم راه بروم، لذا مرکبی تهیه کن تا من به سراغ انصار بروم و به در خانه آنان می‌رفت و هشدار می‌داد که اساس اسلام، قرآن و امامت در خطر است و زحماتتان دارد به باد می‌رود.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: بعضی از انصار در پاسخ می‌گفتند ما یک نفر هستیم، اگر چند نفر جمع شوند، ما هم می‌آییم برای حمایت از شما و بعضی دیگر هم در را به‌روی حضرت زهرا(س) می‌بستند، سپس ایشان کنار بقیع که معبر کاروان‌ها بود، سایه‌بان درست کرد و به بیان حقایق پرداخت، اما شبانه رفتند و آن سایه‌بان را برداشتند و بعد که حضرت ذیل سایه درختی نشسته و روشنگری می‌کرد، درخت را هم بریدند.

وی ناله‌های آگاهی‌بخش حضرت زهرا(س) را در خانه‌اش که متصل به مسجد بود، یادآور شد و گفت: در اثر ناله‌های فاطمه(س) مسجد یکپارچه ناله می‌شد و این هم برایشان سنگین شد، پس پیغام دادند که آرامش ما را قطع کرده‌ای یا روز گریه کن یا شب.

آیت‌الله موحدی کرمانی از وصیت حضرت زهرا(س) به امام علی(ع) سخن گفت و اظهار کرد: این وصیت که در آن از امام علی(ع) خواسته شده مراسم غسل و تجهیز و دفن در شب انجام شود، سندی برای حقانیت امام علی(ع) است و از همه، مهمتر خبر نشدن مردم و پنهان کردن محل دفن؛ این قبر مخفی چه زبان گویایی دارد و چه سخن‌هایی می‌گوید؛ محققان بیایند تحقیق کنند در مورد این که از پیامبر(ص) یگانه دختری باقی ماند، چرا قبر او مخفی است؟

وی تأکید کرد: فاطمه(س) روح ‌پیامبر(ص) بود؛ وحی بر او نازل نمی‌شد، اما محدثه بود، یعنی فرشته برای او حدیث می‌گفت؛ امام نبود، اما «کفو» امام، ام الائمه و حجت خدا بر آنان بود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به مقام سیده نساء العالمین، گفت: نشنیده‌ایم که خدا به فرشتگان بگوید به مریم(س) نگاه کنید، اما گفت به فاطمه(س) نگاه کنید که چگونه بدنش در نماز می‌لرزد؛ او در همان سن جوانی روی پا می‌ایستاد، به‌قدری که پاها آسیب دیده و متورم شده بود؛ هم پا و هم پیشانی از کثرت سجده متورم بود و هم بازوی زهرا(س) متورم بود !

آیت‌الله موحدی کرمانی در نقل یک واقعه تاریخی بیان کرد: جمعی از دشمنان اهل بیت نزد معاویه بودند، کسی از ایشان گفت بفرست دنبال حسن بن‌علی تا بیاید و ما هر چه می‌خواهیم به او بگوییم؛ امام حسن(ع) آمد و آن‌ها هرچه خواستند به او دشنام دادند، امام(ع) شروع کرد به پاسخ‌گویی تا نوبت به مغیره رسید که حضرت به او گفت: تو کسی هستی که این قدر به پهلوی مادرم، زهرا(س) زدی که بدنش خون‌آلود شد و بچه‌اش سقط شد.

captcha